عضو خبرگان رهبری:
رهآورد نهضت عاشورا مبارزه با تبعیض و فساد است
خبرگزاری رسا ـ استاد حقوق دانشگاه تهران گفت: ماهیت انقلاب امام حسین(ع) مبارزه با فساد وتبعیض و تحقق حقوق بشربود و باید اذعان نمود رساترین منشور حقوق بشردوستانه، از سوی امام حسین در حادثه کربلا صادر شد.
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل ار روابط عمومی کمسیون حقوق بشر منطقه شمال غرب، حجت الاسلام و المسلمین هاشم هاشم زاده هریسی در نشست علمی «پیامها و ظرفیتهای قیام امام حسین (ع) برای پیشبرد حقوق بشر و نفی تبعیضها » که همزمان با دهه اول محرم الحرام در تالار اجتماعات دفتر شمالغرب کمیسیون حقوق بشراسلامی برگزار شد، با اشاره به اصل تساوی و نفی هر گونه تبعیض بین افراد و حاکمیت عدالت در دین مبین اسلام گفت: یکی از اصول و ارکان ایدئولوژی اسلامی اصل مساوات و نفی تبعیض بوده و در جامعه اسلامی باید شرایط عادلانه شکوفایی استعدادها فراهم آید و به قول آیت الله شهید مطهری جامعه اسلامی جامعه طبیعی است، نه جامعه تبعیض و نه جامعه تساوی منفی.
حقوقدان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران با اشاره به اینکه از نظر اسلام انسانها به حسب گوهر و ذات برابرند افزود: تساوی به معنای نفی تبعیض را اسلام قبول دارد چنانچه باید بگوییم یکی از شاخصه های قیام و نهضت عظیم حسینی ، قیام علیه تبعیض بود تبعیض بدین صورت که یک گروه قلیل خبیث و ظالم بنام بنی امیّه ، همه امکانات مسلمین را در دست گرفته و بر آنان مسلّط شده بودند .
عضو خبرگان رهبری هریسی با اشاره به اینکه اسلام، مساوات به معنای نفی امتیاز طبقاتی اشخاص ، نفی حاکمیّت کشورهای سلطه گر بر سلطه پذیر، نفی تبعیض نژادی ، نفی مردسالاری و زن سالاری را که در برابر حق مطلق خداسالاری قرار دارد می پذیرد افزود: باید گفت که انقلاب عاشورا و امام حسین(ع)، انقلاب برای حقوق بشر بود انقلاب مبارزه با فساد و تبعیض بود چراکه وقتی به سپاه به ظاهر قلیل و 72 نفری سیدالشهداء می نگریم به این نکته می رسیم که تبعیض در این سپاه اصلاً جایی ندارد و مهمترین جذبه لشکر اسلام در کربلا تساوی عرب و عجم، سفید و سیاه ، عثمانی و علوی ، فقیرو غنی و ارباب و غلام بود.
این محقق و پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) برای نفی هرگونه تبعیض ناروا در میان انسانها عبارت « أیها الناس ان ربکم واحد و ان آبائکم واحد کلکم من آدم و آدم من تراب» را بکار می بردند افزود: در وهله اول باید دانست که تبعیض و مفاهیم جانبی آن مثل خشونت، در فرهنگ اسلامی مطرود و باطل بوده و پیشینه مبارزه با این مفاهیم در اسناد دینی به جا مانده از 14 قرن پیش بسی طولانیتر از مبارزه غربیان در اسناد حقوقیشان است.
حجت الاسلام و المسلمین هریسی رهآورد نهضت عاشورا را مبارزه همه جانبه با جلوههای ستم ، حمایت از ضعفا ، ارتقای خودباوری در انسانها و اهداء رحمت و دوستی به جامعه انسانی دانسته وآن را برای همه انقلاب ها و نهضت های آزادیبخش در دنیا الگو و رهبر همه آنها عنوان نموده و افزود:اگر به نهضت های آزادیبخش در جهان نگاهی موشکافانه بیندازیم خواهیم فهمید که در بسیاری از خیزش های مردمی ، به انقلاب عاشورا استناد شده است چنانچه مهاتما گاندی رهبر بزرگ استقلال هندوستان در مورد آن می گوید:« من زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقّت خواندهام و توجّه کافی به صفحات کربلا کردهام بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، باید از امام حسین پیروی کند».
استاد برجسته حقوق با اشاره به اینکه اثر گذاری قیام عاشورا بر جنبشهای آزادیبخش جهان برکسی پوشیده نیست افزود: قیام کربلا به صورت یک حادثه هر چند جانکاه در دل تاریخ مدفون نگشت و دیری نپائید که به یک حماسه جاویدان تبدیل شده و به صورت قیام و انقلابی الگو آفرین و تاریخ ساز درآمد و الهام بخش جنبشهای گوناگون در تاریخ گردید.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بر اساس آموزههای مسلم اسلامی هیچ فرد یا گروهی حق ندارد برای خود امتیازات ویژه درست کند و به پیامدهای منفی آن بر توده مردم توجه نداشته باشدافزود: امام علی (ع) مالک اشتر نخعی والی مصر را از اختصاص چیزی را که مردم به طور مساوی در آن سهیم اند، به خود برحذر داشته و می فرمودند: « بدا به حال کسی که دشمنانش در نزد خداوند ، فقرا و نیازمندان و بیچارگان و قرضداران و در راه ماندگان باشند بالاترین خیانت، خیانت به اجتماع است و …»
وی با اشاره به اینکه در نهضت عاشورای حسینی می توان بدلیل جامعیت آن به همه نوع مسائل فقهی، اخلاقی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی مالامال و سرشار از حکمت، فلسفه و علم استناد نموده و نمونه بیاوریم افزود: ماهیت انقلاب امام حسین(ع) مبارزه با فساد وتبعیض و تحقق حقوق بشربود و باید اذعان نمود رساترین منشور حقوق بشردوستانه، از سوی امام حسین در حادثه کربلا صادر شد.
حجت الاسلام و المسلمین هاشم زاده هریسی با اشاره به اینکه عرصه انقلاب حسینی عرصه فریب و دروغ نبود بلکه عرصه احترام به حقوق و کرامت انسانی بود ادامه داد: آنجا عرصه انتخاب بود انتخاب پول و مقام و ریاست و بالاخره ضلالت و یا انتخاب شهادت و جاودانگی و رستگاری بود.
وی امام حسین (ع) را نمونه بارز و عینی احقاق حقوق بشر دانست و گفت: زمانیکه حضرت در روز عاشورا تمام یارانش را از دست داده و در گودال قتلگاه با تیر دژخیمان زمان به زمین افتادند رساترین منشور حقوق بشردوستانه را برای همه زمانها و مکانها صادر کردند منشوری خونین که رساتر از آن صادر نشده بود .
استاد حقوق دانشگاه تهران با اشاره به اینکه جهان تا آنزمان چنین منشوری به رسایی آن به خود ندیده بود افزود: امام حسین(ع) آنسان که از ذوالجناح برزمین افتادند به لشکر یزیدیان روکرده و می فرمایند:« من با شما می جنگم و شما با من اگر دین ندارید لااقل آزادمرد باشیداى پیروان خاندان ابوسفیان! اگر دین ندارید و از روز قیامت نمى ترسید لااقلّ در زندگى دنیاتان آزادمرد باشید، و اگر خود را عرب می پندارید به نیاکان خود بیندیشید و با غیرنظامیان کاری نداشته باشید که این برخلاف حقوق بشر می باشد».
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) در مورد ضرورت شفافیت و صداقت زمامدار و حاکم با مردم افزود: امام حسین(ع) مصداق بارز صداقت و شفافیت بود و هرگز مردمان حضور یافته در کربلا را نفریفت ، به ایشان دروغی نگفت و با شجاعت هرچه تمامتر به آنان فرمودند که اگر در کربلا تأمل نمایند قطعاً کشته خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه رهبر جامعه اسلامی بایستی با مردم صادق بوده نقاط ضعف و قدرت را توأمان به طور شفاف برایشان تبیین نماید افزود: امام حسین(ع) از این نظر رهبری بی نظیر بود و باید وی را سنبل شفافیت و آزادی در جهان دانست.
این حقوقدان برجسته کشور با اشاره به ظرفیت های والای قانون اساسی کشورمان جهت رفع تبعیض ، بند نهم اصل سوم قانون اساسی را جهت رفع تبعیضات ناروا وایجاد امکانات عادلانه برای همه، درتمام زمینه های مادی ومعنوی از نمونه های برجسته این قانون عنوان نموده و افزود: دقت در اصول مورد اشاره قانون اساسی حاکی از پیش بینی های منطقی و مبتنی بر انصاف و رعایت حقوق کامل شهروندان ایرانی فارغ از نژاد ، رنگ ، دین ، مذهب و زبان و سایر تفاوت های اجتماعی است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مثابه منشور حقوق شهروندی در ایران از ظرفیت های بسیارخوبی در مدیریت مبتنی بر انصاف و تنوعات اجتماعی برخوردار است که حاکی از هوشمندی تدوین کنندگان قانون اساسی است.
وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی کشورمان بر قسط و عدل، نفی ستمگری، ستم کشی، سلطه گری، سلطه پذیری و تبعیض های ناروا توسط حاکمیت ،تساوی عموم شهروندان در برابر قانون و تأمین حقوق شهروندان و امنیت قضائی عادلانه ، برادری اسلامی و تعاون عمومی در میان شهروندان تاکید شده است افزود: در این قانون همچنین بر به رسمیت شناختن مهم ترین مذاهب اسلامی و رعایت حقوق و آزادی های قانونی پیروان آنها ، شناختن زبان های قومی و محلی در کنار زبان فارسی (زبان رسمی کشور) و امکان تدریس ادبیات آنها در کنار زبان فارسی در مدارس، نفی امتیازات نژادی و قومی و نفی تفتیش عقاید و مصونیت شهروندان در داشتن عقاید مختلف به عنوان حق آزادی تفکر تاکید شده است./935/د102/س
ارسال نظرات