۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۹۶۲۴۴

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ احیای دو موقوفه جدید حوزه علمیه طالبیه تبریز و نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان هشترود از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
حوزه علميه طالبيه تبريز
زین العابدین موسی زاده، مدیر اوقاف و امور خیریه تبریز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز از احیای دو موقوفه حوزه علمیه طالبیه تبریز خبر داد و گفت: این مرکز علوم اسلامی علیرغم تاریخ درازی که دارد، موقوفات چندانی ندارد، اخیرا دو یخچال قدیمی که وقف این حوزه علمیه بوده احیا شده است.

وی خاطر نشان کرد: وقفنامه این یخچال ها که تبدیل به مغازه شده اند، موجود است و اخیرا دیوانعالی کشور رأی به وقفیت آن داده است.

موسی زاده با بیان اینکه احیای سنت حسنه وقف همواره مورد تأکید رهبر فرزانه انقلاب بوده است، گفت: اگر موقوفات قدیمی احیا شده و این سنت حسنه ترویج یابد، بنا بر احادیث وارده، فقر در جامعه اسلامی وجود نخواهد داشت.

نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان هشترود برگزار شد

حجت الاسلام سیدسعید رشادی، امام جمعه هشترود در نشست شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با تاکید بر اهمیت مقولات فرهنگی خاطرنشان کرد: فرهنگ مهم ترین نقش را در جوامع ایفا می کند و اگر بخواهیم اهداف عالی و منویات روشن دینی را در جامعه جاری نماییم نیاز به توجه عمیق به فرهنگ و مباحث فرهنگی داریم.

وی با اشاره به تفاوت محتوایی و تاریخی فرهنگ ایرانی و اسلامی با فرهنگ غرب خاطرنشان کرد: جامعه ما با فرهنگ اسلامی پرورش یافته و صاحب یک فرهنگ و تمدن غنی و چند هزار ساله و پایدار است اما فرهنگ امروز غرب ریشه دار نیست و به دلیل دور شدن از دین و شعائر دینی سست ، موقت و شکننده است .

رئیس شورای فرهنگ عمومی هشترود گفت: جهان غرب امروز در برابر فرهنگ تاریخی و نهادینه شده اسلام اقدام به فرهنگ سازی می کند و تنوع فرهنگ در کشورهای غربی دلیلی بر این مدعاست.

وی افزود: با وجود سرمایه گذاری ها و صرف هزینه های هنگفت به علت بی ریشه بودن و متصل نبودن به احکام دینی فرهنگهای نوظهور آنها هیچ ثمری ندارد.

امام جمعه هشترود با اشاره به این که ما امروز به برکت انقلاب اسلامی و پشتوانه عظیم اسلام و قرآن در تمام اصل های فرهنگی حرفی برای گفتن داریم تاکید کرد: مهم ترین مسوولان در وظیفه نظام جمهوری اسلامی ایران شناساندن معارف اسلامی در تمام دنیاست.

گفتنی است، نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان هشترود همزمان با سفر استاندار و روسا و مدیران کل ادارات و نهادهای استان به این شهرستان برگزار شد.

پویایی کانون های مساجد، مستلزم ظرفیت سازی در مساجد است

مسؤول دبیرخانه هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، ظرفیت سازی و بهره گیری از تمامی پتانسیل های موجود در مساجد را ضرورتی انکارناپذیر در پویایی و موفقیت کانون های فرهنگی هنری مساجد برشمرد.

محمد هادی نیا، در جمع مدیران مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، با تبیین سیاست ها و رویکردهای آموزشی و پژوهشی کانون های مساجد در سال های اخیر، گفت: آموزش و پژوهش در عصر حاضر از مسایل مهم و تاثیرگذار در فرهنگ جوامع به شمار می رود.

وی توجه به امر آموزش و پژوهش در کانون های فرهنگی هنری مساجد را مساله ای مهم برشمرد و گفت: این دو مقوله به همدیگر وابسته اند، طوری که اگر آموزش به درستی انجام نشود، پژوهش نیز به درستی اتفاق نمی افتد.

مسؤول دبیرخانه هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی برلزوم نیازسنجی آموزشی در سطح کانون های مساجد، تاکید کرد و افزود: پاسخ گویی به خیل سوالات و نیازهای نسل جوان مستلزم آگاهی درست از نیازهای این قشر است و عدم نیازسنجی مناسب و به موقع و یا نیازسنجی نادرست، باعث بروز آسیب های عمیق اجتماعی خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری هفت جشنواره بزرگ برای اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در طول سال خاطرنشان کرد: باید سرفصل های آموزشی کانون های مساجد، هم راستا و مرتبط با موضوعات این جشنواره ها باشد تا ضمن کاهش هزینه های آموزشی و پژوهشی کانون ها، امکان رقابت و خروجی مناسب نیز برای اعضا فراهم شود.

وی با تاکید بر اجتناب از ورود رشته های هنری نامتناسب با شان مسجد به کانون های فرهنگی هنری گفت: کانون های مساجد باید از پرداختن به هنر و ادبیات غیرهمسو با حوزه دین و مذهب پرهیز کنند.

هادی نیا تقسیم کاری، تعامل و شخصیت دهی را سه عامل مهم در ایجاد رابطه صمیمی و هماهنگ مابین مجموعه های فرهنگی موجود در مساجد عنوان کرد./935/د101/س
ارسال نظرات