رییس ستاد ساماندهی پاسخگویی به سؤالات دینی:
پاسخگویی از کلیدی ترین روش های تبلیغی است
خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد ساماندهی پاسخگویی به سؤالات دینی با تدکید بر ضرورت بهرهگیری از ابزار روز در عرصه تبلیغ گفت: اهل بیت(ع) نه تنها از رسانه زمان خود بهره می گرفتند؛ بلکه رسانه آفرینی نیز می کردند. اگر معتقدیم اسلام، دینی جهانی است باید باید پیام رسانی و تبلیغ جهانی هم داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، کارگاه های آموزشی روحانیت ورسانه به مدت سه روز در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی آغاز به کار کرد.
حجت الاسلام گل زاده، رییس ستاد ساماندهی پاسخگویی به سؤالات دینی در این نشست اظهارد اشت: اگر معتقدیم اسلام، دین و مرامی جهانی است باید باید پیام رسانی و تبلیغ جهانی هم داشته باشیم و چون امروزه تبلیغ فیزیکی به معنای حضور در اقصی نقاط جهان با محدودیت هایی مواجه است می توان با حضور علمی در فضای مجازی تبلیغ جهانی داشت.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) نه تنها از رسانه زمان خود بهره گرفت بلکه رسانه آفرینی نیز می کرد، ادامه داد: واقعه غدیر خم یکی از این نمونهها است که حضرت تدبیری اندیشیدند که همه 120 هزار نفر در آن واحد پیامشان را شنیدند. انتخاب موقعیت فیزیکی و امکان و ظرفیت روز برای رسیدن پیام به این تعداد جمعیت، از ابتکارات حضرت بود. بنابراین اگر اهل بیت(ع) با ابزارهای انتقال پیام امروز هم مواجه میشدند، قطعا از این ظرفیت بهره می بردند.
حجت الاسلام گل زاده، پیام، پیام رسان و گیرنده را اضلاع تشکیل دهنده اطلاع رسانی عنوان کرد و افزود: تبلیغ دینی دقیقا همین مؤلفهها را دارد با عناوین مبلغ، محتوای تبلیغی و مخاطب. حضور فیزیکی، تبلیغ چهره به چهره و هم نفسشدن با مخاطب و انتقال پیام به دیدگان در جای خود محفوظ است چراکه مکتوبسازی پیام، سرعت انتقال و زندهشدن انتقال آن از یکجا به جای دیگر، جای حضور فیزیکی یک انسان را در میان مخاطبان پر نمیکند؛ اما باید توجه داشت که اگر این امر به صورت طبیعی امکان پذیر نبود از طریق ابزارهای مجازی حتما پیگیری شود.
وی با تأکید بر اینکه امروزه ابزار و رسانه های انتقال پیام شانه به شانه عصر اطلاع رسانی حرکت می کنند، ابراز داشت: متدها وروش های اطلاع رسانی نیز در این میان از اهمیت ویژه ای برخورداند. یعنی زمانی که مخاطب بین المللی است نمی توان همانند مخاطب هم شهری یا هم وطن با او صحبت کرد؛ زیرا هر ملتی روحیات و ظرفیت های خاص خود را دارد.
رییس ستاد ساماندهی پاسخگویی به سؤالات دینی ادامه داد: مبلغان باید مخاطب شناس باشند که لازمه آن قدرجامع پیداکردن است یعنی به گونهای پیام را منتقل کنند که کمترین آسیب و بیشترین تأثیر را داشته باشد. اگر تبلیغ، انتقال خوبی ها و زیبایی ها به دیگران است، گره زدن کشش و ظرفیت مخاطب بدان یک ضرورت است. بنابراین اعتماد لازم به تأثیرگذاری پیام در تبلیغ امری قابل تأمل است.
حجت الاسلام گل زاده، اطلاع رسانی در دنیای امروز را بالاترین سرمایه دانست و گفت: امروز ابزار رسانه بر جهان حکومت میکند به عنوان نمونه، انقلاب مصر که این روزها شاهد آن هستیم میتوانست، 18 سال پیش اتفاق بیفتد؛ اما با توجه به نبود ابزارهای اطلاعاتی لازم امروز که اطلاع رسانی رشد کرده شاهد وقوع آن هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تشیع، غیر از اسلام پیامبر(ص) نیست اسلامی که از طریق اهل بیت(ع) به دست ما رسیده، مطمئن ترین اسلام منتسب به رسول الله(ص) است؛ از این رو این دیگران هستند که باید گره خوردگی خود را با پیامبر ثابت کنند.
وی تصریح کرد: استفاده از ابزار رسانه در تبلیغ، نه تنها روا است، بلکه حتی در مواردی واجب هم میشود چراکه جز این طریق نمی شود به شعاع جهانی انتقال پیام دست یافت، در سایر ابزارها، این حجم کیفی و کمی مخاطب فضای مجازی را نمیتوان در اختیار داشت. وجود سوء استفادهها را قبول داریم؛ اما اگر از سوی علما تبیین شود مشکل رفع خواهد شد.
رییس ستاد ساماندهی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه وقتی یک پیام شعاع جهانی پیدا کند، قطعا تأثیر و تأثر جهانی هم خواهد داشت، یاداور شد: اگر برای انتقال پیام حق وارد ابزارهای مختلف رسانه ای نشویم ابتذال جای آن را میگیرد تا جایی که حتی توان کنترل خانواده خود را هم نخواهیم داشت.
حجت الاسلام گل زاده با بیان اینکه ما مبلغ نسل امروز هستیم نه هزار سال پیش ابرازد اشت: از این رو باید متناسب با کودک، نوجوان و جوان امروز هم اطلاعات داشته باشیم واز تجهیزات جدید بهره گیریم. اینکه معصوم می فرماید «کلم الناس علی قدر عقولهم..» به معنای سطح پایین بودن محتوای تبلیغ نیست بلکه به معنای بالابردن اطلاعات مبلغ تا حد مخاطب و شناسایی نیازهای اوست.
وی در خصوص تبلیغ به شیوه پرسش و پاسخ تصریح کرد: امروزه با توجه به ذائقه نسل جوان و یا محدود بودن ذائقه برخی مخاطبان، منبر ما باید همراه با پرسش و پاسخ باشد چه در تبلیغ حضوری و چه در رسانه های صوتی و تصویری. بنابراین، پاسخگویی نه تنها جدا از تبلیغ نیست بلکه یکی از کلیدی ترین روش های تبلیغی است.
وی تأکید کرد: تولید پاسخ، نیازمند یک کار پژوشی عمیق و جامع و اقناعی و کارآمد باید باشد و محدودیت عبارت وکلمات بدان معنا که خاص گروه خاصی نباشد. شیوه دوم پاسخگویی نیز که برای مخاطب خاص به کار می رود، پاسخ های آماده و بستهبندی است.
حجت الاسلام گل زاده با اشاره به اینکه پاسخهای مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی، به شکلی میانه پاسخ پژوهشی و بسته بندی ارائه می شود افزود: برقراری ارتباط دوسویه با مخاطب در تبلیغ مجازی بسیار مهم است در غیر این صورت، القای یک طرفه ارزشی ندارد و به سخنرانی تبدیل می شود.
وی با تأکید بر اینکه باید به جایی برسیم که برای نوشته های فضای مجازی هم به اندازه مکتوبات روی کاغد ارزش قائل باشیم خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا ارزش آفرینی علمی برای کار پاسخگویی در فضای مجازی ایجاد کنیم چرا که به عنوان مثال کسی به مقاله در این فضا بهایی نمی دهد. متولیان امر و طلاب و علما باید این مساله را پی گیری کنند که ارزش گذاری برای کار در فضای مجازی به اقتضای فضای حوزه انجام شود.
حجت الاسلام گل زاده ادامه داد: وقتی از ظرفیت فضای مجازی استفاده می کنید باید کاملا با قابلیت های مختلف ابزار انس بگیرید و پس از نوشتن یک مطلب حتما بازنگری در ان داشته باشید و ببینید مطلب با چه وضعیتی در اختیار مخاطب قرار می گیرد.
وی، ابن خلدون را از بنیانگزاران شبهات مهدویت دانست گفت: اینکه حجم بیشتر شبهات بر دو محور عاشورا و مهدویت است به این دلیل است که دشمن این دو را بال های پرواز شیعه می داند. عمده شبهات مهدویت که در حال حاضر مطرح است؛ از مقدمه کتاب ابن خلدون گرفته شده و پس از او از سوی سیدرشید رضا و احمد امین مصری و ... ادامه یافته است. نظریان سروش و ... غالبا نشأت گرفته از شبهات ابن خلدون است.
رییس ستاد ساماندهی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه کار در فضای مجازی، توان تحمل وخلوص نیت می خواهد یادآور شد: باید سعی کنیم درک خود از ضرورت ورود به فضای مجازی را خاضعانه برای بزرگان حوزه هم تبیین کنیم تا ان ها هم به درک ما برسند و مطابق انتظار به ارزیابی کارمان در این فضا بپردازند./930/پ201/س
ارسال نظرات