۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۹۸۹۰۹
مدرس خارج فقه حوزه علمیه:

خواجه نصیرالدین طوسی چهره ماندگار علمی و فرهنگی جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه رصدخانه مراغه از شاهکار‌های علمی منتسب به خواجه نصیر الدین است، گفت: عالمان اسلامی نشان داده‌اند تا در جستجوی علم و دانش به هیچ حد و مرزی قناعت نمی‌کنند.
خواجه نصيرالدين طوسي حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، از اساتید حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سالروز بزرگداشت خواجه نصیر‌الدین طوسی بیان داشت: بزرگداشت علما و فرهیختگان فرصتی مناسب برای تعالی فرهنگ اسلامی است.

وی ادامه داد: تقدیر از بزرگان علمی و دینی یک وظیفه است و بزرگداشت و تجلیل از بندگان خداوند در روایات سفارش شده است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه میراث اصیل فرهنگی، دانش و بینش است، گفت: باید همت این سرمایه بشریت، بزرگ نگاه داشته و یاد و خاطره و آثار علما احیا شود.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: تجلیل از علمای بزرگ موجب می‌شود تا در بین طلاب، شوق به تحصیل و علم آموزی ایجاد شود و سرخوردگی‌ها، آزردگی‌ها و آثار اصطکاکی محیط در سایه امید از بین برود.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به دوران نظام ستم شاهی بیان داشت: در آن دوران از یک سو تهمت‌هایی مانند خواندن کتب ضاله و آموختن دروس کفر و از سویی دیگر افراد خارج از حوزه با تهمت در صدد بودند تا حوزه را در عبادات منحصر کنند اما به برکت انقلاب اسلامی ایران، این لایه‌های علمی کنار زده شد.

وی بزرگداشت علما را نمایشگاهی از به رخ کشیدن چهره های ماندگار حقیقی دانست و گفت: خواجه نصرالدین طوسی از بزرگانی است که شهره نامش عالم‌گیر شده است.

استاد دانشگاه پردیس قم گفت: خواجه نصرالدین از عالمانی است که در رشته‌های فقه، اصول، ریاضیات، نجوم و کلام خوش درخشیده است.

وی رصدخانه مراغه را شاهکار علمی منتسب به خواجه نصیر الدین عنوان داشت و گفت: عالمان اسلامی نشان داده‌اند تا در جستجوی علم و دانش به هیچ حد و مرزی قناعت نمی‌کنند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: آثار علمی این دانشمند در رشته های فلسفه، کلام و ریاضی از کتاب‌های معتبر مجامع علمی امروز در حوزه و دانشگاه است.

وی گفت: کتاب اخلاق ناصری یکی از معروف‌ترین و رایج‌ترین کتاب‌های خواجه نصیرالدین در اخلاق است و تجرید العقاید او در کلام مبنای الهیات اصولی شیعه دوازده امامی است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات