۰۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۹۹۱۸۶
دبیر انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه:

تربیت اسلامی نیازمند نگاه تخصصی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم گفت: با وجود منابعی همچون قرآن و روایت، سیره سلف صالح و تجربیات علمی باید تربیت اسلامی را در تمامی اقسام مدون کنیم.
تربيت ديني


حجت الاسلام حسین کریمی، دبیر انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به روز امور تربیتی و تربیت اسلامی بیان داشت: یکی از آفت‌ها در امر تربیت، نبود دید تخصصی به این مقوله است و بیشتر مباحث آن در حوزه عمومی طرح و بحث می‌شود.

وی ادامه داد: نبود نگاه تخصصی دینی به عناصر تربیت موجب شده تا تربیت از نگاه غربی در جامعه ما در کرسی‌های نظریه پردازی و کلاس های دانشگاهی جای خود را باز کند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: با وجود منابعی همچون قرآن و روایت، سیره سلف صالح و تجربیات علمی باید تربیت اسلامی را در تمامی اقسام مدون کنیم.

حجت الاسلام کاظمی اظهار داشت: آموزش مهمترین کانال برای انتقال فرهنگ دینی است که باید آموزش از کانال‌های آموزش و پرورش، رسانه ها و دیگر مسیرها پیگیری شود.

وی گفت: در عرصه تربیت باید مجموعه های ذیربط به صورت همگرا دیده شود و نباید فعالیت والدین توسط نظام آموزش و پرورش یا برعکس خنثی شود.

این محقق حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید همه فعالیت‌ها در یک راستا و مکمل یکدیگر باشد، گفت: همگرایی مستلزم بک برنامه بالادستی است.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: یکی از عیوب نظام آموزش و پرورش متمرکز بودن و برنامه از مرکز است.

وی ادامه داد: معلمان از آنجا که ارتباط زیادی با دانش آموزان دارند، باید در فرایند تصمیم گیری نقش بیشتری داشته باشند، اما متاسفانه برنامه های تعریف شده از مرکز، مشارکت معلمان را حداقلی می‌کند.

حجت الاسلام کاظمی اظهار داشت: محتوای آموزشی، معلمان و ارزشیابی از عناصر مهم در نظام آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه سیستم ارزشیابی بیشتر به عناصر کمی توجه دارد، گفت: درک عمیق نیازهای متربیان و شناخت واقعیت‌های آموزشی و پرورشی متوقف بر سیستم ارزشیابی صحیح است که بر جنبه‌های کیفی تاکید دارد.

این محقق حوزه علمیه قم گفت: تکنولوژی آموزشی، زمان و مکان و فضای آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد و همان طور که علوم در آزمایشگاه تدریس می شود باید فضایی مناسب برای طرح بحث‌های دینی در مدارس ایجاد شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات