۱۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۹۹۶۰۶
حجت‌الاسلام ژرفا:

تنها پاکی و زهد در هنر می‌ماند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از خلأهای طلاب هنرمند بیان داشت: به عنوان طلبه‌ای که 30 سال شاعری کرده می‌گویم آنچه در هنر می‌ماند پاکی و زهد است.
حجت‌الاسلام ابوالقاسم حسيني ژرفا
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم حسینی ژرفا در مراسم افتتاحیه جشنواره هنرهای آسمانی که در تالار شهید مطهری مرکز جهانی علوم اهل بیت(ع) در روز 12 اسفندماه برگزار شد، با اشاره به مضامین و نگرش‌های هنری اظهار داشت: هنر در خوش بینانه‌ترین حالت می‌تواند یک رسانه باشد که این موضوع از نگرش ابزاری ناشی می‌شود.

وی با بیان اینکه شأن هنرمند پیام‌رسانی است، گفت: عمده هنر در خدمت پیام قرار دارد و هنر مناسب پیامش نیز شایسته و خوب است.

برگزیده دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه تصریح کرد: اگر در معنای هنر دقیق شویم هنر در ذات خود دارای حرکت بوده و علم در ذات خود دارای کرامت است.

حجت‌الاسلام حسینی‌ژرفا خاطرنشان کرد: این موضوع که در زمان فراغت به هنر مراجعه کنیم، صدمات و لطمات جبران‌ناپذیری به هنر وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه هنر از دو مرحله کشف و خلق تشکیل شده است، اذعان داشت: در مرحله کشف رخدادی به وقوع نمی‌رسد، ولی در مرحله خلق شهود باطنی اتفاق می‌افتد.

استاد حوزه علمیه قم خطرنشان کرد: هنرمند در جهانی زندگی می‌کند که مبتنی بر اصولی است که در تفکر جهان‌بینی و خمیرمایه هستی از آن به عنوان فطرت یاد می‌کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی ژرفا تصریح کرد: کشف در عالم هنر فعالیت آینه‌وار نیست تا در برابر هستی خوبی را انعکاس دهد که لازم است در این حوزه با شعور باطنی بازیابد و در طلبه هنرمند باید این ویژگی ایجاد شود.

وی با اشاره به برخی از خلأهای طلاب هنرمند بیان داشت: طلبه هنرمند باید ذی طلبگی را به معنای اخص دارا باشد.

نفر برگزیده دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه خاطرنشان کرد: به عنوان طلبه‌ای که 30 سال شاعری کرده می‌گویم آنچه در هنر می‌ماند پاکی و زهد است و این اگر در منطقه شهود و شعور باطنی باشد به جایگاهی می‌رسیم داستانی به رشته تحریر درآورده و دیگران از بیرون حوزه انگشت تعجب بر دهان می‌گذارند ولی این موضوع کمیت فراوانی ندارد و باید روز به روز شأن طلبگی طلاب هنرمند در آثار تجلی داشته باشد.

حجت‌الاسلام حسینی‌ژرفا خاطرنشان کرد: هر اندازه تجربه زیست هنرمند پاک، ملکوتی و سماواتی باشد ثمر می‌دهد، در منطقه خلق تعهدی در کار نیست و در منطقه خلق لطایف مهم بوده ولی در منطقه کشف باید تعهد داشته باشد که این نوع کشف به خلق نیز سرایت می‌کند.

وی تصریح کرد: هنرمندی که در تجربه صورت پاک زیسته در مرحله خلق نمی‌تواند هنجارها را زیرپا گذارد./917/د102/ص
ارسال نظرات