۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۶۷۸۱۶۸
گلواژه احکام؛

مبطلات روزه

مبطلات روزه
مبطلات روزه و مسایل مرتبط با آن از جمله احکام مبتلی به است که در ماه رمضان مورد توجه روزه داران است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در اولین روز از ماه مبارک رمضان برخی از استفتائات مؤمنین از دفتر رهبر معظم انقلاب در خصوص مبطلات روزه به استحضار میهمانان سفره الهی می رسد.

 

خوردن سحری پس از اذان صبح

سؤال۱: اگر در ماه رمضان برای سحری بیدار شویم و سحری بخوریم و بعد بفهمیم اذان گفته‌اند روزه قبول است یا باید روزه آن روز قضا شود؟

جواب: اگر روزه‌دار در سحر ماه رمضان بدون اینکه تحقیق کند صبح شده یا خیر، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بود، باید قضای آن روز را بگیرد. ولی اگر تحقیق کند و بداند که صبح نشده و چیزی بخورد و بعد معلوم شود که صبح بوده است، قضای آن روز بر او واجب نیست.

 

تزریق واکسن هنگام روزه

سؤال۲: آیا تزریق واکسن که در عضله یا زیر پوست تزریق می شود، روزه را باطل می کند؟

جواب: باطل نمی کند.

 

برگشتن از نیت روزه در اثنای روز

سؤال۳: در روز ماه رمضان به دلیل اغوای شیطان، تصمیم گرفتم روزه‌ ام را باطل کنم ولی پیش از اینکه عملی که روزه را باطل می‌ کند انجام دهم، از تصمیم خود منصرف شدم حکم روزه‌ ام چیست؟ و اگر این امر در روزه غیر ماه رمضان پیش آید چه حکمی‌ دارد؟

جواب: در روزه ماه رمضان اگر در اثنای روز از نیّت روزه گرفتن بر گردد به‌طوری که قصد ادامه روزه نداشته باشد، روزه‌ اش باطل می‌ شود و قصد دوباره او برای ادامه روزه فایده ندارد، البته تا اذان مغرب باید از کاری که روزه را باطل می‌‌کند خودداری کند.

اما اگر دچار تردید شود به این معنی که تصمیمی برای باطل کردن روزه نگرفته باشد یا تصمیم بگیرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد ولی آن را انجام نداده باشد، در این دو صورت صحّت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نماید.

هر روزه واجب معیّن دیگر ـ مانند نذر معیّن و امثال آن ـ نیز دارای همین حکم است.

 

روزه و خون‌ریزی دهان

سؤال۴: من روز قبل دندان پُر کردم، امروز که لثه‌ام کمی خون ریزی دارد؛ آیا فرو بردن آب دهان در این حالت (مخلوط شدن با خون دندان) جایز است؟ روزه‌ام چه حکمی دارد؟

جواب: خونی که از لثه می آید را تا زمانی که عمدا فرو نبرده‌اید، روزه باطل نمی‌شود. اما اگر در آب دهان، مُسْتَهْلَک شود (یعنی در آب دهان از بین برود)، محکوم به طهارت است و فرو بردن آن اشکال ندارد و روزه را باطل نمی کند./1399/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
احسنت برای این کار بسیار لازم است که مؤمنین با احکام آشنا شوند
0
0
علی یوسفی بابادی از استان چهارمحال و بختیاری شهرستان کوهرنگ
United Kingdom
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
استمرار احکام رمضانم آرزوست
0
0