۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۷۸۸۷۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مطرح کرد:

برای تفکر در آیات قرآن و دعاها تمرین کنید تا برای شما لذت بخش شود

برای تفکر در آیات قرآن و دعاها تمرین کنید تا برای شما لذت بخش شود
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: یک ساعت تفکر از چهل سال عبادت بالاتر است، درباره متن دعاها و آیات قرآن تفکر کنید، تا برای شما لذت بخش شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین «علیرضا پناهیان» شامگاه چهارشنبه به‌ مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به سخنرانی پرداخته و گفت: گاهی سخت است انسان نگاه خود را درباره مسئله‌ای تغییر بدهد.

وی افزود: درباره عبادت نگاه رایج این نیست که عبادت و نماز تفریح است؛ اگر ما تفریح بودن آن را درک نمی‌کنیم ما مشکل داریم نماز و عبادت مشکل ندارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان اینکه کودک زندگی خود را با تفریح آغاز می‌کند، عنوان کرد: انسان در اوج نوجوانی که تفریح بودن را سامان‌دهی می کند ملکف می شود، نماز خواندن ادامه‌ تفریح دوران کودکی در سطحی بسیار عالی‌تر است اما نیاز دارد که ما این نگاه تفریح بودن به نماز را درک کنیم.

 استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که شاید ما از نظر منطقی تفریح بودن نماز را بپذیریم اما باید از نظر روحی و قلبی هم آن را قبول کنیم، اظهار کرد: یکی از راه‌های نهادینه کردن تفریح بودن عبادت تفکر است آگاهی بدون تفکر اثر ندارد، برای درک تفریح بودن عبادت باید فکر کرد.

وی با بیان این‌که از نظر دین بافضیلت‌ترین کار فکر کردن است، ابراز کرد: بدون تفکر فرزندان نمی‌توانند درک کنند که والدین آن‌ها را بسیار دوست دارند، قرآن خواندن بالاترین تفریح است که خداوند فرموده‌است آن را آرام بخوانید و درباره آیات آن تفکر کنید.

 حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با استناد به فرمایشی از امیرمؤمنان امام علی(ع) ابراز کرد:  حضرت فرمودند وقتی خسته می‌شوید با سخن حکمت‌آمیز آن را برطرف کنید چه سخنی از قرآن حکمت‌آمیز تر است، لازمه فهم حکمت قرآن تفکر است.

 استاد حوزه و دانشگاه افزود: روزی شخصی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت ماه رمضان قرآن می‌خواندم به آیه ای رسیدم تا آخر ماه رمضان در یک آیه ماندم، حضرت فرمودند تو درست خوانده‌ای.

وی ادامه داد: قرآن را آرام بخوانید و درباره‌ آن فکر کنید، درابتدای قرآن‌خوانی برای درک شیرینی قرآن خواندن آن را از سوره‌ی محمد تا پایان جزء سی آغاز کنید.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان اینکه دعا برای تفکر است برای گریه کردن نیست، عنوان کرد: دعاها و مناجات‌های رسیده از اهل‌بیت(ع) نیاز به تفکر دارند درباره آن‌ها فکر کنید و به‌مرور و آرام ‌آرام بخوانید که بتوانید درباره آن فکر کنید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یک ساعت تفکر از چهل سال عبادت بالاتر است، گفت: در متن دعا و قرآن تفکر کنید، یک یا دو سال با تفکر عبادت کنید تا به این حالت عادت کنید.

وی افزود: به میزانی بر ذکر تأکید شده بر اوراد تأکید نشده است زیرا ذکر همان فکر است، ذکر بدون فکر وجود ندارد، درباره آیات قرآن و دعاهای رسیده فکر کنید.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با استناد به فرمایشی از امیرمومنان امام علی(ع) خاطرنشان کرد: تفکر در ابتدا شاید لذت‌بخش نباشد اما خود را به تفکر وادار کنید به‌ مرور عادت خواهید کرد سپس برای شما لذت‌بخش و با شما مانوس می‌شود؛ ذکر کلید انس است و انس راحت‌ترین مسیر کسب محبت است، اندیشیدن درباره‌ یک موضوع فکر است تکرار اندیشیدن ذکر می‌شود.

ارسال نظرات