۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۶۹۱۰۸۷
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

شاگردان علامه نگذارند علامه حسن زاده تحریف شود

شاگردان علامه نگذارند علامه حسن زاده تحریف شود
استاد سطوح عالی حوزه گفت: خطری که توسط نابخردان، غیرعامل غیر عارف، احساس می‌شود این است که علامه حسن زاده را تحریف کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی با حضور علما، طلاب و عموم مردم و زائران قم در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار و حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه به سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی گفت: محفل بزرگداشت محفل مهمی است کما اینکه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند کسی که شکرگزار مخلوق نباشد شکرگزار خالق نیست.

وی افزود: کسی که می‌خواهد عبودیت علامه حسن زاده را ببیند نگاهی به الهی‌نامه حضرت استاد کند در این کتاب گرانسنگ در جای جای آن می‌توانید ببینید که گفته شده خدایا شکرت و این شکر در اکثر فقره‌های و فراز‌های این کتاب مشهود است.

استاد سطوح عالی حوزه در مورد تلاش‌ها و زحمات علامه حسن زاده در کسب علم اظهار داشت: علامه حسن زاده با مشقت، صبر و استقامت و به تعبیر حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام با سختی علمی و عملی خودش را به مراتب بالا رساند.

وی در ادامه افزود: عوالم موجود انسان در طول یکدیگر قرار دارند و دنیا اولین قدم، برزخ دومین قدم و سومین و آخرین قدم عالم قیامت است و باید بدانیم که دنیا پیشنیاز آخرت بوده و به تعبیر روایات الدنیا مزرعه الاخره است.

شاگردان علامه نگذارند علامه حسن زاده تحریف شود

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی ضمن توجه دادن به کلمه دنیا بیان داشت: در مورد کلمه دنیا گفته شده است که دنیا یا از کلمه دنو و به معنی نزدیکی یا از دنائت که به معنی پستی است گرفته شده و این نشان می‌دهد که انسان نباید وابسته به دنیا شود و انسان هرچه که در این عالم بکارد در عالم دیگر برداشت می‌کند.

وی در ادامه افزود: علامه حسن زاده انسانی است که در تمام لحظات درسی که من با ایشان بودم که قریب به بیست سال بوده همیشه می‌فرمودند آقا جان من ما هستیم که هستیم، این که هستی ما مردن در آن نیست، پوسیدن در آن نیست، لباس عوض کردن است از پوست درآمدن است.

استاد سطوح عالی حوزه گفت: اگر از من بپرسند که حسن‌زاده چرا احسن زاده شد می‌گویم که علامه حسن زاده کسی بود که خذ الکتاب بالقوه کتاب را به تمامه دریافت کرد و با قدرت آن را انجام داد و به ثمر رساند.

وی در ادامه افزود: این کتاب در اینجا که عرض شد، کتاب علم است و هم کتاب عمل، انسان اگر بخواهد پرواز کند نیاز به دو بال دارد بدون بال علم و بار عمل و بدون یک بال نمی‌شود پرواز کند، حضرت علامه کسی بود که از ذوالفنون بود و از هر دو بال برای پرواز استفاده می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی گفت: تعبیر رهبر معظم انقلاب در مورد علامه حسن زاده که ایشان را ذوالفنون دانستند بخاطر علم و عمل علامه بود.

شاگردان علامه نگذارند علامه حسن زاده تحریف شود

وی در ادامه افزود: علامه حسن زاده دنیا را برای دنیا نمی‌خواست، برای به رخ کشیدن به دیگران نمی‌خواست، بلکه دنیا را برای برون رفت از جهت علمی و جهالت عملی می‌خواست، و انسان با اهداف درست است که به علم و عمل و به درجات بالا می‌رسد.

استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به مقامات والای علامه اظهار داشت: علامه حسن زاده‌ها از جایی برخاستند که برای خدا ایستادند، برای خدا نشستند، برای خدا گفتند، برای خدا تحصیل کردند و برای خدا عالم شدند و سیر و سلوک کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی در مورد شناخت از علامه بیان داشت: اگر بخواهیم علامه حسن زاده را بشناسیم باید با رساله «انه الحق»، رسانه‌های مختلف «الهی نامه» و بیش از ۱۹۰ اثر به چاپ رسیده ایشان بشناسیم و این بود که مقام معظم رهبری فرمودند منشأت ایشان منبع پرفیض است.

وی در مورد خطر تحریف علامه اظهار داشت: خطری که توسط نابخردان غیرعامل غیر عارف احساس می‌شود این است که ایشان را تحریف کنند، نکند کسانی که حتی از کنار درس حضرت استاد رد نشدند و هیچ درسی از ایشان نیاموخته اند خود را به عنوان شاگرد ایشان معرفی کنند.

استاد سطوح عالی حوزه گفت: اولین وظیفه تمام شاگردان محفلی ایشان همانگونه که رهبر انقلاب نسبت به آثار ایشان تاکید داشتند این است که آثار علامه را برای دیگران معرفی کنند.

وی در ادامه افزود: کتاب الهی نامه ایشان کتابی مفید بوده و برای طلاب و اساتید علاقه‌مند به ایشان این کتاب ارزشمند توصیه می‌شود که حتما این کتاب را بخوانند.

شاگردان علامه نگذارند علامه حسن زاده تحریف شود

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی گفت: اگر از من بپرسید که عمر گرانمایه علامه حسن زاده چه تولید کرد عرض می‌کنم، شناسنامه معرفتی ایشان متصف به اسم شریف، ولی بوده است، مذهب و دینداری وقتی است که این مذهب به یک، ولی می‌رسد و این ولی است که مملکت را نجات می‌دهد.

وی در ادامه افزود:، ولی در این زمان سید و سالار انقلاب و رهبر انقلاب است و البته تحت اشراف، ولی اعلی امام مهدی موعود موجود هستند و این‌ها پروانه‌های شمع وجود، ولی الله اعظم هستند.

استاد سطوح عالی حوزه در مورد شخصیت علامه حسن زاده اظهار داشت: علامه سالک توحیدی بود و در اوج عرفان عملی و عرفان نظری، همچنین باید گفت که ایشان عارف حقیقی بود و عارف حقیقی خصوصیتی که دارد این است که حضور در میان جمع را باید داشته باشد.

وی در ادامه در مورد سفارشات علامه حسن زاده اظهار داشت: ایشان سفارش می‌کردند که سالک توحیدی همه چیز را برای خدا بخواهد، حتی خودش هم برای خدا بخواهد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی ضمن توجه دادن به روش و سیره علامه حسن زاده در مورد شاگردانش بیان داشت: اگر می‌بینید کسی مرید پروری می‌کند این شاگرد استاد نبوده و نیست و اینطور افراد به دنبال دنیا هستند دنبال مصادره کردن شخصیت هاهستند.

استاد سطوح عالی حوزه در مورد عنایت علامه نسبت به کتاب ویژه خودشان گفت: به یاد دارم که از علامه حسن زاده پرسیدم که ام الکتاب شما کدام کتاب است ایشان گفتند عیون المسائل است.

وی در ادامه اظهار داشت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه می‌توانند پایان نامه‌های سطوح عالی خود را از کتاب عیون المسائل بر دارند و از این کتاب بهره‌مند شوند.

شاگردان علامه نگذارند علامه حسن زاده تحریف شود

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی در مورد محل زندگی علامه در روستای ایرا بیان داشت: روستای ایرا را می‌توان غار حرای علامه دانست، زیرا علامه برای عبادت و سیر و سلوک به ایرا می‌رفتند.

استاد سطوح عالی حوزه درباره علامه ذو الفنون بودن علامه حسن زاده گفت: اینکه به ایشان لقب علامه ذوالفنون داده می‌شد از این بابت بود که هر سوالی از ایشان پرسیده می‌شد را جواب می‌داد و از این جهت بود که این لقب به ایشان داده شد.

استاد سطوح عالی حوزه در مورد معنی سالک توحیدی بودن اظهار داشت: سالک توحیدی یعنی عالمی که جدایی از مفاتیح‌الجنان ندارد و مرحوم علامه اینگونه بود و ایشان علاوه بر دعا‌های کمیل که می‌خواندند به دعای عشرات نیز توجه ویژه داشت.

وی در مورد سیر و سلوک علامه گفت: سیر و سلوک ایشان باید بیان شود و من به یادم دارم که از خیابان صفایی با علامه به طرف منزل ایشان می‌رفتیم، ایشان آنچنان به مردم سلام و نظر می‌کرد گویی که با افراد نزدیک و خواص خود ارتباط می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی در مورد اربعین گرفتن‌های علامه حسن زاده بیان داشت: ایشان اربعین پشت اربعین می‌گرفت و این اربعین‌های ایشان بود که ایشان را به مقاطع بالا برد و من از دوست داران ایشان می‌خواهم این سیره اربعین را حفظ کرده و به کار ببرند.

استاد سطوح عالی حوزه در پایان گفت: بنده به شخصه از طرف بیت مرحوم علامه حسن زاده از رهبر معظم انقلاب بابت نماز خواندن بر پیکر علامه و همچنین برای پیام جامع تسلیت که برای علامه صادر کردند، همچنین از مراجع عظام تقلید، اعضا از شورای عالی حوزه، جامعه مدرسین و از علما و اساتید محترم و مردم انقلابی آمل که با پیام تسلیت یا شرکت در مراسم‌های علامه حسن زاده با خانواده ایشان ابراز همدردی کردند از طرف خانواده علامه حسن زاده تشکر می‌کنم./826/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
مگه کسی علامه حسن زاده رو تحرف کرده
0
0