۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۹۲۱۲۰
حجت الاسلام والمسلمین طائب در گفت‌وگو با رسا:

مسئولان قبلی آنقدر تخلف داشتند که نوبت به بررسی ترک فعل‌ها نمی‌رسد

مسئولان قبلی آنقدر تخلف داشتند که نوبت به بررسی ترک فعل‌ها نمی‌رسد
استاد حوزه گفت: راجع به آقایانی که در دوره قبل مسئولیت داشتند باید بگویم آنقدر مخالفت با قانون داشته‌اند و مصادیقش زیاد است که نوبت به ترک فعل‌ها نمی‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با اشاره به نتایج کار مسئولان دوره پیشین ریاست جمهوری و ترک فعل آنان گفت: راجع به آقایانی که در دوره قبل مسئولیت داشتند باید بگویم آنقدر مخالف با قانون داشته‌اند و مصادیقش زیاد است که دیگر نوبت به ترک فعل‌ها و بررسی آنان نمی‌رسد ولی اگر قرار باشد ترک فعل‌هایشان را بررسی کنیم، کم نیست.

وی همچنین با اشاره به ماهیت ترک فعل اظهار کرد: اصل ترک فعل همانطور که ترک وظیفه است اگر صورت پذیرد، طبیعتا مجازات دارد؛ به عنوان نمونه اگر کسی روزه نگیرد، نماز نخواند، خمس ندهد، زکات ندهد و کارهای دیگر که بر او واجب است را انجام ندهد، آیا مستحق عقاب و مجازات نیست؟ همه اینها ترک فعل است و همه‌شان موجب عذاب و عقاب است.

این استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: اگر مراد از ترک فعل ترک وظیفه است که باید انجام می‌دادند و انجام نداده‌اند، این واضح است که باید محاکمه شوند؛ نه فقط در کشور ما و در دین اسلام بلکه در همه جای دنیا اگر شخصی وظیفه خودش را انجام ندهد محاکمه می‌شود به عنوان نمونه اگر از وظیفه خود که مالیات دادن است سرباز زند، مجازات می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه اگر کسی که وظیفه‌اش سربازی رفتن است را ترک کند مجازات می‌شود، تصریح کرد: ما دستگاه‌هایی را هم داریم که موظفند اگر مسئولین وظایف محوله خود را انجام ندادند او را بازخواست کنند؛ حال اگر این را از همان ابتدا به خوبی و محکم پیگیری می‌کردیم، عده‌ای به این راحتی جرأت نمی‌کردند ترک وظیفه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین طائب خاطرنشان کرد: حال اینکه آیا اکنون باید مسئولین را مجازات کرد دیگر به ما ربطی ندارد و ما موظفیم مطالبه‌اش را در جامعه ایجاد کنیم و اجرا دیگر دست ما نیست؛ اکنون ما باید تبیین کنیم که اگر در جمهوری اسلامی کسی از مسئولین وظیفه خود را انجام نداد، باید از او سؤال شود و جواب‌گو باشد.

وی با اشاره به جایگاه دستگاه‌های نظارتی عنوان کرد: اصلاً ساز و کار نظارتی برای همین است؛ اگر قرار است ترک فعل‌ها را پی گیری نکنیم، دیگر فلسفه وجود دستگاه نظارتی چیست؟ اصل وجود دستگاه های نظارتی این است که هیچ مسئولی پای خود را از حیطه قانونی اش فراتر نگذارد و اگر کسی تخلف کرد، پاسخگو باشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
استدلال فقهی زیبائی در این موزد آوردند.. خدا حفظشان کند.
2
0
موسی روح الامینی
Iran, Islamic Republic of
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
شما همین قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها مصوب 12 آذر 99 را ببین چقدر ترک فعل داشته...ترک فعل خودش جرم و تخلف است یعنی عدم انجام تکلیف قانونی....علی خضریان 6 تا تخلف ذکر کرده...مثل توقف تولید اورانیوم فلزی.... عدم نصب سانتریفیوژ نسل 6.......
2
0
موسی روح الامینی
Iran, Islamic Republic of
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
ایشان تعریف تخلف را از ترک فعل جدا کرده اند.....تخلف یا جرم یعنی ترک هر فعل قانونی و یا انجام فعل غیرقانونی.... مثل گناه که ترک هر فعل واجب است..یا ارتکاب حرام است تخلف با گناه فرق دارد.... جواب سلام ندادن گناه است ولی جرم نیست... ولی ترک وظیفه قانونی جرم است
2
0