۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۰۰۰۹۱
در همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مسأله نفس و بدن؛

ماهیت انسان در کلام، فلسفه و متون دینی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ انسان از منظر علم کلام و فلسفه در همایش بین المللی آموزه های دینی و مساله نفس و بدن بررسی و تحلیل شد.
نشست روحانيون مستقر بهشهر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست انسان در کلام، فلسفه و متون دینی از سلسله نشست های تخصصی همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مساله روح و بدن است.

این نشست تخصصی با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام علی عباسی، معاون آموزش حوزه علمیه و حجت الاسلام شفیق جرادی، از پژوهشگران عرصه فلسفه و کلام برگزار شد و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی به ارائه مقالات خود پرداختند.

حجت الاسلام محمد تقی سبحانی در این نشست پیرامون نفس و بدن از دیدگاه نخستین متکلمان اسلامی بیان داشت: مساله نفس و بدن یکی از نخستین پرسش‌های جدی در میان متکلمان مسلمان است که ذهن آنان را سخت به خود مشغول کرده است و باعث شده در این موضوع به نظریه پردازی‌های جدی بپردازند.

وی بیان داشت: کهن ترین متنی که به صورت جامع این نظریات را برای ما گزارش کرده کتاب مقالات الاسلامیین اشعری است. وی به صورت مستقل همه دیدگاه های متکلمان بزرگ را تا زمان خویش گرد‌آوری کرده و در پایان آرای مسلمانان و غیر مسلمانان را در مقایسه با دیدگاه های متکلمان آورده است.

نفس و بدن از منظر میزرا مهدی اصفهانی عنوان مقاله ای از محمد بیابانی، عضو موسسه آل البیت قم بود.

بیابانی با ارائه این مقاله اظهار داشت: مرحوم میرزا مهدی اصفهانی تنها راه شناخت روح را برای عموم مردم خواب سنگین می‌داند، خوابی که در آن روح از بدن خارج می شود و بعد از خروج روح از بدن دو حالت برای روح بوجود می‌آید؛ در این حالت روح به خود و حالات خودش اگاهی دارد، خود را می بیند و رفت و آمد‌های خود را در هوا مشاهده می کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی انواری که میرزای نوری تفسیر می کند خارج از حقیقت انسان است، ادامه داد: در تقریرات شاگرد میرزا می خوانیم که روح شیئی حقیقت‌دار، توده‌دار و عرض دار است که اگر قدرت رویت داشته باشیم همانند بدن قابل مشاهده است.

در ادامه این نشست، مقاله تجرد روح از دیدگاه برخی متکلمان اشعری از سوی احمد صنوبر به زبان عربی قرائت شد.

ادله قرآنی فخر زازی بر تمایز و تجرد نفس عنوان مقاله ای از مهدی ذاکری از اعضای هیئت علمی دانشگاه پردیس قم بود.

وی بیان داشت: فخر رازی شخصیتی پرآوازه و دارای آثاری در علوم کلام، فلسفه و تفسیر است و البته در طول عمر خود نظریات یکسانی نداشته و دارای تبدل فکری بوده است.

وی با اشاره به اینکه کتاب تفسیر کبیر، کاری ارزشمند از فخر رازی است که در طی زمان طولانی به رشته تحریر درآمده است، گفت: در تفسیر کبیر فخر رازی درباره مساله روح و بدن دو نظریه متعارض دیده می‌شود.

این نشست علمی با داوری هیات رئیسه و نقد نظریات ارائه کنندگان پیگیری شد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات