نشست دیدگاههای فلسفی پیرامون مساله نفس و بدن برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست دیدگاههای فلسفی پیرامون مساله نفس و بدن از سلسله نشست های تخصصی همایش بینالمللی آموزههای دینی و مساله روح و بدن، صبح امروز در سالن همایشهای بینالمللی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
این نشست تخصصی که با هیئت رییسی حجتالاسلام و المسلمین سید محمد غروی، دکتر محمد لنگهاوزن و حجت الاسلام حمید شهریاری برگزار شد، اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی به ارائه مقالات خود پرداختند.
حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در این نشست با ارائه مقاله ای با عنوان رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا گفت: تشکیک خاصی جزء ایده های ابتکاری ملاصدرا و یکی ار تئوری های عجیب توجیه کثرت با حفظ وحدت است و با این همه صدرا رابطه مراتب نفس با یکدگر را به نحوه تشکیک وجودی نمی داند.
وی بیان داشت: ملاصدرا معتقد است مراتب شؤون نفسند و کثرت آنها به نحو تشکیک شانی است، اگر مرتبه مادی شان است یعنی همان نفس در مرتبه ماده است و این بدان معنا است که مرحله مادی نیز به واسطه نفس محقق خواهد بود.
در ادامه این نشست، ادموند رونگا لدیر از مدعوین خارجی همایش آموزههای دینی و مساله نفس و بدن به ارائه مقاله علمی با عنوان نفس در سنت ارسطویی مسیحی پرداخت.
این استاد دانشگاه اینسبروک اتریش اظهار داشت: جاودانگی در ارسطوگرایی مسیحی و سنت توماسی، پیوستگی زمانی بی پایان پس از مرگ نیست، بلکه جذب و مشارکت در ابدیت خداوند است.
وی اظهار داشت: زندگی انسانهای نجات یافته به خودی خود دستخوش هیچ تغییری نمی شود، زیرا گذشت زمان در ابدیت وجود ندارد.
مشکلات رابطه نفس و بدن در مقایسه اندیشه ابن سینا و ملاصدرا، عنوان سخنرانی دکتر عبد الرسول عبودیت بود که در سخنان خود بیان داشت: پیرامون لزوم پیوستگی مراتب نفس از آنجا که مراحل و مراتب نفس متطابق هستند باید بپذیریم مراتبی که در هر مرحله از مراحل نفس وجود دارند، مانند خود مراحل نفس پیوستاری را تشکیل می دهد که از یک سو به بدن و قوای آن ختم میشوند و از سوی دیگر به بالاترین مرتبه وجود انسان و در این میان مراتب واسطه ای یافت نمی شود که هرچه به بدن نزدیک تر باشند مادیت آنها قوی تر و تجردشات ضعیف تر است و هرچه به مراتب مجرد نزدیک تر باشند، مادیت آنها قوی تر و تجردشان ضعیف تر است و به اصطلاح مراتب وجود انسان مشمول نوعی اتصال غیر جسمانیاند.
این محقق علوم عقلی اظهار داشت: میان مراتب مادی و مجرد نفس مرز یا خللی وجود ندارد به طوری که در یک سو مادی و در سوی دیگر مجرد باشد که برای ارتباط احتیاج به واسطه ای داشته باشد یا ارتباط آنها به جهت عدم سنخیت ناممکن باشد، این مساله بر اصالت وجود و مراتب تشکیکی متصل وجود قابل پذیرش است.
این نشست علمی با داوری هیات رئیسه و نقد دیدگاههای ارائه کنندگان مقالات پیگیری شد. /909/پ202/ع