۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۱۰۳۱۱۱
عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان:

تبلیغ قرآن محور، بهترین شیوه تبلیغی از دیدگاه معصومین است

خبرگزاری رسا ـ عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان گفت: از دیدگاه ائمه اطهار(ع)، تبلیغ دین باید قرآن محور باشد و محتوای آن مبتنی برگرفته از قرآن و حدیث باشد. بیان سیره اهل بیت(ع) و نقل روایات ایشان در تبلیغ، کافی است و نیاز به حواشی ندارد.
تبلیغ قرآن محور، بهترین شیوه تبلیغی از دیدگاه معصومین است
حجت الاسلام فیض آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه و عضو اتاق فکر تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: هجرت برای طلاب، هجرت فرهنگی است؛ زیرا هجرت زمانی مطرح می شود که یا حمله نظامی صورت گرفته باشد (مانند جنگ تبوک) و یا به منظور اهداف اقتصادی باشد.

برتری مداد علما نسبت به خون شهدا بیانگر تأثیرگذاری بیشتر کار علمی و فرهنگی است

وی ادامه داد: درست است که هجرت نظامی، جهاد با مال و جان به شمار می‌رود؛ اما بالاتر از آن هجرت علمی برای تبلیغ دین است. این‌که در احادیث آمده «مدادالعلما‌ افضل من دما‌ الشهدا‌» یعنی با کار فرهنگی و نوشتاری و علمی بیشتر می‌شود اسلام را رواج داد تا کار نظامی.

نجات انسان‌ها از گمراهی؛ مهم‌ترین هدف تبلیغ

حجت الاسلام فیض آبادی در خصوص جایگاه والای نجات انسان‌ها از گمراهی به عنوان مهم‌ترین هدف تبلیغ‌ اظهار داشت: زمانی که پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را برای تبلیغ می‌فرستاد، فرمود اگر یک نفر به دست تو هدایت شود ثوابش بیشتر از آنچه است که خورشید بر آن می‌تابد؛ از این رو اگر کسی یک نفر را هم به لحاظ دینی و فرهنگی احیا کند گویا همه بشریت را احیا کرده است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی، علم و آگاهی را از نخستین شرایط و لوازم عرصه تبلیغ دانست و گفت: مبلغ باید خود دین را فهمیده و در عرصه تفسیر، حدیث، فقه، قران، تاریخ و ... صاحب نظر باشد تا بتواند مفاهیم آن را به مردم انتقال دهد.

تبلیغ باید از سر دلسوزی باشد تا مؤثر واقع شود

وی، اطلاع از روش‌های تبلیغی و ابزارهای اثرگذار در هر منطقه و نشاط و دلسوزی مبلغ نسبت به هدایت مردم را از دیگر شرایط تبلیغ عنوان و تصریح کرد: مبلغ باید موثر باشد و این تأثیرگذاری در گرو اخلاق است، اگر مبلغ همچون پیامبر اسلام(ص) عاشقانه برود موفق می‌شود و اثرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام فیض‌آبادی افزود: این‌که پیامبراکرم(ص) می فرمایند اسلام را مال خدیجه و اخلاق پیامبر(ص) و شمشیر حضرت علی(ع) ترویج داد بدین معنا است که مبلغ باید این‌ها را داشته باشد. افزون بر این از ظاهر مناسب، بیان خوش و فصیح برخوردار باشد.

وی در ادامه، مراد از تفقه در دین را که در قرآن بدان سفارش شده، اطلاع و آگاهی و فهم عمیق و دقیق دین دانست و گفت: فردی که این‌گونه باشد بنده خدا است و دستورات دین را رعایت می کند تا ریشه دین را بفهمد.

یکی از مشکلات عرصه تبلیغ کمبود صاحب نظر در دین است

مسوول گروه مبلغان قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان در خصوص سطح علمی مبلغان ابراز داشت: اجتهاد ،سطحی مطلوب برای تبلیغ و زمانی است که انسان صاحب نظر شده باشد اما مشکل ما این است که مجتهد کم داریم، کسی که صاحب نظر در دین باشد و با شبهات یک جوان نلغزد. تولید مسائل دین کند، قدرت پاسخگویی دینی به تمام بحران های جامعه را باید داشته باشد و در عین حال از نظرات غرب زده هم استفاده نکند.

وی با بیان این‌که بلند یا کوتاه مدت بودن تبلیغ به شرایط منطقه و سطح کار و مقبولیت مبلغ بستگی دارد، گفت: برخی مبلغان به دلیل عدم کارآیی و بازده مناسب، تاریخ مصرف یک ساله دارند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در زندگی جدید با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی، مجهولات مردم رو به افزایش است و دین باید همه این‌ها را پاسخگو باشد، بنابراین تبلیغ از ضرورت های اولیه در جامعه است.

تبلیغ قرآن محور؛ بهترین تبلیغ از دیدگاه معصومین(ع)

حجت الاسلام فیض آبادی ادامه داد: از دیدگاه ائمه اطهار(ع)، تبلیغ دین باید قرآن محور باشد و محتوای آن مبتنی برگرفته از قرآن و حدیث باشد. بیان سیره اهل بیت(ع) و نقل روایات ایشان در تبلیغ، کافیست و نیاز به حواشی ندارد. سیره این بزرگواران آنقدر جذاب و زیبا است که هر مخاطبی را جذب می کند. بهترین قالب بیان و انتقال این موارد هم، قالب اخلاق و عمل و سپس منبر وگفتار است.

ایجاد شبکه اجتماعی تبلیغ بر عهده نهادهای تبلیغی است

عضو اتاق فکر تبلیغ دفتر تبلیات اسلامی خراسان در خصوص مزایای ایجاد شبکه اجتماعی تبلیغ میان مبلغان یادآور شد: شناخت آسیب های موجود در مناطق مختلف، آشنایی و استفاده از روش های جدید تبلیغی، بهره مندی از مشورت و تجربه سایر مبلغان، پشتیبانی مبلغان از یکدیگر در موضوعات مختلف از فواید این طرح به شمار می رود.

وی اظهار داشت: مسؤولیت ایجاد چنین شبکه ای بر عهده نهادهای تبلیغی است چرا که طلبه و مبلغ فرصت چنین کاری ندارد. پیامبر(ص) 23 سال با همین قرآن، مردم جاهل عرب را دین دار و در چنین محیطی مکه را به شهر بسیار پاکیزه تبدیل کرد پس ما هم می توانیم، فقط نباید سستی و غفلت کنیم.

حجت الاسلام فیض آبادی بیان داشت: دستورات قرآن برای انسان‌سازی است. برخی از آیات آن، درمان رذایل اخلاقی را بیان می کند، برخی دیگر، راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن و برخی دیگر شیوه های دشمن شناسی را معرفی می کند.

انحصار تبلیغ در مناسبت های خاص صحیح نیست/ مبلغان به ایجاد بسترهای جدید بیندیشند

وی با بیان اینکه منحصر کردن تبلیغ به مناسبت هایی چون محرم و صفر و رمضان کار درستی نیست خاطرنشان کرد: این ایام بسترهای خوبی است اما می بایست بسترسازی تبلیغی هم داشت و به بسترهای موجود اکتفا نکرد. فرصت هایی چون نوروز، مهدویت، سلامت، آغاز به کار مدارس و..... بسترهای جدیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: اهل بیت(ع) خودشان خلق بستر کرده و از فرصت های زمانی، مکانی، شخصیتی و.... استفاده می کردند؛ از این رو مبلغ باید خلاق و تولیدکننده باشد و به صورت 24 ساعته و در هر شرایطی از فرصت ها به خوبی بهره گیرد/930/ت/301/س
ارسال نظرات