موج بیداری اسلامی نیازمند دانش، بصیرت و معرفت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعةالمصطفی العالمیه، امروز در پیامی به هفدهمین اجلاس سالانه اساتید المصطفی، برگزاری چنین مراسمی را فرصتی برای تجلیل از مقام شامخ استاد و سپاسگزاری از خدمات بیشائبه و ارزنده آنان دانست.
وی با بیان اینکه جامعةالمصفی(ص) به خیل عظیم استادان و معلمان گرانقدر خود در ایران و سایر کشورها میبالد و از خدمات خالصانه یکایک آنان تقدیر و تمجید میکند، آورده است: «المصطفی نقش بیبدیل و سهم شما آموزگاران دین و دانش را در نشر معارف الهی در عرصه جهانی میستاید».
رییس جامعةالمصطفی العالمیه در بخش دیگری از پیام خود تصریح میکند: طلاب و فضلای ارجمند و سازمان و دستگاه اداری و آموزشی باید محوریت علم و عالم و معلم را باور و در همه نظامها و تعاملات به آن تجسد بخشند.
وی افزود: علم به ویژه دانش دینی حقیقتی فراتر از کالاهای مادی و مقولهای از جنس عالم غیب و تجرد و گوهری ممتاز از جهانی برتر است و ارزش آن فراتر از داد و ستدهای مادی و برتر از ارزش گذاریهای دنیایی است.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: استاد باید قدر این گوهر ناب را بداند و آن را به بهای اندک انگیزههای مادی و پست نفروشد و متعلمان و دستگاه مدیریت و کارگزاران نظام الهی این جایگاه رفیع را قدر بدانند و بر صدر نشانند.
وی با بیان اینکه مهمترین نکتهای که در شکل و پرورشدهی شخصیت طلاب و دانشپژوهان نقش دارد، شخصیت، منش، روش و رفتار استاد است، تصریح کرد: در سنت و تاریخ حوزههای علمیه، مدرسان و استادان با اخلاق متعالی خود راهنما و الگوی طلاب بودهاند.
رییس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: امروز به چنین استادان وارسته و مهذب نیازمندیم و به حمدالله استادان زیادی اکنون وجود دارند که با فضائل اخلاقی و کمالات روحی خود مشعل فروزانی رویاروی طلاباند و با سلوک عرفانی و رفتار رحمانی خویش در ساختمان روحی آیندهسازان فرهنگ آسمانی و جهانی سهیماند.
وی با اشاره به اهمیت و منزلت ویژه آداب، رسوم، سبک و سلوک استادی و شاگردی در منابع، متون، معارف دینی و نیز در دانشها، علوم اسلامی و کتابهای عالمان اخلاق خاطرنشان کرد: این شیوه معنوی، اخلاقی و روش رفتاری و عاطفی در سنت حوزهای در طول قرنها تجسم یافته است.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از پیام خود تصریح کرد: وظیفه جامعةالمصطفی و حوزههای علمیه صیانت از این سنت حوزهای و پایهریزی نظام رفتاری استادان و شاگردان بر این اساس است و استادان ارجمند در این زمینه نقش و سهم نخست را برعهده دارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: استاد سلسله جنبان و پیشگام نظام آموزشی و تربیتی است و قرار گرفتن در چنین جایگاهی وظایف حساس و دشواری در آموزش و تربیت بر دوش استادان مینهد.
وی با اشاره به شرایط امروز جهان و اوضاع کنونی دنیای اسلام به ویژه موج بیداری اسلامی، مسؤولیت همه به ویژه استادان، اعضای هیأت علمی، گروههای علمی و تربیتی و طلاب و فضلای غیرایرانی را بسیار دشوار خوانند و گفت: خیزش و بیداری امت اسلام بازگشت به هویت و تمدن اسلامی و گسستن زنجیرههای استبداد و استکبار و وابستگی را هدف گرفته است.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: این موج و قیام به اندیشه، پیام، بصیرت و معرفت نیاز دارد و باید از آسیبها و تهدیدها در امان بماند و این همه نیازمند عالمان خبیر و دانشمندان بصیر و متفکران هوشمند است.
وی اضافه کرد: نهادهای علمی و حوزهای و به ویژه استادان و معلمان گرامی باید این نیاز جامعه اسلام و آینده جهان را با پرورش نخبگان فرزانه و شخصیتهای شجاع و ممتاز تأمین کنند.
رییس جامعةالمصطفی العالمیه همچنین خواستار تدوین طرح جامع و منشور کامل استادی در المصطفی شد و ابراز داشت: المصطفی باید براساس این طرح با رویکردی جامع و نوین به ساماندهی و پرورش استادان بپردازد.
وی در پایان با بیان اینکه طلاب غیرایرانی سرمایهای هستند که باید این سرمایه را رشد داد و از آنان در واحدهای المصطفی در سراسر جهان بهره برد، گفت: معاونت آموزش و مرکز توسعه منابع انسانی و واحدهای صفی داخل و خارج در این زمینه وظیفه دارند و باید اقدام کنند. /920/پ202/ع