۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۱۰۴۳۸۴
عضو هیئت علمی دانشگاه شیعه شناسی:

مهدویت یک اعتقاد عقلی و فطری است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی دانشگاه شیعه شناسی اظهار داشت: بر اساس اعتقاد شیعه بر پایه ادله عقلی و نقلی فراوان، آینده جامعه بشری یک آینده خوشبینانه است.
مهدويت


حجت‌الاسلام محمدتقی انصاری‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه شیعه شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان سخیف شیخ عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی و رئیس کمیته علمای ارشد عربستان سعودی در خطبه های نماز جمعه شهر ریاض مبنی بر انکار وجود امام زمان(عج) و خرافی بودن اعتقاد به مهدویت بیان داشت: اگر کسی را بخاطر داشتن اعتقاد خرافی بخواهیم متهم کنیم باید این ادعا از مطالب منطقی و خردپذیر باشد.

وی با اشاره به اینکه خرافه به معنای امر موهوم و فاقد استاندارهای عقلی است، ادامه داد: مطالبی که دارای پشتوانه عقلی و نقلی کافی باشد از دائره خرافه خارج است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: اعتقاد شیعه این است که جامعه بشری یک آینده خوشبینانه دارد و بر این مدعا، ادله عقلی و نقلی فراوانی اقامه کرده است.

وی در تبیین دلیل عقلی بیان داشت: دلیل عقلی در این مبحث به معنای خردپذیری است نه به معنای دلیل عقلی ریاضی.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: با صرف نظر از آموزه های انبیاء و تعالیمی که به او رسیده است، بشر با نگاه تجربی در زندگی، به سمت عدالت خواهی حرکت می کرد و این گرایش در انسان ها بسیار قوی است.

وی با بیان اینکه، گرایش به صلح و صفا، امنیت، یاری رسانی به هم نوع جزء سرشت انسان ها است، ادامه داد: انگیزه های انسانی در جمع آحاد بشری، حرکتی منظم به سوی سرنوشتی سرشار از عدالت را رقم می‌زند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: انسا ها در صدد هستند تا این آرمان را بالفعل کنند و با زمینه‌سازی به سوی این افق روشن رهنمون شوند.


وی گفت: با توجه به همین فطرت سلیم انسانی است که اگر ظلمی در جامعه پدید آید همه طبع ها آن را طرد می‌کند، اگرچه ممکن است برخی انسان‌ها در این ظلم شریک باشند اما این حرکت پایدار نیست چون با ذاتیات او منافات دارد.

وی بیان داشت: انسان آرزومند آینده ای روشن و حکومتی واحد بر کل زمین بر اساس عدالت فراگیر است و منتظر حکومتی است که تمامی توانایی انسان ها را بالفعل کند و از تمامی نعمت های الهی به شکل عادلانه بهرمند شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در صحنه عمل هم جامعه امروز به سمت حکومت واحد پیش می رود، تشکیل سازمان های جهانی و بین المللی نشان از این واقعیت است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: نباید چشم ها را بر حقایق عقلی و فطری بست و با بیان مطالب نادرست، شیعه و عقاید حقه او را خرافی نشان داد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات