۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۰۵۸۴۸
حجت الاسلام والمسلمین اراکی:

فقه اسلامی بستر اصلی حقوق بشر است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه فقه اسلامی بستر اصلی حقوق بشر است، تاکید کرد: محققان و پژوهشگران حوزه باید مبانی دینی و اسلامی حقوق بشر را تبیین و عرضه کنند.
حجت الاسلام و المسلمين محسن اراكي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن اراکی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم، روز سه شنبه در همایش رویکرد متعالی فقه اسلامی به حقوق بشر که در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، آموزه های دینی را مهم ترین منبع برای حقوق بشر ارزیابی کرد.

وی با اشاره به جامعیت احکام و آموزه های دینی، گفت: در فقه اسلامی حقوق بشر جایگاه بسیار گسترده ای دارد و در ابواب مختلف از این موضوع بحث به میان آمده است.

حجت الاسلام والمسمین اراکی تاکید کرد: البته جا دارد محققان بابی را در این خصوص باز کنند و مبانی دینی و اسلامی را در خصوص حقوق بشر تبیین کنند.

وی با بیان اینکه فقه اسلامی می تواند منبع عقلانی برای حقوق بشر جهانی باشد و الزامات آن را بیان کند، ابراز داشت: فقه اسلامی بستر طبیعی حقوق بشر است، حقوق بشری که از بستر وحی و فقه اسلامی برنخیزند نمی تواند کارایی داشته باشد و الزام آور باشد.

رییس مجمع الفکر اسلامی تاکید کرد: فقه اسلامی می تواند منشا و بستر اصلی حقوق بشر باشد، ما انتظار داریم مراکز علمی راه را برای این گونه مباحث باز کنند تا حقوق بشر بر مبنای فقه اسلامی تبیین استدلالی شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حق متضمن عنصر الزام است، گفت: الزام مقوم مفهوم حق است و وقتی می گوییم حق بر کسی دارد یعنی اینکه آن فردی که حق علیه اوست ملزم به ادای حق است و شخصی که حق به نفع او است می تواند به نفع خود بهره بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر عنصر الزام را از حق بگیریم، حق پوچ و بی فایده می شود، هرگاه برای انسان حق و اختیاری در برابر انسان ها و اشیا قائل شدیم به این دسته امتیازات می توان به حقوق بشر تعبیر کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اصول فقه ما از عالی ترین نتایج اندیشه بشر است و حوزه های علمیه این افتخار را دارند که این دانش را در اختیار دارند و این علم در بستر حوزه های علمیه وجود دارد و لاغیر.

وی با انتقاد از نگاه ابزاری غرب به دانش بیان کرد: جهان غرب نسبت به دانش با نگاه تبعیض می نگرد، حتی دانش را به خوب و بد تقسیم می کنند و آنچه در راستای مصالح و منافع شان باشد، می گویند خوب است و اگر در راستای منافع شان نباشد می گویند بد است.

حجت الاسلام والمسلمین اراکی گفت: دانشمندانی که در راستای منافع غربی ها کار نکنند، به آنها دانشمندان بد می گویند و اگر دانشمندانی در راستای منافع شان کار و حرکت کنند، دانشمند خوب به آنها اطلاق می شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه این وضعیت بد بر وضعیت علم ودانش غرب سایه انداخته است داشت: این حالت سیاه گونه که امروز بر اندیشه غرب سایه افکنده است در تاریخ بشر سابقه ندارد./924/پ202/ص
ارسال نظرات