حفظ انقلاب اسلامی در گرو پایداری و تبلیغ دین است
حجت الاسلام حسین ملانوری، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به منظور تبلیغ دین از سوی روحانیت در سراسر کشور تأسیس شد و با تحولاتی که در طول این سالها در این نهاد صورت گرفته توانسته بخش بزرگی از اهداف و مأموریت های خود را محقق کند.
وی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی ایران برخلاف بسیاری از انقلابهای دنیا که تک بعدی هستند، یک انقلاب چند بعدی و همه جانبه است، به طور مثال انقلاب فرانسه بعد سیاسی داشت و مردم فرانسه خواهان آزادی بودند یا انقلاب کمونیستی شوروی که انقلابی اقتصادی بود و با شعار مقابله با ثروتمندان شکل گرفت.
حجت الاسلام ملانوری اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران هم بعد سیاسی داشت و مردم خواهان آزادی بودند، هم بعد اقتصادی داشت و مردم می خواستند به حق و حقوق اقتصادی خود برسند و از به تاراج رفتن اموال خود جلوگیری کنند و هم بعد فرهنگی داشت، به این معنا که مردم خواهان تحول در فرهنگ و سنتهای جامعه بودند، فرهنگی که اگر چه نام دین را با خود یدک می کشید، با آموزه های دینی فاصله بسیار داشت و یک دین تحریف شده بود.
وی خاطر نشان کرد: آن چیزی که نقش محوری دارد و این ابعاد را دور خود جمع میکند، اسلام است، یعنی انقلاب ما اسلامی است، وقتی انقلاب اسلامی شد با محوریت دین و فرهنگ دینی مهم ترین وظیفهای که حاکمان این نظام بعد از انقلاب دارند تحول فرهنگی و القاء فرهنگ دینی در میان تودههای مردم است.
این استاد حوزه و دانشگاه حفظ انقلاب اسلامی را منوط به حفظ دین دانست و تأکید کرد: تا زمانی این انقلاب حفظ می شود که دین حفظ شود، اگر این فرهنگ تخریب شود یا نگاه مردم متفاوت شود، خود به خود این انقلاب منحرف می شود، طبق دستور قرآن کریم نیز، حاکمان جامعه اسلامی نیز موظف هستند به فکر حفظ دین مردم و تبلیغ دین باشند.
وی با اشاره به تأسیس نهادهای فرهنگی و تبلیغی پس از پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: مجموعههای مختلفی برای حفظ و تبلیغ دین تأسیس شد، یکی از این نهادها صدا و سیما است، صدا و سیما قرار است یک دانشگاه فرهنگی و دینی در کشور ما باشد، اینکه تا چه حد در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است، جای بحث دارد و در جای خود باید به آن پرداخته شود.
حجت الاسلام ملانوری ادامه داد: یکی دیگر از نهادهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف حفظ و تبلیغ دین شکل گرفت، سازمان تبلیغات اسلامی بود، اگر چه به صورت طبیعی روحانیت و حوزه های علمیه باید محور فعالیت های فرهنگی کشور باشند، اما به دلیل این که حوزه سازمان منسجمی برای اداره کار تبلیغی یک کشور اسلامی نداشت، از این رو امام خمینی(ره) این مسؤولیت را به عهده سازمان تبلیغات اسلامی گذاشتند.
وی با اشاره به فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی در طول دوران حیات خود ابراز داشت: سازمان تبلیغات اسلامی به منظور تبلیغ دین از سوی روحانیت در سراسر کشور تأسیس شد و با تحولاتی که در طول این سالها در این نهاد صورت گرفته است، توانسته بخش بزرگی از اهداف و مأموریت های خود را محقق کند.
این نویسنده و محقق حوزوی با اشاره به عملکرد دلسوزانه مسؤولان نهادهای فرهنگی و تبلیغی کشور گفت: در مجموع همه کسانی که متولی بخش فرهنگی کشور هستند، با دلسوزی تلاش کرده اند به اهداف و مأموریت های خود دست پیدا کنند، اما تا رسیدن به هدف و حد مطلوب فاصله بسیار داریم.
وی ابراز داشت: پرسش اینجاست که آیا وجود مجموعه های تبلیغی مختلف مطلوب است یا لازم است آنها را ادغام کنیم یا در صورت مطلوب نبودن لازم است این نهادها تحت اشراف یک مدیریت واحد فعالیت کنند،به نظر می رسد حذف برخی از نهادها یا ادغام آنها در هم طرح مناسبی نباشد.
حجت الاسلام ملانوری با اشاره به فعالیت سازمان های مختلف تبلیغی همچون دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و معاونت تبلیغ حوزه های علمیه در عرصه فرهنگ و تبلیغ تأکید کرد: وجود سازمان ها و نهادهای مختلف با سلیقه های متفاوت سبب رقابت در دنیای تبلیغ می شود و افراد بیشتری با سلایق مختلف می توانند به این مجموعه ها مراجعه کنند و از برنامه ها و امکانات مادی و معنوی این نهادها استفاده کنند.
وی تصریح کرد: مشکل اینجا است که گاهی برخی موازی کاریها از سوی سازمانها و نهادهای مختلف فرهنگی تبلیغی صورت می گیرد، برای حل این مشکل به فرمان مقام معظم رهبری، در دفتر ایشان یک شورای فرهنگی تشکیل شده است و رؤسای سازمان ها و نهادهای فرهنگی کشور در این شورا حضور دارند.
این فعال عرصه تبلیغ دینی کشور ادامه داد: در این شورا درباره مسائل فرهنگی کشور تصمیمگیری میشود و اعضای این شورا موظفند در تصمیم گیری و اجرای تصمیمات این شورا حضور داشته و با یکدیگر همکاری، تعامل و هم افزایی داشته باشند و از موازی کاری خودداری کنند.
حجت الاسلام ملانوری با اشاره به تحرکات گسترده دشمنان برای ضربه به اسلام و انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: اگر احیانا برخی از مشکلات فرهنگی در کشور وجود دارد به معنای کم کاری نهادهای فرهنگی و تبلیغی نیست بلکه به این معنا است که دشمن بسیار فعال است، شبکه های گسترده ماهوارهای و اینترنتی و بودجههای کلانی که صرف شبیخون فرهنگی می شود به این مشکلات دامن میزنند.
وی در پایان گفت: برای غلبه بر دشمنان لازم است ساز و کارهای مناسبی همچون بودجه کافی، برنامهریزی مناسب و اخلاص در کار ایجاد شود تا بتوانیم به مدد خداوند متعال دراین عرصه نیز موفق شویم./919/ت302/ع