۰۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۱۰۷۵۰۲
استاد حوزه و دانشگاه:

کاستی عقلانیت در جامعه مهم‌ترین عامل خرافه‌گرایی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: ضعف تفکر و عقلانیت در جامعه مهم ترین عامل خرافه گرایی در باورهای دینی است.
حجت الاسلام محمد حسيني اَلست
به گزارش خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام محمد حسینی اَلست، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در کارگاه آموزش مدیریت هیأت های مذهبی ویژه بانوان که در محل سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، افزود: ضعف تفکر و عقلانیت مهم ترین عامل خرافه گرایی در باورهای دینی در جامعه است و کمی دقت در اتفاقاتی که طی سال های گذشته در این زمینه و در کشور ما رخ داده است، می تواند نشان دهنده عمق نفوذ این انحراف ها در میان مردم باشد.

وی افزود: انحراف و خرافه در قالب های مختلفی در مناسک و باورهای دینی و مذهبی مردم وارد می شوند و در این میان، گاه شیادانی با سوء استفاده از احساسات و عواطف مذهبی مردم، عواطف آنها را هدف می گیرند و دشمنان خارجی نیز برای انحراف جامعه از مسیر درست و عقلانی آن از روش های نرم و غیرمستقیم استفاده می کنند و جریان های انحرافی مانند ادعای نیابت یا ارتباط با امام زمان(عج) یا عرفان های دروغین را ترویج می کنند که می توان وهابیت و بهائیت را نمونه های تاریخی این فرقه سازی ها و انحرافات استعماری دانست.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بانوان بسیار بیشتر از مردان در مجالس مذهبی حضور دارند، گفت: روضه های ماهانه و هفتگی بانوان در ماه های محرم و صفر و ایام فاطمیه و مجالس دعا و زیارت خوانی های فراوانی که در سراسر ایران اسلامی و به همت خود بانوان دایر است، همگی نشانگر تجربه حضور زیاد بانوان در مجالس مذهبی است.

وی افزود: بانوانی که جهت کسب فیض در هیأت های مذهبی شرکت می کنند، باید بدانند که خداوند متعال به مجالس عزاداری توجه خاصی دارد، بنابراین لازم است از کوچکترین اقداماتی که موجب ازدحام و خراب شدن مجالس الهی و ناراحت کردن و آزار و اذیت دیگران شود، پرهیز کنند.

حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: همچنین لازم است از اعمالی که موجب کسر شأن مجالس می شود خودداری نمایند، زیرا هر کاری که خدمت به مجالس عزاداری محسوب شود و باعث باشکوه تر شدن مجالس ذکر و دعا شود، عمل صالح محسوب شده و پاداش و اجر الهی را در پی دارد، این مجالس حرمت زیادی نزد خداوند متعال دارند و آبروی آن نزد خداوند بسیار زیاد است.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مبلغان ر ترویج فرهنگ دینی اشاره کرد و مجهز شدن به اطلاعات روز و برخورداری از محتوی دینی و علمی را بسیار ضروری عنوان کرد و افزود: مبلغان باید بتوانند خود را به توانمندی‌های اطلاعاتی روز دنیا مجهز کنند.

وی با بیان این که تجهیز مبلغان به امکانات نرم‌افزاری عامل تأثیرگذاری تبلیغ خواهد بود، تصریح کرد: مبلغان باید تلاش کنند موزه‌های دینی را طبق مقتضیات زمان و مکان با هم تطبیق دهند.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: متولیان امور تبلیغی و دینی باید همه فعالیت‌ها، پروژه‌های دینی و آموزهای مذهبی را جهت اثر بخشی بیشتر و فرهنگ‌سازی در جامعه با رعایت اقتضای زمان و مکان اعمال کنند.

وی از مبلغان به عنوان مهم‌ترین قشر برای بیان احکام دین مبین اسلام در جامعه یاد کرد و با بیان این که امروز تبلیغات دینی باید با تأثیر‌گذاری مناسب همراه باشد، تصریح کرد: تبلیغ احکام دینی باید همراه تأثیر مناسب در مخاطب همراه باشد./950/د102/س
ارسال نظرات