۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۱۰۸۷۳۳
عضو مجلس خبرگان رهبری:

نگاه تک‌بعدی در انتقال مفاهیم دینی آسیب‌زا است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان این که در انتقال مفاهیم دینی به جوانان نباید ادبیات سنگینی را استفاده کرد و باید مبانی دینی به صورت روان ارائه شود، گفت: یک بعدی نگریستن به مسائل دینی یکی از آسیب های انتقال مفاهیم دینی است.
نماينده ولي فقيه در گيلان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام و المسلمین زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان، امروز در مراسم اختتامیه دومین جشنواره شیوه های نوین تدریس معارف دین که در رشت برگزار شد با بیان این که هر نویسنده ای مخاطب خاص خود را دارد، گفت: همان طور که مراجع، علما و حتی پیامبران الهی نیز مخاطلبان خاص خود را داشتند و به همین دلیل باید با آنها استدلالی و منطقی سخن گفت.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که استاد شهید مطهری با حاشیه نگاری بر نوشته های روش رئالیسم علامه طباطبایی آن را برای همه قابل فهم کرد، گفت: برای مخاطبان فرهیخته باید ازابزارخاص حکمت استفاده کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که اگر کسی می‌خواهد اصل معاد روحانی را بداند حکمت می‌تواند آن را اثبات کند اما به مسائل اعتقادی نباید یک بعدی نگریسته شود، ادامه داد: برای شناخت معارف قرآنی باید به معصوم (ع) تکیه کنیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان این که بیان مسائل قرآنی تنها با حکمت امکان پذیر نیست، ادامه داد: باید اهل بیت(ع) همراه آن باشد واگر از اهل بیت(ع) بریده شویم نمی توانیم حق را ادا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قربانی در بخش دیگری از سخنان خود به هجمه گسترده غرب به سوی اعتقادات دینی نسل جوان جامعه  کشورمان اشاره کرد و ادامه داد: امروز هزاران شبکه ماهواره ای به صورت شبانه روزی افکار نسل جوان اهدف قرار داده اند و القای برخی مسائل انحرافی سعی در بی‌هویت کردن نسل جوان ما دارند.

وی با تأکید بر مخاطب شناسی گروهی در جامعه‌ ادامه داد: متولیان دینی و‌ فرهنگی باید با شناسایی این گروه‌ها برنامه دینی و فرهنگی مناسبی را برای آن تدوین کنند.

امام جمعه رشت با اشاره به این که در جریان انتقال مفاهیم دینی با مخاطبان باید از روش‌های گوناگونی استفاده کرد، گفت: بعضی از مخاطبان تنها با ابزار استدالال و حکمت مطالب را می‌پذیرند.

وی با بیان این که در انتقال مفاهیم دینی به جوانان نباید ادبیات سنگینی را استفاده کرد و باید مبانی دینی به صورت روان ارائه شود، خاطرنشان کرد: استفاده از ابزار استدلال همیشه موثر نیست بلکه یک بعدی نگریستن به مسائل دینی یکی از آسیب های انتقال مفاهیم دینی، است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به محکمات و متشابهات موجود در قرآن، گفت: متشابهات در قرآن گاه 70 بطن دارد و این بینش به هر کسی داده نشده و باید در این موارد به اهل بیت پناه ببریم و گرنه دچار انحراف می شویم./950/پ202/س
ارسال نظرات