۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۱۱۰۵۱
دست دعا(18)؛

خدایا؛ مرا به برکات سحر آگاه کن!

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: آیت الله شاه آبادی، استاد عرفان امام خمینی(ره) می‌گفت حتی برای دنیای خود هم که شده سحر خیز باشید زیرا وسعت رزق و زیبایی چهره را به همراه دارد.
مهماني ملکوت - آيين تهجد و شب زنده داري در حرم حضرت فاطمه معصومه


حجت الاسلام حسین دیلمی، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دعای روز هیجدهم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در این روز از خداوند می خواهیم که ما را از برکات سحرهای ماه رمضان بهره مند سازد. چرا که سحر از زمان های ویژه و دارای آثار و برکات فروانی است و نسبت به استفاده از آن تاکید زیادی شده است.

این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان باید همواره به دنیال برترین ها باشد، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) سید المرسلین، امیرمومنان(ع) سید الاوصیاء و فاطمه زهرا(س) سیده النساء، ماه رمضان ماه خدا و مسجد خانه خدا توصیف شده است.

وی ادامه داد: در بین ایام و ساعات شبانه روز، سحر به عنوان ساعتی مناسب برای نیایش و راز و نیاز عنوان شده به گونه‌ای که می‌توان سحر را قلب زمان توصیف کرد برای همین باید بکوشیم تا از برکات و فواید این وقت خاص بیشتر استفاده کنیم.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: ائمه معصوم(ع) سحر را به نیایش با معبود و راز و نیاز با خداوند اختصاص می دادند. بر اساس آیه هفدهم سوره زاریات، متقین افرادی توصیف شده اند که بخشی از شب را به عبادت اختصاص می‌دهند.

وی اظهار داشت: یکی از صفات انسان مومن در خطبه همام امیرمومنان(ع)، شب زنده داری بیان شده است. بر اساس روایات یکی از عواملی که مانع عذاب الهی اهل زمین می شود، استغفار سحرگاهی مومنان است.

وی اظهار داشت: در کتاب کشف الاسرار جلد پنجم آمده است که حضرت داوود(س) از جبرئیل امین پیرامون برتر بودن ساعات شبانه روز پرسید و جبرئیل پاسخ داد، در هر شب به هنگام سحر عرش الهی به حرکت می افتد.

این محقق علوم اسلامی گفت: آیت الله بهجت تاکید فروانی بر سحرخیزی و شب زنده داری داشت و قائل بود بزرگان به واسطه استفاده از برکات سحر، اوج گرفنند.

وی اذعان داشت: امام صادق(ع) مردم را به طلب آمرزش در زمانی کرده اند که هیچ فردی در آن زمان ناامید نمی شود. روای از آن زمان پرسید. حضرت سحر را معرفی کردند. در ضمن این حدیث، امام صادق(ع) ضمانت کرده‌اند که خداوند در این ساعت، نیکوکار و بدکاری را نا‌امید نکند.

حجت‌الاسلام دیلمی خاطرنشان کرد: حضرت لقمان به فرزندش توصیه کرد نکند خروس از تو زیرک تر باشد، زیرا او سحرگاه به ذکر الهی می پردازد.

وی بیان داشت: آیت الله شاه آبادی، استاد عرفان امام خمینی(ره) می‌گفت حتی برای دنیای خود هم که شده سحر خیز باشید زیرا وسعت رزق و زیبایی چهره را به همراه دارد.

وی اظهار داشت: حافظ اشعار گوناگونی پیرامون اهمیت شب قدر گفته است و راز پیروزی و شهرت خود را شب زنده داری و استفاده از فیض سحر عنوان کرده است./909/ت302/ع

ارسال نظرات