۱۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۱۱۲۰۴۶

هشدار آیت الله شبستری درباره وضعیت احیای ‌موقوفات

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: احیای موقوفه قائم مقام فراهانی و یا موقوفات ربع رشیدی تنها به صورت افسانه باقی مانده است، علت عدم احیای این موقوفات چیست که باید پاسخ منطقی به مردم داده شود.
آيت الله شبستري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان که با حضور مدیران و مسؤولان همراه بود، اظهار داشت: وقف به عنوان سنت های حسنه، صدقه جاریه، مصداق باقیات الصالحات و عمل صالح محسوب می شود.

وی با انتقاد از نبود ترویج صحیح ‌فرهنگ وقف در جامعه خاطر‌نشان کرد: هنوز پس از 32 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگ وقف مهجور مانده که نشأت گرفته از عوامل مختلفی بوده است.

امام جمعه تبریز با تأکید بر جلب اعتماد عمومی نسبت به مسائل مربوط به وقف ادامه داد: روحانیان و مبلغان رسالت سنگینی در این حوزه بر عهده دارند، باید به مردم گفته شود که وقف یکی از مهم‌ترین باقیات الصالحات بوده و پس از مرگ نیز حسنات ناشی از آن در نامه اعمال واقف نوشته می‌شود.

عضو خبرگان رهبری اکتفا به ترویج فرهنگ وقف در ایام خاصی از سال را غیرقابل قبول دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف نیز باید در طول سال ارائه گزارشی از درآمدهای حاصل از موقوفات و بقاع متبرکه و موارد مصرف آن را به مردم بازگو کنند که از این راه اعتماد عمومی جلب شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی موقوفات واقع شده در استان گفت: احیای موقوفه قائم مقام فراهانی و یا موقوفات ربع رشیدی تنها به صورت افسانه باقی مانده است، علت عدم احیای این موقوفات چیست؟ که باید پاسخ منطقی به مردم داده شود.

آیت الله شبستری با انتقاد از مال الاجاره های بسیار ناچیز برخی مغازه های وقفی بازار تبریز ادامه داد: چرا برخی از قضات طرف برخی از مستأجرانی را می گیرند که در سال مبالغی بسیار اندک در حدود 100 تومان ناچیز اجاره پرداخت می‌کنند، مال الاجاره موقوفات باید به روز شود.

امام جمعه تبریز خاطر‌نشان کرد: اگر موقوفات به صورت صحیح احیا شوند، درآمد حاصل بیش از درآمدهای نفتی کشور بوده و بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه را برطرف خواهد کرد.

همچنین حجت الاسلام حسین نوبری، مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در سخنانی از ائمه جمعه، مسؤولان و متولیان موقوفات استان که در احیای موقوفات آذربایجان شرقی با این مرکز همکاری داشته اند، تشکر کرد.

حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز در سخنانی ضمن تقدیر از آیت الله مجتهدشبستری بر احیای موقوفات استان و تبدیل بقاع متبرکه و امامزادگان به قطب های فرهنگی منطقه تاکید کرد./935/پ202/س
ارسال نظرات