۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۱۸۹۳۱
محقق حوزه علمیه قم:

تعاریف جدید حوزوی از پایان نامه نویسی ارائه شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: باید کارشناسان حوزه علمیه جمع شوند و تمهیدات اخذ مدرک در حوزه های علمیه را مورد مداقه قرار دهند و الگویی جدید در این زمینه ارائه دهند.
حجت الاسلام رباني


حجت الاسلام محمدتقی ربانی، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: مراکز پژوهشی که در امر پژوهش دینی فعالیت می‌کنند باید مخاطب کار علمی خویش را به صورت دقیق شناسایی کند.

این محقق حوزه علمیه قم، بیان داشت: زمانی که تحقیق به مخاطب خاص خودش ارائه نشود، ایجاد اضطراب و ناراحتی می کند، به عنوان نمونه د طی سال های اخیر برخی پژوهش های دینی انجام شده است اما چون به مخاطب خاص خویش واگذار نشده و در تریبون های عمومی مطرح شده ایجاد اضطراب در فضای اجتماع کرده است.

وی بیان داشت: یکی از کارهای لازمی که در امر پژوهش در حوزه های علمیه به نظر می‌رسد، بحث برنامه ریزی و بودجه‌گذاری برای پژوهش است که باید برای برنامه های پژوهشی اعتبارات لازم تخصیص داده شود.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: جامعه ما ظرفیت های زیادی برای پژوهش دارد که باید محققان را به این سمت گرایش دهیم اما نباید به بهانه اینکه این کار تکراری است سد راه محقق شویم، بلکه باید آنها را هدایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید امنیت، آسایش و آرامش محققان علوم اسلامی تامین شود، گفت: امروز به دلیل نبود حمایت های مالی از محققان، آنها مجبور هستند به عرصه های غیر تخصصی هم تن دهند.

این استاد حوزه علمیه قم خواستار ورود تخصصی افراد به عرصه پژوهش دینی شد و گفت: تنها افرادی که دارای مهارت های خاص هستند و با اصول استنباط دین آشنا هستند می توانند پژوهش دینی را انجام دهند.

وی اظهار داشت: برای انجام کارهای پژوهش بنیادی باید الزاما از معبر کارهای ترویجی عبور کنیم و اگر کسی از ابتدا وارد کارهای بنیادی شود نمی‌تواند به تمام مسائل ورود پیدا کند و اگر هم به پژوهش ترویجی اکتفا کند، نتیجه تحقیق سست و نازل خواهد بود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: ما نباید همان راهی که دانشگاه ها در راه پایان نامه نویسی رفته ادامه دهیم، باید تعاریف جدید حوزوی از پایان نامه نویسی ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه امروز عرصه‌های متفاوتی در حوزه های علمیه وجود دارد که محک مهارت افراد در آن می تواند متفاوت باشد، گفت: الزام فردی که با معلومات حوزوی، در مقطع دکترای دانشگاه‌ها در حال تدریس است به پایان نامه نویسی چه معنایی دارد.

این محقق حوزه علمیه قم گفت: امروز بسیاری از استادان حوزه علمیه دارای دانش شفاهی هستند که وقتی در مقام داوری می نشینند تسلط علمی آنها بر همه ثابت می شود، پس چرا باید در مساله تعیین وزانت علمی افراد به یک توصیف خاص ملتزم شویم.

وی اظهار داشت: باید کارشناسان حوزه علمیه جمع شوند و تمهیدات اخذ مدرک در حوزه های علمیه را مورد مداقه قرار دهند و الگویی جدید دراندازند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات