۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۱۱۸۹۶۰
استاد حوزه علمیه قم:

شیب پژوهش در سطح سه و چهار حوزه افزایش می‌یابد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طلاب حوزه ‌های علمیه باید روش تحقیق و مدل‌های پژوهش در علوم دینی را به خوبی بیاموزند، اظهار داشت: باید کلاس‌های آموزش روش تحقیق و فیش‌برداری و چگونگی تدوین مطالب برای طلاب برگزار شود تا شاهد تحقیقاتی منظم و روشمند باشیم.
پژوهش


حجت الاسلام محمد ابراهیمی ورکیانی، مدیر مدرسه عالی تفسیر حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: در وضعیت کنونی که طلاب روش تحقیق درستی نمی‌خوانند و کارگاه پژوهش ندارند، نمی‌توان از آنها توقع داشت که آثار ارزنده تولید شود.

وی با اشاره به اینکه طلاب حوزه‌های علمیه باید روش تحقیق و مدل‌های پژوهش در علوم دینی را به خوبی بیاموزند، اظهار داشت: باید کلاس های آموزش روش تحقیق و فیش‌برداری و چگونگی تدوین مطالب برای طلاب برگزار شود تا شاهد تحقیقاتی منظم و روشمند باشیم.

وی وجود استاد راهنما را در فرایند انجام پژوهش لازم توصیف کرد و گفت: یک استاد خبره می‌تواند با ارائه تجربیات خود، محقق را در مسیر تحقیق راهنمایی کند و اشتباهات احتمالی محقق را که موجب بی ارزشی تحقیق می‌شود، مرتفع سازد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: فضای آموزشی حوزه‌های علمی به گونه‌ای است که پژوهش کمتر می تواند در آن جا باز کند.

وی گفت: فضای آموزشی حوزه در سطح یک و دو زمان مناسبی است تا طلاب با روش‌ها و اصول پژوهش آشنا شوند و بتوانند در مقطع درس خارج و سطح سه و چهار اندوخته‌های علمی خویش را به شکلی صحیح و منطقی بروز و ظهور دهند.

این استاد حوزه علمیه قم توجه طلاب به کتاب های درسی و فراگیری درست آنها را مورد تاکید قرار داد و گفت: طلاب در سال های نخستین تحصیل خود در حال آموزش دیدن محتوای مورد نیاز و روش‌های کار در علوم اسلامی هستند.

وی گفت: طلاب حوزه های علمیه با آموزش در مقطع مقدمات، پایه های اولیه انجام کارهای علمی را تقویت می‌کنند و حوزه دانشی خود را ارتقا می‌دهند، پس باید خوب بیاموزند تا درست پژوهش کنند.

این محقق حوزه علمیه قم گفت: یکی از آسیب هایی که امروز موسسات پژوهشی گرداگرد حوزه های علمیه با آن روبرو هستند، انجام کارهای تکراری است که نتیجه ای به جز اتلاف نیرو و سرمایه‌ در پی ندارد.

وی گفت: بزرگانی همچون محدث قمی با نوشتن کتاب سفینه البحار و علامه طباطبایی با کتاب تفسیر المیزان، کار علمی دقیق و متقنی را رقم زند که تا سال های سال مورد رجوع محققان و پژوهشگران خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم به جای نوشته شدن کتاب‌های ارزنده و ماندگار، آثاری نوشته و منتشر می شود که بیشتر حالت دم دستی دارد.

این محقق حوزه علمیه قم با ضروری دانستن مراجعه محققان علوم اسلامی به کتاب‌های دسته اول و منابع اصلی گفت: ارزش یک تحقیق بستگی به نوع منابعی دارد که محقق از آن استفاده می کند.
/909/ت302/ع

ارسال نظرات