۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۱۲۱۳۴۹
روایتی دیگر از ‌حماسه دوم بهمن ارومیه؛

‌اقامه نمازجماعت در میان گاز‌های اشک‌آور

خبرگزاری رسا ـ مسجد اعظم ارومیه در مرکز شهر ‌قرار داشت، بیشتر مردم در این مسجد جمع می‌شدند بحث مبارزاتی در این مسجد مطرح بود. عوامل رژیم ستم شاهی برای پراکنده کردن مبارزان از مسجد اعظم ارومیه گاز اشک آور به سمت مسجد پرتاب می کردند، مردم فرار نمی‌کردند و برای اینکه نماز مغرب و عشاء را در مسجد به جماعت اقامه کنند کاغذ می سوزاندند تا گازهای اشک آور را خنثی کند.
دوم بهمن، مسجد اعظم اروميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حماسه دوم بهمن ارومیه که از آن به عنوان نخستین جنگ مسلحانه مردم با عوامل رژیم ستمشاهی یاد می شود، نتیجه کینه چندین ساله از رژیم شاه و بغض های در حنجره فرومانده ای بود که در لبیک به فرمان رهبران مبارز و از جنس نسل امامان معصوم سرباز زد و شکست.

دوم بهمن در ارومیه تاریخی نمی شد مگر در سایه اراده قلبی مردم به مریدان امام خمینی (ره) که کسانی جز حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی و حجت الاسلام سید علی اکبر قریشی نیستند.

اقدامات شجاعانه رهبران مبارز آن روز که امروز نیز با صلابت و اقتدار در صحنه های حفظ ارزشها و آرمانهای نظام و انقلاب جان می فشارند، چنان اراده و قدرت مبارزه ای را به مردم تزریق کرد که ملت با باور قلبی در برابر تانکهای به صف شده و لشکر نظامی شاه ایستادند و آنقدر جنگیدند تا طاغوتیان را به عقب نشینی وا داشتند.

با شنیدن خاطرات این رهبران دینی و مبارز سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب می توان به عمق باور و اعتقاد مردم و عشق ملت به اندیشه ها و آرمانهای امام خمینی‌(ره) و انقلاب پی برد.

دوم بهمن 57 برگی از دفتر قطور تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که دلاوری مردان خطه آذربایجان غربی و به ویژه ارومیه را در خود حک کرده است.

برای بازخوانی واقعه مهم و تاثیرگذار به توپ بسته شدن مسجد اعظم ارومیه پای صحبتهای سید پیری نشسته ایم که جوانی خود را در آن روزهای پر هیاهو انقلاب سپری کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر قریشی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در نهاد دانشگاههای ارومیه در روایت واقعه دوم بهمن 57 می گوید: در سال 57 من در بافت کرمان تبعید بودم حدودا مرداد ماه از تبعید به ارومیه بازگشته و از همان روز مسجد اعظم را ستاد مبارزات قرار دادیم. عصر هر روز مبارزان و انقلابیون شهر در این مسجد جمع شده و به سخنرانی های روحانیون گوش می دادند. البته برخی اوقات که دیگر روحانیون نمی آمدند من بالای منبر می رفتم.

مسجد اعظم ارومیه نماد مبارزه با طاغوت در منطقه آذربایجان

روحانیت در آن دوران با بهره گیری از فضای مسجد و منبر در شکل‌گیری حرکت‌های مردمی نقش مهمی داشتند به طوری که حجت الاسلام و المسلمین قره باغی در مسجد حاج سید جواد و حجت الاسلام و المسلمین حسنی در مسجد حاج عبدالله به رهبری مردم و تبیین اهداف انقلاب می پرداختند.

اما از آنجایی که مسجد اعظم ارومیه در مرکز شهر قرار داشت و بیشتر مردم در این مسجد جمع می شدندبحث مبارزاتی در این مسجد مطرح بود.

عوامل رژیم ستم شاهی برای پراکنده کردن مبارزان از مسجد اعظم ارومیه گاز اشک آور به سمت مسجد پرتاب می کردند، مردم متواری نمی شدند و برای اینکه نماز مغرب و عشاء را در مسجد به جماعت اقامه کنند کاغذ می سوزاندند تا گازهای اشک آور را خنثی کند.

جریان همچنان ادامه داشت تا اینکه در 26 دی ماه شاه از ایران رفت، اوضاع شهر به لحاظ حمایت ارتش از شاه به هم ریخت، در حالی که شور و شعف مردم از فرار شاه معدوم دو چندان شده بود، مبارزه با عوامل رژیم طاغوت و ساواکی ها در ارومیه جریان داشت.

آن روزها که هنوز ارتش وابسته به رژیم شاه بود و از طاغوت حمایت می کرد مردم در راهپیمایی های خود یک صدا شعار می دادند«شاه خیانت می‌کند، ارتش حمایت می‌کند، ارتش بدین بی‌همتی، هرگز ندیده ملتی»

مبارزه انقلابیون، راهپیمایی‌های مردمی و تشییع پیکر شهدا‌ رخدادهایی بود که تکرار می‌شد، نظامیان شاهنشاهی بارها برای مقابله با حرکت‌های انقلابی و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم تانک‌ها را به خیابان پهلوی سابق که نقطه اوج مبارزات مردمی بود، آورده بودند.

مردم به ویژه جوانان نیز برای مقابله درختهای بزرگی را در کف خیابانها قرار می دادند تا از پیش روی نظامیان و تانکها جلوگیری کنند. البته در آن دوران امام جمعه ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین حسنی با چریکی های مسلح دائما در حال مبارزه مسلحانه با عوامل رژیم شاه در سطح شهر بودند که این اقدامات در دوم بهمن به مبارزات سازمان یافته ای در چند نقطه شهر ختم شد و حماسه دوم بهمن شکل گرفت.

شخص حجت الاسلام حسنی در مبارزه دوم بهمن 57 چندین نفر از نیروهای نظامی شاه را از بالای بام مسجد اعظم ارومیه به گلوله بسته بود. البته من شاهد عینی واقعه نبودم، صبح ان روز هنگامی که با چند نفر که به عنوان محافظ با من بودند، از منزلمان که در محله وکیل باشی بود، بیرون آمدیم ناگهان صدای گلوله های تانک به فاصله دو سه دقیقه ای به گوش رسید. در راه بودیم که اطلاع دادند نیروهای نظامی شاه مسجد اعظم را به توپ بستند.

به مسجد اعظم که رسیدیم، گنبد مسجد با دو گلوله تانک سوراخ شده بود، گلوله ها از سمت غرب گنبد وارد و از شرق آن خارج شده بود. گفته می شد که سرهنگ هوشمند گنبد مسجد را نشانه رفته بود که بعدها نیز اعدام شد.

حماسه بزرگ دوم بهمن باعث شد اراده مردم برای مبارزه و به پیروزی رساندن انقلاب بیشتر شود چراکه مردم از گستاخی رژیم طاغوت در اهانت و حمله به مکان‌های مقدس به خشم آمده بودند.

بعد از ظهر همان روز پیکر شهدا با حضور پر شور مردم غیور ارومیه در باغ رضوان دفن شد و مردم با سردادن شعارهای انقلابی بر ادامه نهضت تا پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کردند./936/ت301/س

ارسال نظرات