۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۲۱۹۹۸
رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی:

‌اوقاف در مرمت مدرسه علمیه حسن پادشاه تبریز همکاری کند

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بر ضرورت مساعدت و همکاری سازمان اوقاف در مرمت مدرسه علمیه حسن پادشاه تبریز تأکید کرد.
تبريز
تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: مجموعه مسجد و مدرسه حسن پادشاه تبریز یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر تبریز محسوب می‌شود که مراحل مرمتی بخش مسجد به اتمام رسیده است.

وی با بیان این‌که هیچ مدرسه ای به جز مدرسه حسن پادشاه، از زمان قبل از دوره قاجار و پس از زلزله و جنگ در استان باقی نمانده است، خاطر نشان کرد: هم اکنون بخش مدرسه علمیه مجموعه حسن پادشاه به سبب عدم اختصاص بودجه فرهنگی به سازمان میراث فرهنگی استان مسکوت مانده است.

محمدی ادامه داد: طبق تفاهم نامه ای که اخیرا میان مرکز مدیریت حوزه‌‌های علمیه، سازمان اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی منعقد شده است، مرمت مدارس علمیه با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد که در این راستا اداره کل اوقاف هزینه‌های پروژه‌های مرمتی را متقبل خواهد شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بر ضرورت مساعدت و همکاری سازمان اوقاف در مرمت مدرسه علمیه حسن پادشاه تبریز تاکید کرد و افزود: طرح مرمتی مدرسه علمیه حسن پادشاه آماده است و تنها منتشر تامین اعتبار برای آغاز پروژه هستیم.

وی یادآور شد: احداث مسجد جامع و مدرسه حسن پادشاه از طی هفت سال در دوران حکومت آق قویولون ها و توسط سلطان یعقوب آق قویولون ساخته شده که این مجموعه شامل چهار عنصر اصلی بخش مسجد جامع، مدرسه، بیمارستان و غسال خانه و گنبد مقبره است.

محمدی با بیان این‌که مسجد جامع و گنبد، فضایی حدود هزار متر مربع از صحن محموعه مسجدمدرسه حسن پادشاه را می پوشاند، افزود: سلطان یعقوب برای ساخت این مجموعه از تمام هنرمندان و استادکاران سرزمین های اسلامی استفاده کرده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در پایان با تأکید بر این‌که مساجد جامع شهرهای استان به ویژه مساجد تاریخی و بقاع متبرکه در اولویت پروژه های مرمتی آذربایجان شرقی قرار دارند، افزود: در چهار سال گذشته 128 مسجد و امامزاده استان مرمت شده و یا در دست مرمت هستند.

محمدی با اشاره به اتمام مرمت مدرسه علمیه خواجه علی اصغر بازار تبریز اظهار داشت: این مرکز علوم دینی هم اکنون در اختیار مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز قرار گرفته که طلاب از فضای این مدرسه علمیه برای فراگیری علوم و معارف اسلامی بهره‌مند می‌شوند./935/ت302/س

ارسال نظرات