۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۲۴۸۳۰
اردیبهشت‌ماه 91؛

نخستین جشنواره نوآوری‌های تبلیغ دینی در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین جشنواره نوآوری‌های تبلیغ دینی از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.
نوآوري هاي ديني حجت الاسلام زادهوش حجت الاسلام زادهوش حجت الاسلام زادهوش


حجت‌الاسلام احمد زادهوش، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری نخستین جشنواره نوآوری‌های تبلیغ دینی با هدف شناسایی، پردازش و ساماندهی نوآوری‌ها و ایده‌های نو تبلیغ دین و زمینه‌سازی اجرا و حمایت از آنها به منظور تقویت روحیه ابتکار و خلاقیت در بین مبلغان، نهادها و سازمان‌های تبلیغی خبر داد.

وی با بیان این‌که جشنواره نوآوری‌های تبلیغ دینی، اردیبهشت‌ماه سال آینده در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود، اظهار داشت: این طرح، شامل کلیه نوآوری‌های اجراشده و ایده‌های نو تبلیغ دینی است که مرتبط با تبلیغ دین، روحانی‌محور و متناسب با ارزش‌های اسلامی و ساختار حوزه و روحانیت باشند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ابتدای سخنان خود با ارائه تعریفی از نوآوری در تبلیغی دینی، آن را منحصر به عصر کنونی ندانست و تصریح کرد: روش و سیره تبلیغی ائمه معصومین‌(ع) به ویژه شخص پیامبر اکرم‌(ص) نشان می‌دهد که آن حضرت در گزینش و انتخاب فصل‌های جدید برای تبلیغ دینی از جذاب‌ترین روش‌ها استفاده می‌کردند.

وی با بیان این‌که مبلغان دین در سده‌ها و قرن‌های متمادی با استفاده از شیوه‌های جذاب، مخاطبان بسیاری را جذب دین کرده‌اند، اما در زمان کنونی به سبب شرایط و گسترش فضای دینی این خلأ احساس می‌شد، افزود: مبلغان از نسل‌های گذشته و مبلغان جوان در عرصه‌های مختلف محتوا، فضاسازی، شیوه‌ها و روش‌ها، نوآوری‌ مناسبی در تبلیغ دینی داشته و دارند که لازم است صاحبان آن معرفی و برای ادامه کار تشویق شوند.

حجت‌الاسلام زادهوش با اشاره به این‌که برخی از نوآوری‌ها منحصر به فرد خاصی است و دیگران از انجام آن ناتوان هستند، خواستار آنالیز و بازشناسی روش‌های منحصر به فرد تبلیغی شد و اظهار داشت: روش‌های منحصر در افراد اگر آنالیز و به روش‌های آکادمیک در متون آموزشی تبدیل شود، تا اندازه زیادی قابل انتقال به دیگران است.

وی یادآور شد: طرح نخستین جشنواره نوآوری‌های تبلیغ دینی به پیشنهاد کمیسیون تخصصی تبلیغ از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آماده و با همکاری نهادهای همسو مانند سازمان تبلیغات اسلامی، جامعةالمصطفی العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تکمیل و فراخوان اولیه آن در دی‌ماه اعلام شد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم محتوای تبلیغ، عرصه محیطی و زمانی تبلیغ، روش‌های تبلیغ و ابزارهای تبلیغی را از محورهای اصلی جشنواره برشمرد و اضافه کرد: فراخوان جشنواره از ابتدای دی‌ماه اعلام شده و تا 28 اسفندماه فرصت برای ارسال طرح‌ها و ایده‌های نو تبلیغ دین باقی است؛ تاکنون نیز 158 مورد از طرح‌های نوآورانه تبلیغ دینی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی تنوع‌بخشی و افزایش تأثیرگذاری در تبلیغ دینی را مرهون عواملی همچون نوآوری در روش‌ها و فرایند تبلیغ دانست و با تأکید بر شناسایی ساز و کارهای مشخص در این نوآوری‌ها، نهادینه‌سازی،‌ الگوسازی و تشویق صاحبان آنها، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی نخستین جشنواره نوآوری‌های تبلیغ دینی به نشانی www.jntsamta.com نام‌نویسی و طرح‌های نوآورانه خود را در محورهای یاد شده، ارسال کنند.

حجت‌الاسلام زادهوش با بیان این‌که پس از نظر نهایی هیأت داوران، طرح‌هایی که قابل الگوسازی و گسترش به سایر مبلغان است، انتخاب و به صورت ویژه‌نامه‌ای تدوین و منتشر شده و با برگزاری دوره‌های آموزشی و استفاده از مبتکران این روش‌های نو به سایر مبلغان منتقل می‌شود، انتقال مفاهیم اسلامی همراه با تأثیرگذاری بر مخاطب و نیز تعمیق باورها و اصلاح رفتارهای مردم را مهم‌ترین هدف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

وی در پایان سخنان خود با یادآوری این مطلب که ارسال طرح‌های نو تبلیغی آزمایش شده که تأثیرهای آن نیز سنجیده شده باشد از شرایط شرکت در نخستین جشنواره نوآوری‌های تبلیغ دینی است، نه ایده‌هایی که هنوز اجرایی نشده‌اند، از برپایی نمایشگاهی برای معرفی آثار رسیده و نمایش اصل طرح با حضور صاحبان طرح‌ها در حاشیه برگزاری این جشنواره خبر داد. /920/پ201/ع

ارسال نظرات