۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۲۵۵۶۷
محقق حوزه علمیه قم:

عید نوروز از سنت‌های امضایی اسلام است

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اسلامی بیان داشت: دید و بازدید در ایام نوروز با نیت قربت باشد و صله رحم به قالب کلیشه ای سالی یکبار منحصر نشود.
نوروز


حجت الاسلام سیدمحمد مرتضوی، محقق حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: عید نوروز از اعیادی است که در متون دینی سفارش‌هایی راجع به آن شده است.

این استاد حوزه علمیه گفت: عید نوروز با توجه به دعاها و سیره بزرگان سنت حسنه ای است که همراه با تحویل سال باید تغییر در حال و احوال هم به وجود آید.

وی گفت: اسلام وقتی ظهور پیدا کرد سنت های جاهلی را کنار زد و اگر سنتی ارزش داشت آن سنت را امضا کرد و اینگونه است که عالمان دینی احکام و سنت‌های اسلام را به دو بخش امضایی و تاسیسی تقسیم کرده اند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: برخی سنت ها در ایران باستان غلط بوده است مثل سیزده به در، چهارشنبه سوری که عالمان دینی آن را نفی کرده اند اما محسناتی در عید نوروز بوده است همچون صله رحم، پاکیزگی، دستگیری از فقرا و ... که نسبت به آن تایید شده است.

وی با اشاره به اینکه بر سنت صله رحم تاکید فروانی شده است، گفت: آثاری همچون افزون شدن عمر و برکت از آثار این سنت پسندیده است از این رو باید دید و بازدید در ایام نوروز با نیت قربت باشد و صله رحم به قالب کلیشه‌ای سالی یکبار منحصر نشود.

این محقق علوم دینی با اشاره به اینکه قطع ارتباط با بستگان نسبی به شدت مذموم است، گفت: وصل بین اقوام به گونه ای در اسلام اهمیت دارد که حتی می‌توان از دروغ مصلحتی در آن استفاده کرد.

وی گفت: مهم این است که سنت های پسندیده ای همچون نظافت، دید و بازدید، رفع کدورت ها، دستگیری از محرومین و انفاق در عید نوروز به شکل کاملا اسلامی برگزار شود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: حجاب و حفظ حریم محرم و نامحرم در میهمانی‌ها، خرید‌ها و گردش‌ها حفظ شود و لباس نو و پاکیزه ابزار خودنمایی در مقابل نامحرم نشود.

وی بیان داشت: در جامعه ما افرادی هستند که آبرو دارند اما مکنت مالی درستی ندارند و مومنین باید با شناسایی این خانواده ها در صدد برداشتن باری از دوش آنها باشند و با هدیه، قرض الحسنه و یا صدقه واجب یا مستحب گره از کار این گروه بردارند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: رسانه در این ایام باید فرهنگ اسلامی را ترویج کنند و از فرصت های معنوی خوب بهره‌گیری کنند و مناسبات دینی را در جامعه بسط دهند.

این محقق حوزه علمیه در پایان بیان داشت: ایرانیان باید از فرصت تعطیلات نوروز بهره ببرند و ضمن برگزاری آیین های شایسته و نیک، بر تربیت فرزندان و انتقال حس ایمانی به هم‌صحبتان کوشا باشند./909/ت302/ع

ارسال نظرات