۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۲۸۲۶۱
اخلاق،‌ گمشده عصر ارتباطات (19)؛

مسیر حق کوتاه و دشوار است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گقت: برگزاری درس اخلاق و موعظه به انسان‌ها در پیمودن این راه دشوار کمک کرده و آنان را از غفلت و ناتوانی باز‌می‌دارد.
اخلاق


حجت‌الاسلام محمد عالم زاده نوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره اهمیت بحث اخلاق در جامعه و به ویژه حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه انسان ها برای قرار گرفتن در مسیر تهذیب و تبدیل شدن به انسان کامل احتیاج به بینش و عمل دارند گفت: برای اینکه به تعبیر قرآن به حیات طیبه نزدیک شویم و به سمت مقصد خلقت خود حرکت کنیم باید دو صفت ایمان و عمل صالح را به دست بیاوریم.

وی نبود آگاهی لازم را دلیل محرومیت از کمالات خواند و افزود: با وجود آگاهی کامل نیز موانعی بر سر راه است، باید بدانیم بعد از به دست آوردن آگاهی‌ کامل، رسیدن به مقام انسان کامل و قرب خداوند و به جایگاه خلیفة الهی کار تمام نمی شود. 

حجت الاسلام عالم‌زاده نوری اظهار داشت:‌ گرچه دانستن و آگاهی انگیزه انسان را بالا می‌برد اما موانعی هست که باعث می شود انسان خلاف آگاهی خود عمل کند چنان‌که گاهی اوقات یک پزشک با وجود اطلاع از مضرات سیگار، سیگار می کشد.

وی بر اهمیت مجالس ذکر و موعظه و کلاس های اخلاق تاکید کرد و اظهار داشت: انسان‌ها هم گاهی اوقات با وجود آگاهی از بسیاری مسائل، به دانسته‌های خود عمل نمی‌کنند.

این استاد اخلاق حوزه خاطر نشان کرد:‌باید ببینیم چه چیزی سبب تبدیل دانسته‌ها به عمل می شود، به یقین می‌توان گفت موعظه و ذکر یکی از این اسباب است.

وی همچنین با توضیح این مطلب که بین معلم و واعظ تفاوت است، این تفاوت را ناشی از مبانی دانست و گفت:‌ معلم در کلاس درس با ذهن مخاطب کار دارد و تلاش او بر این است که گزاره‌های بیشتری را به ذهن مخاطب اضافه کند، پس آن معلمی موفق است که بتواند توده بیشتری از اطلاعات را به ذهن شاگردان خود اضافه کند.

این استاد اخلاق حوزه ادامه داد: اما واعظ با ذهن‌ها کاری ندارد بلکه کار او با دل است، زیرا مخاطب اولیه واعظ برای موعظه دل مخاطب است نه ذهن او و غرض او این نیست که برای او آگاهی ایجاد کند بلکه غرض او ایجاد اهتمام است.

وی در ادامه واعظی را موفق دانست که بعد از منبر او مردم بتوانند در مسیر آدمیت مصمم شوند نه اینکه چیزهای زیادی از او یاد گرفته باشند.

حجت الاسلام عالم‌زاده‌نوری تأکید کرد:‌ درس اخلاق در اصطلاح خودش بیشتر به همین مجالس موعظه اطلاق می شود، مجالس موعظه‌ای که انسان را بر عمل کردن و استقامت در مسیر تشویق و تاکید می‌کند هر چند که در درس اخلاق مطلب جدیدی هم آموخته نشود.
 
و
ی بر دشواری و کوتاهی مسیر حق تأ‌کید کرد و با اشاره به فرازی از دعای شریف ابوحمزه ثمالی گفت: در دعای ابوحمزه آمده است«ان الراحل الیک قریب المسافه، یعنی راه کوتاه ولی بسیار سخت است» بنا‌بر‌این به یک تلاش بزرگ نیاز است.

این استاد اخلاق حوزه بیان داشت: از این تلاش تعبیر به جهاد اکبر می شود و این جهاد اکبر نیازمند یک نیروی مضاعف است، این نیرو از طریق وعظ و موعظه به دست می‌آید. 

 وی با اشاره به ضرورت برگزاری درس اخلاق بیان داشت: برگزاری درس اخلاق و موعظه به انسان‌ها در پیمودن این راه دشوار کمک کرده و آنان را از غفلت و ناتوانی باز‌می‌دارد.

حجت‌الاسلام عالم‌زاده‌نوری در تفسیر آیه شریفه«فذکر ان الذکر تنفع المومنین» بیان داشت: تذکر بده و بیان کن اگر چه بدانند، یادآوری، تذکر و موعظه برای مؤمنان ضروری است، برای طلاب و حوزویان و برای کسانی که رسالت تربیت انسان‌ها را بر دوش دارند دوچندان می‌شود، زیرا هم باید خودشان را در مسیر مستقیم پایدار نگه دارند و هم افراد دیگر را در این مسیر دستگیری و راهنمایی کنند.

ا
ین استاد اخلاق حوزه علمیه خاطر نشان کرد: در سطح عمومی افرادی همچون حجج اسلام پناهیان، نقویان و توکل در قم و اساتیدی همچون حجج اسلام صدیقی، انصاریان و بزرگان دیگری در تهران و دیگر شهرستان‌ها به صورت عمومی مباحث اخلاقی را مطرح می کنند همچنین آیت‌الله مصباح یزدی، خوشوقت، خرازی و اساتید دیگر در مدارس حوزه‌های علمیه به صورت ویژه کلاس‌های اخلاق را برگزار می کنند، اگر چه این دروس کافی نیست و باید از نظر کمی و کیفی افزایش و ارتقا پیدا کند.

وی با توصیه به حضور در درس اخلاق، ارتباط مستمر با منابع اخلاقی مثل آیات و روایات و انس با آن را احتیاج ضروری طلاب و جامعه خواند و افزون بر آن بر مطالعه آثاری از بزرگان همچون معراج السعاده نراقی، چهل حدیث امام، اخلاق در قرآن آقای مصباح و مقالات استاد شجاعی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام عالم‌زاده‌نوری در پایان گفت: طلاب باید به سبب ارتباط با این آثار دغدغه‌های اخلاقی را در وجود خود زنده نگه دارند و چنان‌که این دغدغه‌ها را به رسمیت نشناسند آرام آرام دچار غفلت و رخوت می شوند و سبب حرکت زندگی به سمت زندگی حیوانی می شود./908/ت302/ن

ارسال نظرات