۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۱۳۰۸۷۲
معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی:

امام کاظم کشتی تشیع را از میان امواج متلاطم به ساحل نجات رساند

خبرگزاری رسا ـ معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی با اشاره به اینکه امام‌کاظم(ع) یکی از نشانه های هدایت ربانی است، گفت: با وجود تمام مشکلات و ظلم ستمگران، حضرت امام‌کاظم(ع) کشتی تشیع را در میان این امواج متلاطم به سلامتی عبور داد و با شهادت خود سفینه تشیع را که از ساحل اهل‌بیت(ع) حرکت کرده به ساحل نجات رساند.
امام کاظم (ع)

 
حجت‌الاسلام اسماعیل روشن‌تن، معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه امام‌کاظم(ع) وجودی است که همه به ویژه اهل‌سنت از فضایل اخلاقی، علمی و نورانی حضرت نکات قابل توجهی نقل می کنند، گفت: امام‌کاظم(ع) شخصیتی است که مورد قبول و تسالم عده زیادی از مردم حتی اهل‌سنت است.

وی با اشاره به اینکه شخصیت امام‌کاظم(ع) بسیار عجیب بوده وهمه چه شیعه و چه اهل سنت معترف به جایگاه بلند این امام همام بوده‌اند، افزود: پیشوایان معصوم(ع) همه دارای فضایل و مکارم اخلاقی هستند و در یک مکتب تربیتی پرورش یافته‌ و از یک منبع الهام گرفته‌اند ولی ویژگی‌های دوران زندگی موجب شده برخی از این فضایل و مناقب تجلی بیشتری پیدا کند و جلوه باب‌الحوائجی برای امام‌کاظم(ع) بروز پیدا کرده است.

معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی در ادامه گفت: ابو علی خلال که از بزرگان حنابله است وقتی در مورد امام‌کاظم(ع) و توسل به قبر ایشان صحبت می کند می‌گوید هر وقت من مشکلی برایم پیش می‌آمد و به مزار امام‌موسی کاظم(ع) می‌رفتم و توسل پیدا می کردم مشکلم همان گونه که خودم می‌خواستم حل می‌شد.

حجت‌الاسلام روشن‌تن، عبادت را همان‌گونه که همه گفته‌اند از شاخصه‌های امام‌کاظم(ع) برشمرد و افزود: حضرت در عبادت یگانه عصر خود بوده است به صورتی که محدثان می‌گویند کمتر شبی در عمر حضرت گذشت که امام(ع) بر بالین آسایش تکیه بزنند و استراحت کنند، از این رو بر اثر کثرت عبادت به امام موسی‌کاظم(ع) لقب«عبد صالح» داده‌اند و مردم مدینه حضرت را به خاطر عبادت زیاد«زین المتهجدین» نامیده‌اند.

وی جود و سخاوت را از دیگر شاخصه‌های اخلاقی امام‌کاظم(ع) برشمرد و اظهار داشت: حضرت در سخاوت جزو بخشنده‌ترین افراد زمان خود بود و به حدی به دیگران انفاق می‌کرد که موجب حیرت می‌شد به گونه‌ای که ابن‌صباغ مالکی می گوید«امام‌کاظم(ع) از عابدترین، داناترین، بخشنده‌ترین، بزرگ‌منش‌ترین شخصیت زمان خود بود و ار بینوایان مدینه تفقد می‌کرد و یا نیازمندی‌های ضروری آنان را به خانه‌های آنها می‌برد بدون آنکه افراد متوجه شوند از کجا آمده‌ است و بعد از شهادت حضرت متوجه می شدند».

این استاد حوزه با اشاره به اینکه صبر و حلم امام‌کاظم(ع) بسیار بود، گفت: همین حلم و بردباری امام(ع) موجب شده بود تا مخالفان امام و اهل‌بیت(ع) به کسانی تبدیل شوند که در شمار اعداد مناقب‌گویان حضرت قرار بگیرند و حضرت را در رفتار و حرکات الگو و اسوه خود قرار دهند.

حجت‌الاسلام روشن‌تن گره گشایی از مشکلات مردم را یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی حضرت عنوان کرد و افزود: امام‌کاظم(ع) با مردم مهربان بود و با عاطفه با آنان برخورد می کرد به گونه ای که هر کس به منزل امام(ع) می‌رفت راضی و خوشحال برمی‌گشت، خلاصه امام در تمام زمینه‌ها یک الگوی به تمام معنا بود.

معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی با اشاره به اینکه امام‌کاظم(ع) در دورانی بود که خفقان و حکومت‌های فاسد عرصه را بر ایشان تنگ کرده بود، اظهار داشت: با وجود تمام این مشکلات و ظلم ستمگران امام‌کاظم(ع) کشتی تشیع را در میان این امواج متلاطم به سلامتی عبور داد و با شهادت خود سفینه تشیع را که از ساحل اهل‌بیت(ع) حرکت کرده به ساحل نجات رساند.

وی با اشاره به القاب مختلف حضرت از قبیل ابوالحسن، کاظم، صالح، عابد، صابر، حلیم و باب‌الحوائج، افزود: در مورد امام‌کاظم(ع) همین بس که امام صادق(ع) می‌فرماید«ستایش و حمد خدا را سزاست که او را(امام‌کاظم) جانشین نیاکان و مایه شادکامی فرزندان و پاداش خیر برای دوستان قرار داد».

حجت‌الاسلام روشن‌تن اولاد دار بودن امام‌کاظم(ع) را قبل از زندان رفتن ایشان عنوان کرد و اظهار داشت: امام(ع) مدت 35 سال امامت کرد و دارای چندین همسر بودند که مدت طولانی امامت و عمر حضرت با توجه به اینکه حدود 4 تا 8 سال آخرعمر را در زندان بودند خللی در وجود اولاد زیاد ایجاد نمی کند و این فراوانی نوادگان و منتسبین حضرت با گذشت زمان و افزوده شدن نسل قابل جمع است.

وی در پایان گفت: امام(ع) اجازه می دادند تا دوستان نزدیک در دستگاه‌های حکومت حضور داشته باشند و طبق برنامه‌هایی که امام(ع) طراحی کرده بودند بتوانند به عنوان یک کمک برای تشیع باشند که یک نمونه از این وکلا و یاران امام‌کاظم(ع) علی‌بن یقطین بود که کارگزار امام در دربار هارون بود و توانست کمک‌های زیادی را با همکاری امام‌کاظم(ع) برای شیعه فراهم آورد. /907/ت302/ن

ارسال نظرات