۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۱۳۲۶۴۴
شفیعی سروستانی خواستار شد؛

اصلاح وضعیت حجاب و عفاف در رسانه رویکرد مدیران رسانه ملی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل خدمات رسانه‌ای مرکز پژوهش‌های صدا و سیما گفت: وضعیت ظاهری زنان در سریال‌ها و فیلم‌های رسانه ملی تا حدودی بهبود یافته، اما روابط زن و مرد متناسب با فرهنگ عفاف و حجاب سامان نیافته است.
ابراهيم شفيعي سروستاني

  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم شفیعی سروستانی،‌ پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم رونمایی از نرم‌افزار چند رسانه‌ای «سیمای عفاف: رسانه ملی و فرهنگ عفاف و حجاب» و در گفت‌وگو با خبرنگاران به تفکیک رویکرد رسانه ملی و آنچه مدیران به دنبال آن هستند و عملکرد رسانه ملی پرداخت.
 
مدیرکل خدمات رسانه‌ای مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما گفت: رویکرد مدیران رسانه ملی به سمت اصلاح وضعیت حجاب و عفاف در رسانه است، از این‌رو وضعیت ظاهری زنان در سریال‌ها و فیلم‌های رسانه ملی تا حدودی اصلاح شده و این بهبود قابل مشاهده است.
 
وی تصریح کرد: نمودها و موارد بدپوشی در سریال‌های رسانه ملی در طول یک سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است که البته این موضوع به معنای آن نیست که روابط زن و مرد در رسانه ملی و فیلم‌ها و سریال‌ها اصلاح شده و متناسب با فرهنگ عفاف و حجاب سامان یافته است.
 
شفیعی سروستانی با بیان این‌که در عزم و تصمیم مدیران رسانه ملی و مراکز علمی پژوهشی وابسته برای ترویج و فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب تردیدی نیست، گفت: حجاب ناظر به خانم‌ها است و عفاف زن و مرد را شامل می‌شود، از این‌رو مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما بر فرهنگ عفاف به ویژه در روابط زن و مرد توجه بیشتر داشته است.
 
وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا درباره نحوه ارزیابی تأثیر برنامه‌های صدا و سیما بر روی جامعه، با بیان این‌که فعالیت‌های پیمایشی و نظرسنجی در مرکز تحقیقات صدا و سیما انجام می‌شود، از آخرین پژوهش‌های رسانه‌ای مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب و متناسب با وظایف، پرده برداشت.
 
مدیرکل خدمات رسانه‌ای مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما اظهار داشت: پژوهشی کیفی با استفاده از روش مصاحبه‌‌ای عمیق در چهار حوزه زن و خانواده، مباحث جامعه‌شناختی، رسانه و ارتباطات و مباحث روان‌شناختی انجام شده که با ارزیابی نگاه‌های کارشناسی در تلاش است، عملکرد رسانه ملی را در حوزه عفاف و حجاب مورد نقد و تحلیل قرار داده و برای وضعیت موجود پیشنهاد برنامه کند.
 
وی تحلیل، بررسی و آسیب‌شناسی برنامه‌های رسانه ملی از منظر عفاف و حجاب را از اهداف طرح یاد شده، عنوان و اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در تلاش است با این طرح به واکاوی و آسیب‌شناسی مشکلات رسانه در این حوزه بپردازد و به رسانه ملی در زمینه چگونگی نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه طرح، الگو و برنامه دهد.
 
شفیعی سروستانی در ادامه گفت: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما فعالیت‌های متعددی در زمینه عفاف و حجاب انجام داده است که از جمله می‌توان به تولید و ارائه 20 عنوان کتاب و ویژه‌نامه در زمینه فرهنگ عفاف و حجاب و همچنین دو ویژه‌نامه جوان و رسانه که تحلیل رسانه ملی در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است و به تازگی منتشر شده، اشاره کرد.
 
گفتنی است، مراسم رونمایی از نرم‌افزار چند رسانه‌ای «سیمای عفاف: رسانه ملی و فرهنگ عفاف و حجاب»، پیش از ظهر امروز همزمان با بزرگداشت روز ملی حجاب و عفاف و سالگرد شهیده حجاب، مروه شربینی در سالن اجتماعات مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در قم برگزار شد. /920/پ202/ع
ارسال نظرات