۲۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۳۲۹۶۵
در قم برگزار شد؛

نشست علمی اقتصاد اسلامی و حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی اقتصاد اسلامی و حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی از سوی مرکز همکاری‌های علمی پژوهشی و مدیریت جنبش نرم‌افزاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
سال توليد ملي حمايت از کار و سرمايه ملي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی اقتصاد اسلامی و حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی از سلسله نشست‌های علمی در موضوع تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، پیش از ظهر امروز 29 تیرماه در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های بین‌المللی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام معلمی دبیر علمی این نشست در ابتدای مراسم با اشاره به جایگاه ویژه مسایل اقتصادی و سامان‌دهی آن در دوره فعلی انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری از چهار سال گذشته بر این مسأله تصریح کرده‌اند و به مسؤولان تذکر داده‌اند که توطئه امروز دشمن متوجه اقتصاد کشور است.

 

این استاد حوزه افزود: نشانه‌های این توطئه بزرگ به آن سبب که بحث تولید ملی و مسایل اقتصادی در جامعه اسلامی ایران در درجه اهمیت است، یکی پس از دیگری آشکار می‌شود و وظیفه اندیشمندان حوزه و دانشگاه واکاوی مفهوم تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، بررسی الزام‌ها و راهکارهای تحقق این شعار است.

 

وی با بیان این‌که عمق تیزبینی و ژرفای نگرش رهبر معظم انقلاب در رابطه با مسائل ملی در فرمایشات ایشان روشن می‌شود، گفت: رهبر معظم انقلاب بر اصلاح ساختار تولید و اصلاح ساختار اقتصاد کشور تأکید دارند و می‌فرمایند «چرخه تولید در کشور چرخه معیوبی بوده و آنچه را در مجموعه تولید کشور به دست می‌آوریم با مصرف بیشتر، هزینه بیشتر و دستاورد و بازدهی کمتر بوده است».

 

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام محمود عیسوی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی‌(ره) با بیان این‌که نظریه‌ مقام معظم رهبری برای دهه پیشرفت و عدالت یک نظریه منسجم و با مفاهیم مرتبط است، ارتباط معناداری را میان وجدان کاری، نوآوری، جهاد اقتصادی، کار و همت مضاعف، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی متصور دانست.

 

وی از تورم و بیکاری به عنوان دو مسأله‌ مهم که جوامع مختلف با آن دست به گریبان هستند، نام برد و با اشاره به ریشه‌های تورم یعنی فشار تقاضا و فشار هزینه‌های تولید، اهمیت تولید ملی در اقتصاد ایران به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در سال‌های اخیر و بحث تحریم‌های دشمن را مورد واکاوی قرار داد.

 

 عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی‌(ره) با دسته‌بندی آیات مرتبط با مفاهیم اساسی تولید ملی، گفت: در آیات قرآن آموزه‌های بسیاری در زمینه مسایل اقتصادی وجود دارد که مکمل یکدیگر هستند که باید با دقت آنان را مورد بررسی قرار داد، چراکه با هر نگاهی که به آیات توجه کنیم، نکات خاص همان نگاه را می‌توان برداشت کرد.

 

همچنین مجتبی باقری، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید به بررسی مفاهیم اساسی در تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی و انواع حمایت و الزامات مربوط به آن و نظریه اقتصاد اسلامی در حالت‌های عادی و اضطرار پرداخت و گفت: در شرایط عادی که کشور هیچ دشمنی ندارد، هرگونه تخصص‌گرایی معادل اسراف و تبذیر است.

 

وی با بیان این‌که آیات شریفه قرآن خطاب به مسلمانان امر دارد که در هر شرایطی در راستای عمران و آبادانی وطن خود و حتی کل دنیا اقدام کنند، افزود: مشکلات مربوط به تولید در کشور ما مشکلاتی اساسی به شمار می‌رود، بیشتر باید به مسایل اساسی تئوریک در ارتباط با تولید ملی بپردازیم. /920/ پ202/ن

ارسال نظرات