۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۳۴۶۲۷
آیت‌الله شبستری:

قدرت‌های غربی به نام حقوق بشر بزرگ‌ترین جنایات را مرتکب می شوند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شبستری با بیان این‌که امروز به نام حقوق بشر بزرگ‌ترین جنایت‌ها و تجاوزها به حقوق بشر توسط قدرت‌های غربی صورت می گیرد، گفت: امروز ناکارآمدی حقوق بشر غربی بر همگان آشکار شده است، رعایت عملی حقوق بشر را باید در میان بزرگان اسلامی و سیره اسلامی جستجو کرد .
آيت الله مجتهدشبستري


 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در دیدار اعضای هیات امنای دفتر شمالغرب کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران، اظهار داشت: حقوق بشر در غرب بر مبنای انسان‌مداری صرف و اومانیسم است که مغایر با کرامت حقیقی بشر محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: اعلامیه جهانی حقوق بشر که در اواسط قرن بیستم پس از جنگ های بین المللی اول و دوم تصویب شد، روح اومانیستی بر آن حاکم است که متأثر از فلسفه غرب مدرن است و فلسفه مدرن نیز به نوعی بریده از فلسفه دینی و الهی است، در حقیقت تنظیم‌کنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر نتوانستند یک هدف کلی، یک روح غالب و یک تفسیر منطقی و کلان از حقوقی که در اعلامیه ذکر شده، با وجود مثبت بودن برخی از این حقوق، بر آن حاکم کنند.

 

امام جمعه تبریز ادامه داد: در واقع تفاوت اساسی نگاه اسلامی به حقوق بشر با نگاه غربی در این است که حقوق بشر غربی در نهایت بر پایه تفکرات، سلایق و عقلانیت و اندیشه انسانی بنا شده است، طبیعی است از آنجایی که نقیصه‌هایی در تفکر و اندیشه انسانی وجود دارد، حقوق بشر مبتنی بر عقل انسان با حقوق بشر مبتنی بر وحی و کلام الهی هرگز قابل قیاس نیست.

 

آیت الله مجتهدشبستری با بیان این‌که امروز به نام حقوق بشر بزرگ‌ترین جنایت‌ها و تجاوزها به حقوق بشر توسط قدرت‌های غربی صورت می گیرد، ادامه داد: امروز ناکارآمدی حقوق بشر غربی بر همگان آشکار شده است، رعایت عملی حقوق بشر را باید در میان بزرگان اسلامی و سیره اسلامی جستجو کرد و در این مسیر ، جهان غرب با رعایت عملی حقوق بشر و رعایت حقوق فردی و اجتماعی بیگانه است.

 

وی با اشاره به خاطرات محمد بنیام از زندان های مخوف آمریکا و اعمال جنایتکارانه و غیرانسانی آمریکا در نقض حقوق بشر، افزود: این جوان که 8 سال در گوانتانامو اسیر بود، پس از آزادی گفته که این زندان جهنم روی زمین است، چراکه بسیاری از زندانیان در آنجا بینایی یا سایر اعضای بدنشان را از دست دادند و برخی دچار بحران‌های شدید روحی شده و بعضی دست به خودکشی زدند.

 

 امام جمعه تبریز نمونه بارز و واقعی حقوق بشر را دستورات و احکام اسلامی عنوان کرد و افزود: حضرت علی(ع) در صحنه جنگ و رویارویی با دشمن به مجروحان طرف مقابل نیز مروت و جوانمردی نشان می‌دهد چراکه در اسلام نباید حتی به دشمن هم ظلم کرد.

 

آیت الله مجتهدشبستری، اسلام را پایه‌گذار حقوق بشر واقعی برشمرد و بیان کرد: متاسفانه دیگران با استفاده از حقوق بشر خود را مطرح کرده‌اند، این در حالی است که حقوق بشر حقیقی در اسلام مطرح شده است، در دین اسلام افزون بر حقوق اسلامی، حقوق انسانی مطرح است، اسلام پا را فراتر گذاشته و برای حیوانات نیز حقوقی را مقرر کرده است، چنان که در کتب معتبر فقهی بر رعایت حقوق حیوانات تاکید شده و رسیدگی به حیوانات در اختیار جزو تکالیف شمرده شده است.

 

امام جمعه تبریز با بیان این‌که در اسلام افزون بر تاکید بر رعایت حقوق مؤمنین، بر رعایت حقوق انسان‌های دیگر نیز تاکید شده است، یادآور شد: اسلام بر بشریت تاج کرامت نهاده و تمام انسان‌ها مورد عنایت و لطف خداوند متعال هستند ولی انسان‌های موحد دارای مقام قرب الهی خاص هستند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعلامیه حقوق بشراسلامی مصوب سال 1990 کشورهای اسلامی و تناسب آن با معارف اسلامی، افزود: ما در کنار اعلامیه جهانی حقوق بشر، اعلامیه حقوق بشر اسلامی داریم که در قاهره و تهران به امضا رسیده و موارد اعلامیه حقوق بشر اسلامی مفصل تر و مبسوط تر و عمیق تر از اعلامیه جهانی حقوق بشر است و باید گفت این اعلامیه با معارف اسلامی سازگارتر است.

 

وی با بیان این‌که حقوق بشر در اسلام مبتنی بر تفکر توحیدی است که این امر، حقوق بشر اسلامی را از حقوق بشر غربی متمایز کرده است، افزود: اسلام حقوق بشر را لازمه کرامت انسان می داند زیرا در اندیشه دینی انسان جانشین خداوند در زمین معرفی شده و از این منظر سزاوار تکریم است، متاسفانه با این وجود سازمان کنفرانس اسلامی بر پایه اعلامیه حقوق بشر اسلامی مصوب قاهره عمل نکرده و در تحقق اعلامیه حقوق بشراسلامی با مشکل روبرو بوده و جنایت های رخ داده در عربستان، بحرین، میانمار، سوریه، عراق، فلسطین، افغانستان و پاکستان در سال‌های اخیر نشان داده که در تحقق حقوق بشراسلامی ناتوان بوده است.

 

امام جمعه تبریز با بیان این‌که منشور حقوق بشراسلامی بایستی در میان خود کشورهای اسلامی عملیاتی شود، افزود: دولتمردان کشورهای اسلامی نبایستی اجازه دهند تا دشمنان بشریت چنین جنایاتی در کشورهای اسلامی انجام دهند./935/پ202/ج

ارسال نظرات