۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۳۷۹۸۰

راه های تعاملات حوزه علمیه قم و نجف در عراق بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ در نشستی با حضور نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق و مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) کربلا ظرفیت های مشترک جهت تعامل بیشتر بین حوزه های علمیه دو کشور مطرح و در خصوص راه های تعامل بیشتر میان این دو حوزه بزرگ جهان اسلام بحث و تبادل نظر شد.
اسكندري و صافي

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست مشترک حجت الاسلام اسکندری، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق با حجت الاسلام شیخ احمد صافی، مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) در کربلا برگزار شد و راه های تعاملات بیشتر بین حوزه های علمیه قم و نجف اشرف و نیز ظرفیت های مشترک در بهبود فعالیت های فرهنگی برای زائران دو کشور مورد توجه قرار گرفت.

این گزارش حاکی است، حجت الاسلام اسکندری در ابتدای جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: در سی سال فعالیتی که در حوزه علمیه قم داشتم و اطلاعاتی که از این مرکز علمی در دست دارم، فعالیت های خوبی به ویژه‌ در حوزه تبلیغ صورت پذیرفته است که می توان از این تجربیات برای برادران طلبه عراقی با اقتضائات کشور عراق بهره برداری کرد.

نماینده بعثه در عراق با اشاره به محتوای تبلیغی تولید شده در حوزه علمیه قم، اظهار کرد: کتبی را برای مبلغان تهیه و تدوین کرده ایم با عنوان «ره توشه راهیان نور» که تا 130 جلد رسیده است، در این کتب آنچه را یک مبلغ برای تعامل با مردم نیاز دارد عنوان کرده و از این رو می توان فایل های این کتب را در اختیار حوزه عراق قرارداد تا آنها را به اقتضائات کشور عراق بومی سازی کرده و در اختیار مبلغان خود قرار دهند.

وی به فعالیت های مرکز آموزش طلاب نیز اشاره کرد و گفت: در این مرکز ما تلاش می کنیم تا طلاب و مبلغان را با مردم آشنا کنیم و اینکه در چه قالبی می توانند برای جامعه ارائه مطلب داشته باشند که موضوعات مختلفی از جمله روانشناسی، جامعه شناسی و مخاطب شناسی را شامل می شود.

حجت الاسلام اسکندری به بخشی از فعالیت های صورت پذیرفته درباره مهدویت و آینده پژوهی در حوزه علمیه قم نیز اشاره کرد و گفت: ما در باب مهدویت غالبا وارد مسأله اصل امامت شده ایم و توجه چندانی به مسأله آینده جامعه و بشریت نداشته ایم و این در حالی است که غربی ها سالها است با رویکرد آینده پژوهی به مسائل خود توجه دارند، از این رو ما در مراکزی که با این هدف راه اندازی کرده ایم به مسائلی چون توحید، امامت وگسترش عدالت، رشد معنوی، اخلاق، تربیت  با نگاه آینده پژوهی توجه کرده ایم.

این مقام مسؤول به برگزاری همایش مهدویت با مشارکت حوزه علمیه نجف و دانشگاه های کوفه و کربلا در آینده ای نزدیک نیز گوشه ای زد و تصریح کرد: استقبال خوبی از این طرح صورت پذیرفت به طوری که تا به حال بیش از هزار صفحه مطلب در قالب 60 مقاله از سوی علمای نجف، قم و صاحب نظران برای این همایش ارسال شده است، حتی در این راستا در ماه مبارک امسال حدود 50 تن از نخبگان علمی نجف اشرف را به قم دعوت کردیم و در این باره نشست هایی مناسب برگزار شد.

حجت الاسلام اسکندری در ادامه سخنان خود افزود: مقصود از بیان این مطالب ایجاد ظرفیت های همکاری بیشتر بین دو کشور بود و معتقدم هرچه بیشتر ما همکاری، اتحاد و همبستگی داشته باشیم نفع آن به شیعیان و مسلمانان جهان خواهد رسید و این آن چیزی است که استکبار جهانی خصوصا امریکا و انگلستان از آن هراس دارند و سالهاست که در ایجاد تفرقه بین ملت های مسلمان می کوشند.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم با اتحاد و همبستگی با یکدیگر تفکر ناب شیعی را که حرف درست اسلام است به جهان معرفی کنیم به خودی خودی اسلام انحرافی چون وهابیت و دیگر تفکرات سلفی به کنار رانده خواهند شد، تفکر ابن تیمیه تفکر خمود و منزوی قرن هفتم بود که دشمنان در دوران معاصر آن را احیا کردند و آن را به عنوان اسلام معرفی می کنند و تلاش ما در معرفی اسلام ناب خود بازدارنده فعالیت چنین جریان های انحرافی از اسلام خواهد بود.

 حجت الاسلام اسکندری با اشاره به این مطلب که شعار انگلستان اختلاف بیانداز و حکومت کن، است، تصریح کرد: عراق و ایران یک ید واحده هستند و ما افتخار می کنیم که تجربیات خود در حوزه های علمیه را در اختیار کشور عراق و حوزه های علمیه آن قرار دهیم تا هرچه بهتر بیشتر این تعامل ایجاد شود.

این مقام مسؤول در پایان سخنان خود بحث برگزاری جلسات مشترک فرهنگی بین زائران ایرانی و عراقی را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: برای نمونه برنامه صبح حرم اباعبدالله(ع) که با قرائت زیارت عاشورای برادران عراقی و سخنرانی و مداحی عزیزان ایرانی برگزار می شود مورد استقبال زائران ایرانی قرار گرفته است و امید است در برنامه های دیگر خصوصا برنامه های مناسبتی همچون روز عرفه و... این تعاملات ادامه داشته باشد.

در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین شیخ احمد صافی، مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) کربلا و نیز امام جماعت حرم سیدالشهداء(ع) به مجموعه فعالیت هایی که در این مدرسه انجام می شود توجه داد و گفت: شروع کار این مدرسه بعد از سقوط صدام است که تقریبا 300 طلبه در دو نوبت صبح و عصر در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند که برخی از ایشان بطور کامل در کسوت طلبگی و بعضی نیز علاوه بر فعالیت اقتصادی تحصیلات حوزوی را نیز دنبال می کنند.

وی گفت: مدرسه در محل حرم اباعبدالله الحسین(ع) واقع شده است، اما زیر نظر تولیت حرم نیست بلکه تحت اشراف حضرت آیت الله سیستانی اداره می شود و ارتباط با ما تولیت حرم نیز از آن جهت است که ایشان وکیل آیت الله العظمی سیستانی هستند، می باشد نه تولیت حرم.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) کربلا با بیان اینکه طی این سال ها این مدرسه هزار و 200 فارغ التحصیل داشته است، اظهار کرد: دوزه آموزشی در این مدرسه از صرف و نحو شروع شده تا پایان سطح مکاسب و کفایه ادامه دارد و مجموعا 80 مدرس و نیروی اداری در این مدرسه مشغول به فعالیت بوده که از حدود 70 مدرس از فارع التحصیلان همین مدرسه هستند.

امام جماعت حرم سیدالشهداء(ع) به برگزاری دوره تابستانی در سطوح مختلف سنی در سطح عراق نیز اشاره ای کرد و افزود: در این طرح تابستان که بیشتر حجم فعالیت برای کودکان بوده است ما با اعزام مبلغان از حوزه علمیه کربلای معلی و نجف اشرف به سطح کشور و در اختیار قرار دادن کتبی که ویژه همان دوره سنی تهیه شده بود به فعالیت پرداختیم.

حجت‌الاسلام شیخ احمد صافی گفت: 35 مدرسه در عراق یا مستقیما زیرمجموعه ما و یا تابع ما هستند همچنین علاوه مدرسه بانوان در داخل حرم در سطح شهر و خارج از کربلا نیز این کار دنبال می کنیم.

وی از تعامل به وجود آمده بسیار ابراز خرسندی کرد و در بخش پایانی سخنان خود چند نکته ای را درباره مسائل زائران ایرانی و فعالیت های فرهنگی ایران برای زوار در عراق مورد توجه قرار داد که از جمله آنها دقت در تعیین روحانیون و مداحان برای اجرای برنامه در حرمین شریفین کربلا بود./917/پ202/ن

ارسال نظرات