۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۱۴۴۲۸۷
کتابشناسی آیت الله گلپایگانی(7)؛

آداب و احکام حج

خبرگزاری رسا ـ کتاب آداب و احکام حج به بیان احکام شرعی مربوط به این فریضه الهی مطابق با دیدگاه حضرت آیت الله گلپایگانی می پردازد.
سرزمين وحي پيش از ذي الحجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «آداب و احکام حج» با استفاده از مناسک حج عربی و فارسی حضرت آیت‌الله گلپایگانی و استفتائات به عمل آمده از ایشان تنظیم شده و کلیه احکام و فروع فقهی مربوط به حج، عمره، اعمال و مناسک مربوط به آنها مورد شرح و بررسی قرار گرفته است.


در ابتدای کتاب ضمن ارائه تعریفی از حج و ادله وجوب آن، به شرایط وجوب حجة‌الاسلام اشاره شده و مسائل متفرقه مربوط به استطاعت، حج نذری و نیابتی، احکام وصیت در حج، اقسام حج و ارائه صورتی اجمالی از اعمال حج و عمره اشاره و سپس به صورت تفصیلی به بیان کیفیت اجرای مناسک حج و عمره تمتع پرداخته شده است. در همین راستا نگارنده، مسائل متفرقه مربوط به میقات، نحوه احرام بستن، شروط احرام، واجبات و محرمات آن، کفارات احرام و تروک آن، کیفیت طواف و شرایط آن، واجبات طواف و مسائل مربوط به نماز طواف، احکام و شرایط سعی بین دو کوه صفا و مروه و مباحث مربوط به حلق و تقصیر که از اعمال عمره تمتع می‌باشد، را در قالب 600 مسأله توضیح داده است.


در ادامه به بیان اعمال حج تمتع مانند احرام، وقوف در عرفات و مشعرالحرام، واجبات و اعمال منی مثل رمی جمره عقبه، قربانی کردن در روز عید قربان و شروط آن، واجبات حلق و تقصیر و مسائل متفرقه مربوط به آنها پرداخته و مستحبات و واجبات و برخی از محرمات این اعمال را شرح داده است.


نویسنده در بخش بعدی کتاب به اعمال مکه مانند طواف زیارت خانه خدا، سعی بین صفا و مروه، طواف نساء، بیتوته کردن در منی، رمی جمرات عقبه سه‌گانه،‌ کوچ(نفر) و اعمال عمره مفرده اشاره کرده و مستحبات، مکروهات احرام و طواف و سایر اعمال نام‌برده شده را ذکر کرده است. در بخش پایانی کتاب برخی از زیارات و ادعیه مأثوره مربوط به شهرهای مقدس مکه و مدینه را بیان کرده و استحباب زیارت قبور امامان مدفون در بقیع، زیارت رسول‌خدا، حضرت فاطمه زهرا(س) و برخی از امام‌زادگان و افراد نزدیک به پیامبر اسلام(ص) در این دو شهر را شرح داده و اعمال مساجد و مشاهد شریفه معروف در این دو شهر بیان کرده است.


آداب و احکام حج به قلم حضرت آیت الله گلپایگانی در 600 صفحه با قطع رقعی منتشر شده است./916/ن602/ع
 

ارسال نظرات