۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۴۶۵۹۶
مدیر استانی حوزه علمیه مازندران:

مهارت های پژوهشی در مدارس علمیه تقویت شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه مازندران با بیان این که باید روح پژوهش و تحقیق در مدارس علمیه هر روز تقویت شود، خاطرنشان کرد: امروز ما در حوزه ها باید طلابی پژوهش محور پرورش دهیم.
حجت الاسلام طاهري، مدير حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر استانی حوزه علمیه مازندران، امروز در نشست معاونان پژوهشی حوزه علمیه استان در ساری با مهم ارزیابی کردن مسأله پژوهش در حوزه، گفت: پژوهش یکی از مهم ترین ارکان حوزه های علمیه است که باید به جد دنبال شود.

 

وی با اشاره به این که درس خارج حوزه یک پژوهش دو سویه میان استاد و شاگرد است، افزود: در تاریخ پرشکوه حوزه هیچ مجتهدی بدون تحقیق و پژوهش به اجتهاد نرسیده است.

 

مدیراستانی حوزه علمیه مازندران با بیان این که پرچم پژوهش باید در مدارس علمیه نصب شود و طلاب نیز در زیر این پرچم قرار گیرند، ادامه داد: فعالیت های پژوهشی باید به آرامی از سطوح پایین حوزه آغاز و در میان طلاب نهادینه شود.

 

حجت الاسلام طاهری با تأکید براین که پژوهش باید از کتاب های درسی آغاز شود، خاطرنشان کرد: اساتید حوزه باید بستری را فراهم کنند تا طلبه از سطوح پایین نوشتن را آغاز کند و در این مسیر همواره او را یاری و همراهی کنند.

 

وی با بیان این که شیوه نوشتن باید به طلاب آموزش داده شود، ادامه داد: اصول پژوهش باید به شیوه ای صحیح از سوی اساتید حوزه برای طلاب تبیین شود.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران با مثبت ارزیابی کردن برنامه های حوزه برای تقویت فعالیت های پژوهشی در استان ها گفت: خوشبختانه با برنامه های جدیدی که معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در سال های اخیر در دستور کار قرار داده است در آینده ای نزدیک شاهد یک تحول مناسب در عرصه پژوهش مدارس علمیه کشور خواهیم بود.

 

وی تشویق طلاب در بخش پژوهش را یکی از مسائل تأثیرگذار به منظور ترغیب آنها به امر پژوهش دانست و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از همان سطوح پایین حوزه یک تعریف ایده آل و دست نیافتنی از پژوهش را برای طلاب تعریف کنیم به طور حتم زمینه خوف در میان طلاب را تقویت خواهیم کرد و در ادامه فعالیت های پژوهشی در سطح مدارس به حداقل کاهش خواهد یافت.

 

حجت الاسلام طاهری با تأکید براین که شروع فعالیت های پژوهشی برای طلبه می تواند از موضوعات بسیار عادی باشد، گفت: آن چنان ضرورت ندارد مسؤولان پژوهش مدارس در همان ابتدا موضوعات گسترده و تخصصی ارائه دهند که یک طلبه از ادامه مسیر ناامید شود.

 

مدیراستانی حوزه علمیه مازندران، مطالعه را نخستین مرحله پژوهش معرفی کرد و با بیان این که مطلب یابی، فیش برداری، خلاصه نویسی و فهرست نویسی باید به خوبی از سوی اساتید به طلاب آموزش داده شود، گفت: امروز طلاب ما نیازمند فراگیری مهارت های پژوهش و تحقیق در حوزه هستند.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که باید روح پژوهش و تحقیق در مدارس علمیه هر روز تقویت شود، خاطرنشان کرد: امروز ما در حوزه ها باید طلابی پژوهش محور پرورش دهیم./950/پ202/ب

ارسال نظرات