۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۴۷۴۳۲
مدیر حوزه علمیه صادقیه:

عزاداری های بازار تبریز نگاه جهانیان را به خود جلب می کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه صادقیه بازار تبریز با اشاره به آثار مثبت ثبت ملی آیین سوگواری محرم در بازار جهانی تبریز، گفت: ثبت ملی توجهات عمومی را به سوی این آیین های سنتی عزاداری سوق می دهد.
مراسم عزاداري حسيني در بازار تبريز

رقیه حیدری، مدیر حوزه علمیه خواهران صادقیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: هر قدم مثبتی که در رابطه با شعائر دینی و مقدسات اسلامی متن برداشته شود، در تثبیت و صیانت از آن موثر است.

 

وی خاطرنشان کرد: در این سال ها شاهدیم که وقتی اثری تاریخی یا فرهنگی ثبت ملی می شود، ماندگاری آن در ذهن و توجهات عمومی به آن موضوع افزایش قابل توجهی پیدا می کند، از این رو ثبت ملی عزاداری محرم در بازار تبریز نیز می تواند در ماندگاری این سنت حسنه کمک شایانی داشته باشد.

 

حیدری تشریح کرد: ثبت ملی عزاداری های محرم در بازار تبریز می تواند نگاه افرادی در نقاط دیگر کشورمان که شاید توجه چندانی به این شکل از عزاداری ها نداشتند را جلب کند، ضمن این‌که ثبت معنوی نقش مهمی در بی‌پیرایگی و محافظت از خرافه‌گری این سنت حسنه دارد.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران صادقیه تبریز ثبت ملی این میراث معنوی و مذهبی را گامی مثبت و قابل تقدیر دانست و گفت: در خلال جلب توجهات عمومی، ماندگاری این میراث معنوی و دینی نیز به شکل ویژه ای افزایش یافته و در میان مردم تثبیت خواهد شد.

 

حیدری با بیان این‌که نسل جوان امروز جذب برنامه هایی می شوند که نگاه جهانی را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: جوانان زمانی که می بینند چنین آیین با ارزشی ثبت ملی شده و توجه مردم و رسانه ها را به دنبال دارد، نگاهشان نسبت به این مراسم بومی و مذهبی متفاوت و مثبت خواهد شد.

 

یادآور می شود، پرونده آیین عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در بازار جهانی تبریز، در پنجمین همایش ملی شورای سیاست گذاری ثبت میراث فرهنگی در فهرست میراث ناملموس آثار ملی به ثبت رسیده است./935/ت303/ب

ارسال نظرات