نگاه به پژوهش در حوزه عمیق، خلاقانه و هدفمند باشد
حجت الاسلام حمزه علی اکبری، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری در مقایسه ای با مسأله آموزش و پژوهش در حوزه گفت: اهمیت مقوله پژوهش در حوزه یک موضوع غیر قابل انکار و بسیار حائز اهمیت است.
زیرساخت های آموزشی برای تقویت پژوهش در حوزه ضروری است
وی فراهم کردن زیرساخت های آموزشی برای تقویت پژوهش در حوزه را ضروری دانست و افزود: اگر شرایط آموزشی در حوزه های علمیه مثبت نباشد به یقین فعالیت های پژوهشی در مسیر صحیح هدایت نخواهد شد.
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر حوزه در تاریخ بوده است، گفت: پژوهش همواره شاخصی مهم در توسعه و رونق بخش های مختلف هر مجموعه ای خواهد بود.
تقویت روح پژوهش حوزه را در مسیر تحول قرار می دهد
حجت الاسلام اکبری تقویت روح پژوهش را حرکت در مسیر تحول در حوزه دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما به دنبال تحول در حوزه هستیم باید زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه را فراهم کنیم.
وی حوزه های علمیه را مهم ترین مرکز تولید علوم دینی معرفی کرد و با بیان این که این مرکز مهم دینی نقش مهمی در تغذیه فکری جامعه اسلامی بر عهده دارد، بیان داشت: در گذری کوتاه بر زندگی علما و بزرگان دینی خواهیم دید روح پژوهش همواره در جریان زندگی آنها کاملاً پویا و فعال بوده است.
نگاه به پژوهش در حوزه باید عمیق، خلاقانه و هدفمند باشد
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اگر آموزش در مدارس علمیه با محور پژوهش دنبال شود به یقین شاهد پرورش طلابی مستعد و خلاق در عرصه علمی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: نگاه به پژوهش در حوزه باید عمیق، خلاقانه و هدفمند باشد.
وی با بیان این که باید نگاه فعالیت های پژوهشی در میان طلاب تقویت شود، گفت: مسأله پژوهش باید به شیوه ای هدفمند و با سازوکاری مشخص در مدارس علمیه دنبال شود تا به یک نتیجه مثبت ختم شود.
حجت الاسلام اکبری با تأکید براین که پژوهش در حوزه بازدهی علمی را در میان طلاب بسیار تقویت خواهد کرد، بیان داشت: نگاه آموزشی در حوزه باید با روح پژوهش همراه شود.
وی فعالیت های پژوهشی در پایه های ابتدایی برای طلاب را زمینه ساز نهادینه شدن فرهنگ پژوهش در آنها دانست و خاطرنشان کرد: این مسأله سبب می شود طلاب در سطوح بالاتر در عرصه های پژوهشی گسترده فعالیت کنند.
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، تشویق طلاب در بخش پژوهش را یکی از مسائل تأثیرگذار به منظور ترغیب آنها به پژوهش دانست و گفت: باید فرهنگ پژوهش در یک طلبه به شیوه ای مناسب نهادینه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از فراهم کردن زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه مازندران خبر داد و گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر فعالیت های علمی و آموزشی در حوزه های علمیه استان از یک رونق خوبی برخوردار شده است.
تجهیز کتابخانه و غنی سازی علمی و پژوهشی رکن تقویت پژوهش در حوزه است
حجت الاسلام اکبری وجود کتابخانه های مجهز و نرم افزاری پژوهشی را ضرورت تقویت پژوهش در حوزه دانست و خاطرنشان کرد: ساماندهی کتابخانه ها و غنی سازی علمی و پژوهشی در حوزه از ضرورت های مهم در تقویت روح پژوهش در حوزه است.
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه استان در سال جدید با رویکردی جدید آغاز شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر یک انسجام خوبی برای رشد این بخش در مدارس علمیه وجود دارد.
وی با بیان این که خوشبختانه مدارس علمیه مازندران از یک توانمندی خوبی برای تقویت فعالیت های پژوهشی دارند، افزود: افزون بر این، افراد توانمندی نیز در مدارس علمیه استان برای ورود به این عرصه وجود دارد.
حجت الاسلام اکبری با اشاره به این که خوشبختانه ضعف علمی که در گذشته در مدارس علمیه حس می شد امروز با برنامه ریزی مناسب این مرکز رفع شده است، خاطرنشان کرد: شرایط امروز در مدارس علمیه به گونه ای است که می تواند مباحث پژوهشی را در میان طلاب نهادینه کرد.
وی آشنایی طلاب با مهارت های پژوهش و تحقیق را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر به دنبال تربیت طلابی پژوهشگر هستیم باید در ابتدا آنها با مقدمات این بخش آشنا کنیم./950/ت301/س