۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۵۰۶۸۸
معاون پژوهشکده علوم وحیانی معارج:

پژوهش های حوزوی پاسخگوی نیاز امروز جامعه بشری باشد

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی پژوهش پژوهشکده علوم وحیانی معارج با تاکید بر این که تحقیقات حوزوی باید پاسخ گوی پرسش های جدید مطرح شده در کشور و دنیا باشد، خاطرنشان کرد: داشتن استراتژی جامع و اساسی می تواند این بایدها را محقق کند.
پژوهش

ابوالفضل خراسانی، معاون پژوهشکده علوم وحیانی معارج در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل پیرامون شاخص های پژوهش در حوزه با بیان این که تحقیقات حوزه از صورت فردی باید به سمت تحقیقات گروهی حرکت کند، گفت: ایجاد روحیه کار جمعی دراز مدت، عمیق و فراگیر باید جزو کار مدیریت باشد.

 

وی با اشاره به این که در حال حاضر بیشتر فعالیت‌های تحقیقاتی به یک معنا کار فردی است، بیان داشت: امر تحقیق و پژوهش باید نظام‌مند و سازمان یافته بوده و بر روی محور فعالیت های شخصی قرار نداشته باشد.

 

دبیر شورای عالی پژوهش پژوهشکده علوم وحیانی معارج با تاکید بر این که تحقیقات حوزوی باید پاسخ گوی پرسش های جدید مطرح شده در کشور و دنیا باشد، خاطرنشان کرد: داشتن استراتژی جامع و اساسی می تواند این بایدها را محقق کند.

 

خراسانی با بیان این که ایجاد احساس ضرورت و امید به موفقیت باید بیش از پیش در بین حوزویان تقویت شود، گفت: طرح‌های تحقیقاتی باید از جنبه نظری و آرمانی بیشتر متوجه جنبه عملی و کاربردی شود تا بتواند اثربخش باشد.

 

معاون پژوهشکده علوم وحیانی معارج با تاکید بر این که مراکز پژوهشی حوزوی باید به صورت هماهنگ عمل کنند، بیان داشت: باید هر کار پژوهشی مکمل کار دیگر و تأمین کننده بخشی از اهداف مورد نظر باشد.

 

وی با بیان این که استقلال مراکز پژوهشی موجب شکوفایی و نشاط امر پژوهش است، بیان داشت: باید هماهنگی لازم را بین مراکز ایجاد کرد و این هماهنگی نیازمند متولی است که باید از سوی یک مرکز مدیریت شود.

 

دبیر شورای عالی پژوهش پژوهشکده علوم وحیانی معارج با اشاره به این که همکاری مؤسسات علمی پژوهشی حوزوی از اهمیت والایی برخوردار است که باید در این راستا اهتمام ارزنده ای وجود داشته باشد، گفت: برگزاری همایش‌ها و نشست‌های پژوهشی و نقد و ارزیابی کارهای تحقیقاتی از اموری است که باید به آن توجه ویژه ای شود.

 

خراسانی با تاکید بر این که پژوهش های حوزوی باید ناظر به حل مشکلی بوده و براساس طرح معینی طراحی شده باشد، بیان داشت: آموزش های حوزه باید درصدد سوق دادن طلاب به سمت پژوهش باشد که این امر بسیار ارزنده است.

 

معاون پژوهشکده علوم وحیانی معارج با بیان این که مواجهه ما با دنیای جدید، پیچیده شدن مناسبات اجتماعی و نوع تحولاتی که در جهان به ویژه جهان اسلام اتفاق افتاد نیازمندی‌ها و بایسته‌های جدیدی را مطرح کرده است، گفت: در این عصر و زمان اسلام با رقیبان و مکاتب جدی‌ای در حوزه اندیشه و نظر مواجه است که درگیری بنیادین نسبت به دین و فرهنگ دینی دارند و طبیعتاً شبهاتی را در اذهان عمومی ایجاد می‌کنند که باید اندیشمندان اسلامی نسبت به آن پاسخگو باشند./950/ت302/ب

ارسال نظرات