زیرسؤال بردن تئوری ولایت فقیه، امید دشمنان برای ضربه زدن به آینده انقلاب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله مصباح یزدی عصر دوشنبه چهارم دیماه در همایش جبهه پایداری در سالن شهیدچمران دانشگاه تربیت مدرس تهران، نهم دیماه را از ایامالله بزرگ دانست و با تأکید بر این که نهمدی روز تولد دوباره انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: تشکیل چنین جلساتی برای تشکر از کسانی که آن حماسه را آفریدند، وظیفه عقلی و شرعی است و مهمتر آن که باید از این واقعه برای آینده درس بگیریم و وظایف خود را بهتر بشناسیم.
اسلامیبودن وجه تمایز انقلاباسلامی بادیگر انقلابها
وی اسلامیبودن را وجه اهمیت انقلاب اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: در جهان انقلابهای بسیاری رخ داده اما آنچه انقلاب اسلامی را از آنها متمایز میکند، اسلامیبودن آن است و ظهور اسلام در چهارده قرن قبل در صورت یک انقلاب انجام شد که تمام نهادهای جامعه را تحتتأثیر قرار داد.
ظهور اسلام ابتدا با یک حرکت فرهنگی انجام شد
رییس مؤسسه آموزشیپژوهشی امامخمینی(ره) با اشاره به این که ظهور اسلام ابتدا با یک حرکت فرهنگی انجام شد، عنوان کرد: وقتی پیامبراکرم(ص) مبعوث شدند و مردم را به پرستش خدا و ترک عبادت بتها فرمان دادند، با ارزشها و باورهای غلط مردم مواجه شدند اما وقتی به مدینه مهاجرت کردند بسیاری از مردم به ایشان گرویدند و اندکاندک شرایطی فراهم شد تا حکومت کامل اسلامی تشکیل شود که در قرآن به علل و عوامل استحکام آن اشاره شدهاست.
گروه های مختلف مردم از نظر میزان ایمان به باورهای اسلامی
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که ایمان همه مردم به باورهای اسلامی در زمان پیامبراکرم(ص) به دریک سطح نبود، آنها را به چند گروه تقسیم کرد و گفت: عدهای درآن زمان اسلام را درحد شکستن بتها و اقامه نماز میدانستند و عدهای دیگر هم از این حد فراتر رفته و احکام اسلامی را در مراحل زندگی رعایت و درنماز جماعت هم شرکت میکردند اما وقتی گفته میشد زکات بپردازید تعلل میکردند.
آیتالله مصباح یزدی ادامه داد : عدهای درآن زمان پرداخت زکات را هم قبول میکردند اما وقتی پای جانشان بهمیان میآمد، کنار کشیده و کشت محصولات کشاورزی خود را بهانه نرفتن به جهاد عنوان میکردند.
اگر ایمان انسان قوی باشد، تا پای جان و بالاتر هم خواهد رفت
وی با تأکید بر این که اگر ایمان انسان قوی باشد، تا پای جان و بالاتر هم خواهد رفت، ابراز داشت: ضعف ایمان عامل آسیبهایی بود که مردم زمان پیامبراکرم(ص) دچار آن شدند بهطوریکه اگر ایمان شان قوی بود هرچه پیامبر(ص) میفرمودند، آنها هم میپذیرفتند اما گاهی کار به جایی میرسید که برخی افراد به پیامبراکرم(ص) عرض میکردند اگر این را خدا گفته است بگو عذابی نازل کند.
رییس مؤسسه آموزشیپژوهشی امامخمینی(ره) گفت: عده دیگری بودند که هیچ باوری نداشته و صرفا بهخاطر منافع خودشان ایمان آورده بودند و در جریان فتح مکه پیامبراکرم(ص) خانه کسانی که با او میجنگیدند را به دلیل مصالح اسلامی خانه امن قرار داد و آنها هم مسلمان شدند.
منافقین دردل ایمان نداشتنند اما بهخاطر مصالح شان با اسلام همراهی میکردند
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که منافقین در دل ایمان نداشتنند اما بهخاطر مصالح شان با اسلام همراهی میکردند و نماز میخواندند، اظهار داشت: قرآن درباره آنها میفرماید آنها نماز هم میخوانند اما با کسالت و دلشان به یادخدا نیست و بعد از این میفرماید «الا قلیلا» یعنی قرآن کریم منافقی که قدری هم از خدا یاد میکند را نادیده نمیگیرد.
آیتالله مصباح یزدی مسلمانان را در ابتدا با مشرکین و کفار و بعد با منافقین مواجه دانست و اظهار داشت: خطری که تکون و مراحل رشد جامعه اسلامی را تهدید میکرد و مانع تشکیل حکومت اسلامی میشد، خطر منافقین بود که در باطن ایمان نداشتند اما به آن تظاهر میکردند.
وی با اشاره به این که در زمان پیامبراکرم(ص) عدهای مشرک نبودند و ایمانی هم داشتند اما در عمل سست بودند و هواهای نفسانی و منافع دنیوی را بر ارزشهای اسلامی مقدم میدانستند، اظهار داشت: امروز درکشورهای اسلامی کسانی هستند که بهنام اسلام افتخار میکنند و بهبعضی از احکام آن هم عمل میکنند اما سنتهایی دارند که بههیچ عنوان پذیرفته نیست.
اعتقاد نداشتن به مساله حکومت اسلامی مهمترین خطر آینده بعد از پیامبر(ص)
رییس مؤسسه آموزشیپژوهشی امامخمینی(ره) با بیان این که مهمترین ضعفی که آنها داشتند، ضعف در مساله حکومت بود و میگفتند ما نماز میخوانیم، بهجهاد میرویم اما زیربار حرف کسی نمیرویم، ابراز داشت: مهمترین خطری که آینده اسلام بعد از پیامبراکرم(ص) را تهدید میکرد، ضعف در حکومت بود و آنها به مسائلی که لازمه اعتقاد به پیامبراکرم(ص) بود، توجه نداشتند.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم عدهای که باوجود داشتن علم به مساله، بهخاطر منافعشان از رویآوردن بهحق خودداری میکردند را از جمله گروههای دیگر در زمان پیامبراکرم(ص) عنوان کرد و گفت: جدایی اسلام از حکومت از موضوعاتی بود که در بین مسلمانها حتی بسیاری از اهلعلم شکل گرفت و یک مشکل جدی بود و آنوقت به جامعهاسلامی ضربات زیادی وارد کرد.
سکولاریسم بزرگترین خصم در حوزه فکر و اندیشه
آیتالله مصباح یزدی با تأکید بر این که نگاه به تاریخ صدراسلام میتواند برای امروز ما درس باشد، تصریح کرد: امروز بزرگترین خصم ما در حوزه فکر و اندیشه و نقصی که در جامعه اسلامی وجود دارد و میتواند منشأ فتنههای عظیمی باشد، سکولاریسم است و میگوید اسلام کاری به حکومت ندارد و مردم عهدهدار مسائل دنیوی خود میشوند و مسائل آخرتی بهعهده دین است و دشمنان اسلام بهدنبال ترویج این تفکر هستند.
سیاست مداران کشورهای اسلامی به مهرههای استکبار تبدیل شدند
وی اظهار داشت: برخی سیاست مداران کشورهای اسلامی با وجود تلاشهایی که برای احیای شعارهای اسلامی انجام دادند و امید میرفت که از حامیان اسلام باشند، به یکی از مهرههای استکبار تبدبل شدند و در دامن آنها افتادند.
رییس مؤسسه آموزشیپژوهشی امامخمینی(ره) ادامه داد: استکبار با هیچ ترفندی نتوانست با امامخمینی(ره) معامله کند و ایشان فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و بعد خداوند منت گذاشت و کسی که بهحق راه ایشان را ادامه میدهد و خار در چشم همه مستکبران جهان است را بهجای امامخمینی(ره) نشاند.
ولایت فقیه گوشهای از ربوبیتالهی است
آیتالله مصباح یزدی ولایت فقیه را گوشهای از ربوبیتالهی عنوان کرد و با بیان این که جنگ تحمیلی و انواع تهدیدها نتوانست مستکبران را به هدفشان برساند، عنوان کرد: دشمنان فقط به یک چیز امید بستهاند تا در آینده بتوانند با استفاده از آن به انقلاب اسلامی ضربه بزنند و آن زیرسؤال بردن تئوری ولایت فقیه و همچنین اختیارات رهبری است که دامنه آن به برخی جاهای مقدس هم کشیده شده است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: حرکتهای انجام شده در کشورهای اسلامی بهدلیل درسی است که مردمان آن از گذشته کشورها و رهبران آنها گرفتهاند.
اگر میخواهیم پیروز شویم، باید اول به خدا توجه کنیم
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به این که پیامبراکرم(ص) برای ابراز دعوتش امنیت نداشتند اما ظرف مدت کوتاهی بزرگترین امپراطوریهای جهان تسلیم مکتب ایشان شدند، بیان داشت: قرآن کریم علت این مساله را نصرت خدا و سپس یاری مؤمنان عنوان میکند و ما اگر میخواهیم پیروز شویم، باید اول به خدا توجه کنیم.
انتخاب اصلح تکلیف است
رییس مؤسسه آموزشیپژوهشی امامخمینی(ره) با تأکید بر این که ما نباید مساله انتخابات را مساله سادهای بدانیم، اظهار داشت: یکی از اشتباهات برخی افراد این است که فکر میکنند بهاین دلیل که حقرأی دارند، میتوانند به هر کسی که دلشان خواست رأی بدهند، اما در اسلام گاهی حق با تکلیف مزدوج است یعنی شما حق دارید رأی بدهید و مکلف هستید تا اصلح را انتخاب کنید و همچنین موظف بهتحقیق و پرسیدن از افراد آگاه هم هستید./956/پ201/ج