غیبت کردن سبب لکهدار شدن آبروی اشخاص و رواج بدبینی در جامعه میشود
حجتالاسلام محمدرضا کرباسی، متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به پرسش «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟» با بیان این که بدگویی معنای عامی است که «غیبت» یکی از مصادیق آن است، گفت: غیبت کردن، تهمت زدن و مسخره کردن همگی از مصادیق بدگویی هستند اما غیبت آن است که انسان پشت سر برادر یا خواهر دینی خود سخنی بگوید یا عملی انجام دهد که اگر آن شخص مطلع گردد، رنجیده خاطر شود و این مسئله مورد اتفاق علما است.
وی در ادامه غیبت را به دو دسته زبانی و عملی تقسیم کرد و بیان داشت: وقتی راهرفتن فردی دچار مشکل است و کسی آن را مشابهسازی کند و ادای او را دربیاورد، غبیت عملی کردهاست.
حجتالاسلام کرباسی با اشاره به این که هرعملی که شارع مقدس در اسلام از آن نهی کردهاست، قطعا ریشه در ضرر آن عمل به فرد و جامعه دارد اظهار داشت: غیبت کردن سبب لکهدار شدن آبروی اشخاص و رواج بدبینی در جامعه میشود بهطوری که افراد را نسبت به شخصی که از او غیبت شده، بدبین میکند.
متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) همچنین غیبت را سبب ایجاد کینه و دشمنی در بین افراد جامعه دانست و گفت: وقتی انسان غیبت میکند، ممکن است فرد غایب مطلع شود که این باعث میشود او عمل متقابل انجام دهد و ارتباطات بین اشخاص را لکهدار کند تاجایی که میتواند به درگیری و قتل بیانجامد.
وی آیه چهاردهم از سوره حجرات را نکته اساسی درباره غیبت خواند و اظهارداشت: خداوند در این آیه غیبت کردن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه میکند؛ اگر برادر انسان بمیرد، هرگز حاضر نمیشود تکهای از گوشت بدن او را جدا کرده و بخورد.
حجتالاسلام کرباسی در تبیین علت تشبیه غیبت به خوردن گوشت برادر مرده در بیان قرآن ابراز داشت: کسی که از او غیبت میشود، حضور ندارد پس همانطور که از خوردن گوشت مرده پرهیز میکنیم، باید از ریختن آبروی برارد دینی پرهیز کنیم.
متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) با بیان این که در «بحارالانوار» و «میزان الحکمه» احادیث فراوانی از معصومین درباره غیبت موجود است عنوان داشت: در بحارالانوار روایتی از امیرالمؤمنین(ع) داریم که میفرمایند غیبت قوت و خورش سگهای جهنم است یعنی کسی که غیبت میکند، در نهایت خوراک سگهای جهنم میشود.
وی با اشاره به روایتی که«خداوند به حضرت موسی(ع) وحی فرستاد و فرمود اگر کسی غیبت کرده، توبه کند و ازدنیا برود، آخرین نفری است که وارد بهشت میشود عنوان داشت: براساس این روایات متوجه میشویم زندگی ما با آنچه که دین مقدس اسلام و پیامبراکرم(ص) فرمودند فاصله بسیاری دارد که باتذکری که مقام معظم رهبری فرمودند، این آفت در سبک زندگی ما اصلاح شود.
حجتالاسلام کرباسی مادیت و دنیاطلبی را ریشه و عامل اصلی رواج غیبت درجامعه ارزیابی کرد و گفت: وقتی بین اشخاص اختلاف و تقابل وجود دارد، حالت حسادت برای شخص پیش میآید که برای جبران آن آلوده به غیبت میشود و با این کار میخواد کینه، حقد و حسدی که در وجودش است را آرام کند و از او انتقام بگیرد.
متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تصریح کرد: متأسفانه درزمان انتخابات گناه غیبت فراوان میشود که خدای ناکرده به جامعه و نظاماسلامی ضربههای اساسی وارد میکند.
وی با بیان این که در روایت داریم شنونده غیبت یکی از دو غیبت کننده است، بیایمانی و ضعف ایمان را عامل اساسی این گناه بزرگ عنوان کرد و اظهار داشت: تقویت ایمان اولین راهعلاج گناه غیبت است و انسان باید با تلاوت قرآن و احادیث معصومین(ع) از این گناه دوری کند.
متولی جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) ابراز داشت: وقتی انسان میخواهد صحبت کند، ابتدا باید فکرکند که این حرفی که میگویم ازنظر اسلام و شرعمقدس پسندیده است یا خیر؟
حجتالاسلام کرباسی با تأکید بر این که غیبت کننده باید به عذابی که روز قیامت دامنگیر او میشود توجه کند بیان داشت: در روایت داریم شخصی که غیبت می کند اگر عمل خوبی داشته باشد از او میگیرند و به غیبتشونده میدهند.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسشها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش دیگری از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کارگریزى چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهاى لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانونگریزى در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهاى خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرائى رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود, هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/956/ت302/ن