۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۵۲۱۹۰
استاد حوزه علمیه:

مشکل ازدواج بی‌اعتقادی به قاعده بی‌نیازی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به این که در مساله ازدواج، مشکل در باورهای ماست که فکر می‌کنیم ابتدا باید بی نیاز شد سپس ازدواج کرد، گفت: در حالی که باور دینی به ما می‌گوید ازدواج کنید تا خدا شما را از فضل خود بی‌نیاز گرداند.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حیدری کاشانی در برنامه سمت خدا حمله از سمت چپ شیطان درراستای لذت جویی و شهوت های حرام را میل شدید قلبی انسان به خواسته های خود به ویژه شهوت است. در روایات آمده است که شهوت های حرام زهرهای کشنده است و نگاه ما به کسی که خود را رها گذاشته و بدنبال شهوت رانی است این است که دچار این زهر های کشنده خواهد شد و این زهر هم به روح او که لطافت آن از جسم بیشتر است، ‌آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد.


وی ادامه داد: شهوات دامهای شیطان است و رها شدن از این دام‌ها سخت است، بنابراین عقل حکم می‌کند از آن دوری کنید، امام علی (ع) می‌فرماید: بنده شهوت خوارتر و حقیرتر از برده زر خرید است چرا که بنده شهوت خود را در حبس ابدی قرار می دهد.


استاد حوزه علمیه اظهار داشت: وقتی چنین نگاهی به شهوت داشته باشیم که چنین خواری به همراه دارد و انسان را چون اسیر در زندان نفس قرار می‌دهد به گونه‌ای که مانع شکوفا شدن استعداد انسانی می‌شود. در اینجا بحث عفت گرایی به عنوان راهکاری برای دوری از شهوت مطرح می‌شود. تا زمانی که انسان روحیه مراقبت از روح را پیدا نکند به گونه‌ای که با قاطعیت از شهوت دوری نکند گرفتار خواهد بود.


وی افزود: امام علی علیه السلام می‌فرماید: صبر در مقابل شهوت و خواسته شدید دل، عفت نامیده می‌شود. عفت با فضیلت‌ترین عبادت در راه خداست. همیشه به نظر میرسد که عبادت انجام عمل است در حالی‌که گاهی خودداری و پرهیز از کاری عبادت است مثل عفت که بالاترین فضیلت نامیده شده است.


حجت الاسلام حیدری کاشانی اظهار داشت: در روایات آمده است مجاهدی که در راه خدا می جنگد و شهید می شود جایگاهش بالاتر از کسی که در مقام گناه قرار می‌گیرد و عفت می ورزد نیست.


وی با اشاره به این که مقابله با نفس در برابر شهوت‌های حرام، جهاد اکبر است بیان داشت: این عفت ویژه افراد مجرد است بلکه یک فضیلت انسانی است که بعد از تاهل هم باید حفظ شود. روایت است کسی که غریزه جنسی را کنترل نکند به جایی می‌رسد که اگر تمام زنان زمین را به او بدهند باز بدنبال زنان دیگر در کرات دیگر است و این نشان دهنده قدرت سرکشی غریزه جنسی است.


این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در روایات آمده که نزدیک است عفیف مقامی نزدیک ملائکه داشته باشد و همانطور که جهاد اکبر از جهاد اصغر بالاتر است عفیف که مجاهد جبهه جهاد اکبر و مبارزه با نفس هست نیز جایگاهی چون شهید معرکه دارد.


وی اظهار داشت: در قیامت برای اتمام حجت با زنان و مردانی که جوانی، زیبایی چهره و موقعیت‌های گناه را بهانه ای برای گناه خود بدانند برای مردان حضرت یوسف و برای زنان حضرت مریم مثال زده می شود به گونه ای با آنها اتمام حجت شده و دیگر بهانه ای نخواهند داشت.


وی با اشاره به سخن یکی از علما افزود: هدف از خلقت، عبودیت و حقیقت عبودیت، ترک معصیت و شهوت است، کسی که ترک معصیت نکند به حقیقت بندگی نرسیده است.


راهکارهای مدیریت شهوت
استاد حوزه علمیه بیان داشت: اولین و بهترین راهکار برای کنترل شهوت ازدوج است. کسی که ازدواج می‌کند دو سوم دینش را از دستبرد شیطان محفوظ می دارد، یک سوم دیگر را با عفت ورزیدن باید نگه دارد و در روایت است که وقتی جوانی ازدواج می‌کند شیطان از ناراحتی ضجه می زند.


وی با بیان این که بیشتر اهل جهنم کسانی هستند که مجرد مانده‌اند گفت: همه مراجع نظرشان این است کسی که نمی‌تواند شهوت خود را کنترل نماید بر او واجب است که ازدواج کند؛ این واجب مقدماتی دارد که آن نیز واجب است و مقدمات آن برطرف کردن موانع ازدواج است.


حجت الاسلام حیدری کاشانی ادامه داد: یکی از واجباتی که به عهده مسؤولان، والدین، ثروتمندان و طلیعه‌داران امور فرهنگی در یک جامعه است تسهیل ازدوج جوانان و سرمایه‌گذاری برای برطرف شدن اساسی مشکلات ازدواج است. باید یک رویکرد فعالانه و مدبرانه برای هموار کردن راه ازدواج جوانان وارد عرصه شود و این یک رسالت همگانی است. اگر همه مشکلات در این زمینه برطرف شد و فقط مشکل فقر ماند، خداوند وعده داده است که این مسئله به فضل خدا برطرف خواهد شد.


وی با اشاره به این که در مساله ازدواج، مشکل در باورهای ماست که فکر می‌کنیم ابتدا باید بی نیاز شد سپس ازدواج کرد، گفت: در حالی که باور دینی به ما می‌گوید ازدواج کنید تا خدا شما را از فضل خود بی‌نیاز گرداند. در واقع ازدواج انسان را در فرآیند تدریجی بی نیازی قرار خواهد داد و این قاعده آفرینش است. پیامبر می‌فرماید: خداوند رزق و روزی را با اهل و عیال در کانون خانواده قرار داده است.


استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: برای جوانانی که در سن ازدواج نیستند یا شرایط ازدواج را ندارند توصیه می شود که عفت گرایی را به صورت ویژه مد نظر داشته باشند. یکی از راه‌های عفت گرایی عفت شکم است، با روزه داری و کم خوری شهوت خود را کنترل کنند. در قرآن آمده است در برابر مشکلات از صبر و نماز کمک بگیرید. در واقع برای مدیریت بر ابعاد وجودی خود و مدیریت شهوت از دو عنصر نماز و صبر کمک بگیرید که در اینجا صبر به معنای روزه است.


وی با بیان این که روزه قدرت غلبه بر شهوت را در انسان افزایش می‌دهد، اظهار داشت: پیامبر(ص) می‌فرماید: ای گروه جوانان بر شما باد ازدواج واگر قدرت بر ازدواج ندارید بر شما باد روزه‌داری که شهوت شما را کنترل می‌کند.


حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: راه دیگر برای کنترل شهوت پرهیز از تحریک کننده‌های شهوت است مثل دوری از محیط های تحریک کننده یا دوستانی که به شهوت دعوت می‌کنند. این به معنای ورع، تقوا و پرهیز از محرک‌هاست.


وی راه دیگر حفظ شهوت را کنترل نگاه و چشم دانست و بیان داشت: حضرت مسیح که پیامبر عفت است یکی از مهمترین راه‌های عفت گرایی را کنترل چشم می‌داند و می فرماید: اگر چشم و نگاه را کنترل نکنید بذر شهوات را در دل خواهید کاشت و به این ترتیب بوته گناه در دل شما رشد می‌کند.


استاد حوزه علمیه عفت گرایی را افضل عبادات عنوان کرد و گفت: افراد با عفت درجه بهشتی خود را تعیین خواهند کرد و گفته شده که عفت گرایی به عنوان یک فضلیت انسانی مد نظر است از این رو صحیح نیست که آن را فقط مخصوص افراد مجرد بدانیم.


وی یکی دیگر از تحریک کننده های شهوت را گفت‌وگوی بین زن و مرد نامحرم و رعایت نکردن حدود دانست و اظهار داشت: مورد بعدی موسیقی حرام است. اولین کسی که به رقص و پایکوبی پرداخت شیطان بود. موسیقی طرب انگیز و غنا تحریک کننده انسان برای شهوت است و هرکس از آن پرهیز نکند به سمت گناه کشیده خواهد شد./916/پ202/ع

ارسال نظرات