۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۵۳۲۸۳
رییس بنیاد علمی نخبگان خواستار شد؛

تشکیل مجمع واقفین نخبه‌پرور

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد علمی نخبگان خواستار تشکیل مجمع واقفین نخبه‌پرور شد و با بیان این‌که شناسایی استعدادها یکی از اقدامات بنیاد ملی نخبگان است گفت: ما باید به کمک واقفین دانش‌آموزان مستعد و محروم را بورسیه کنیم تا بتوانند مسیر رشد علمی‌شان را ادامه بدهند.
نسرين سلطان‌خواه، معاون علمي و فناوري رييس جمهور

خانم نسرین سلطان‌خواه، معاون علمی و فناوری رییس جمهور صبح امروز بیست و هفتم دی‌ماه در دومین «همایش نقش بانوان در توسعه فرهنگ وقف» که در تالار وحدت تهران برگزار شد با اشاره به این‌که برگزاری این همایش بیانگر واقف بودن بانوان به اهمیت وقف است گفت: اولین کسی که پیش‌قدم شد و دارایی خود را برای نجات انسان‍‌ها و بزرگ‌ترین نهضت توحیدی وقف و هزینه کرد حضرت خدیجه(س) بود.

وی وقف را بهترین فرهنگ ایمانی و معنوی در اسلام دانست و گفت: در طول تاریخ وقف‌های مختلفی در عرصه‌های علمی، آموزشی، دینی و فرهنگی در کشور داشته‌ایم که با فراز و فرودهایی همراه بوده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اوج نهضت وقف را در قرون چهارم تا هفتم هجری قمری عنوان کرد و در تبیین علت آن اظهار داشت: این دوران مصادف با اوج شکوفایی تمدن اسلامی در عرصه علم و دانش است درحالی‌که اروپا در آن زمان در قرون وسطی قرار داشت.

رییس بنیاد علمی نخبگان با اشاره به این‌که وقف در دوره حمله مغولان هم متوقف نشد ابراز داشت: رشیدالدین فضل الله که وزیر با کفایتی بود در آن زمان یک شهرک دانشگاهی را ایجاد کرد.

سلطان‌خواه با بیان این‌که وقف در دوران قاجار و پهلوی با افول روبرو شد اظهار داشت: در اواخر دوران قاجار وزارت‌خانه‌ای برای موقوفات تشکیل می‌شود که بعد از آن در دوره پهلوی موقوفات را تقسیم کردند و فروختند و سبب شد تا اعتماد مردم از سپردن امور وقف به دست دولت سلب شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: مردم ایران اسلامی در همه عرصه‌‌ها حضور داشته‌اند و اگر کمک مردم در عرصه مدرسه‌سازی نبود هم‌اکنون با معضل کمبود مدارس روبرو بودیم.

وی با تأکید بر اهمیت فرهنگ سازی برای وقف اظهار داشت: وقف صرف‌نظر از رفع نیازهای مردم به‌وسیله آن، آثار فرهنگی، روانی و تربیتی بسیاری دارد که عظیم‌تر از آثار دیگر آن است.

رییس بنیاد علمی نخبگان ابراز داشت: مقام معظم رهبری در همه دیدارهایشان به مجاهدت‌های علمی و اهمیت دستیابی به علم و فناوری تأکید می‌کنند زیرا ایشان به‎خوبی دریافته‌اند که در نبرد با دشمن چه کسی پیروز می‌شود.

سلطان‌خواه با اشاره به این‌که برطبق تعالیم دینی فناوری باید درخدمت صلح و ساختن جهان بر پایه عدالت باشد اظهار داشت: واقفین ایران اسلامی این ضرورت را به خوبی درک کرده‌اند و هم‌اکنون باید به امور نرم‌افزاری بپردازیم و این نقطه تلاقی فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان و اقدامات واقفین است که بتوانیم استعدادهای موجود در کشور را پرورش بدهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور خواستار تشکیل مجمع واقفین نخبه‌پرور شد و با بیان این‌که شناسایی استعدادها یکی از اقدامات بنیاد ملی نخبگان است گفت: ما باید به کمک واقفین، دانش‌آموزان مستعد و محروم را بورسیه کنیم تا بتوانند مسیر رشد علمی‌شان را ادامه بدهند.

وی ابراز داشت: امام خمینی(ره) دستور تشکیل نهادهایی را برای رفع جهل و محرومیت‌ها می‌دادند اما امروز ما از آن مقطع عبور کرده‌ایم و مقام معظم رهبری با شناسایی خلإهای موجود در جامعه در سال 1383 دستور تشکیل بنیاد ملی نخبگان را برای شناسایی و شکوفایی استعدادها صادر کردند که نشان دهنده اهمیت این موضوع است./956/پ202/ص

 

ارسال نظرات