۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۵۳۸۸۰
نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان (43)؛

ملاک‌های انتخاب و ویژگی های استاد شایسته

خبرگزاری رسا ـ استاد در حقیقت بر مسند پیامبر اکرم(ص) تکیه زده است، هر عالمی شایسته این جانشینی نیست؛ پس دانش پژوه کسانی را برگزیند که شایستگی، دیانت، شناخت، پاکی، بزرگی، بزرگواری، مردانگی و مهارت او در تعلیم و تفهیم آشکار، شناخته شده و کامل باشد.
نسيم هدايت ، علي وافي

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب«نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان» تدوین شده از سوی علی وافی، دربردارنده چهل پرسش و پاسخ درباره آداب و رموز طلبگی و صد‌ها نکته آموزنده درباره شیوه طلبگی است.

با توجه به اهمیت طرح این مباحث برای طلاب به ویژه طلاب جوان و تازه‌وارد به حوزه‌های علمیه، خبرگزاری رسا اقدام به انتشار بخشی از محتوای این کتاب کرده است.

در فصل نهم این کتاب، در بخش پیوست‌ها می‌خوانیم:

تقوی و تخصص

آیت‌الله حاج سید محسن خرازی:

لازم است استادی که انتخاب می‌شود دارای تقوای عالی، تخصص و حوصله باشد و نشاط علمی خویش را از دست نداده باشد.

ملاک انتخاب استاد

آیت‌الله رضا استادی:

استاد باید ضمن تسلط به درسی که می‌گوید، یا کتابی که تدریس می‌کند، خوش بیان و خوش سلیقه، و نیز از نظر اخلاق و دیانت مهذب و متدین باشد. برای شناخت او می‌توان از مشورت با کسانی که در حوزه سابقه دارند، کمک گرفت، یا این‌که با شرکت چند روزه در درس، کیفیت تدریس و بیان او را از نزدیک دید. آن‌چه مهم است این‌که نباید جمعیت زیاد شاگرد، یا تبلیغات را ملاک قرار داد.

ویژگی‌های استاد

شهید ثانی:

بر طلبه لازم است پیشتر در کسی که از او دانش و اخلاق و آداب نیکو را فرا می‌گیرد، درنگ و تأمل کند که کار استاد در تربیت شاگرد و برطرف ساختن اخلاق نکوهیده او و جایگزین ساختن اخلاق ستوده، چون کار برزگری است که خار را از زمین می‌کند و گیاه‌های هرزه را از کشتزار بیرون می‌کشد تا رشد و نمو آن بهتر و کامل‌تر شود.

همه استادان این‌گونه نیستند و بلکه استادانی این چنین چقدر اندک‌اند. استاد در حقیقت بر مسند پیامبر اکرم(ص) تکیه زده است. هر عالمی شایسته این جانشینی نیست؛ پس دانش پژوه کسانی را برگزیند که شایستگی، دیانت، شناخت، پاکی، بزرگی، بزرگواری، مردانگی و مهارت او در تعلیم و تفهیم آشکار، شناخته شده و کامل باشد.

دانش پژوه نباید فریب کسانی را بخورد که دانشی فراوان دارند، اما در تقوا یا دیانت یا اخلاق، دچار کاستی و ضعف هستند؛ زیان چنین افرادی در اخلاق و دیانت دانش پژوهشان، بیشتر و سهمگین‌تر از نادانی است که اینان در پی زدودن آن هستند. پیشینیان گفته‌اند «این دانش چون دین است؛ پس بنگرید که از چه کسی دین خود را می‌گیرید».

دانش‌پژوه باید از محدود کردن خویش به چهره‌های معروف و بی اعتنایی به دانشمندان گمنام بپرهیزد؛ چنین کاری مایه کبرورزی در دانش اندوزی و عین نادانی و حماقت است؛ زیرا نکته‌های حکیمانه گمشده مؤمن است؛ هرجا بدان‌ها دست یابد آن‌ها را برمی‌گیرد و غنیمت می‌شمرد و طوق منت آموزگار آن‌ها را بر گردن می‌نهد. چه بسا فرد گمنام از کسانی باشد که به برکات وی، امید می‌رود و بهره‌دهی وی فراگیرتر و کامل‌تر است.

اگر در وضع و حال پیشینیان و کنونیان ‌دقت کنی، معمولا بهره دهی را در کسانی خواهی یافت که از استادشان تقوا، خیرخواهی و دلسوزی بیشتری برگرفته‌اند.

همچنین اگر آثار تألیف شده را در مد نظر قرار دهی، بهره‌دهی و سعادت بخشی تألیفات دانشمندان تقوا پیشه‌تر را، فراوان خواهی یافت. وضعیت استاد بی تقوا جز این است.

شایان ذکر است، علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند به انتشارات شفق به نشانی قم ـ خیابان شهدا ـ کوچه 22 مراجعه کنند یا با شماره 7741028 پیش شماره 0251 تماس بگیرند./997/پ202/ن

ارسال نظرات