۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۱۵۴۸۸۳

ویژه نامه اینترنتی «سقای بسیجیان» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «سقای بسیجیان » به مناسبت سالروز شهادت سردار شهید حسن باقری در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
شهيد حسن باقري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «سقای بسیجیان» شامل بانک احادیث، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، کارت پستال، بانک صوت و فیلم، ویژه‌نامه‌های مرتبط و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به زندگی‌نامه شهید باقری، بررسی ابعاد مختلف زندگی شهید باقری، چشم تیزبین، نقش شهید باقری در استراتژی نظامی جنگ، نورانی مثل خورشید، شهید باقری و شوق دیدار یار، امام حسین(ع) و زیارت اربعین، شهید باقری از زبان پدر، شهید باقری از زبان برادران، خانه کوچک زندگی بزرگ، باقری فراتر از دسته نوشته هایش، مسافر و شهید باقری از زبان دیگران اشاره کرد.
بخشی از زندگی‌نامه سردار شهید حسن باقری
در این مقاله از ویژه‌نامه سقای بسیجیانمی‌خوانیم: در روز 25 اسفند سال 1334 هجری شمسی در خانواده‌ای مذهبی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در حوالی میدان خراسان تهران چشم به جهان گشود، والدینش به عشق و محبت اباعبدالله‌الحسین(ع) و از باب تیمن و تبرک، نام «غلامحسین» را بر او نهادند و به دنبال آن در سن دوسالگی در سفر کربلا او راه همراه خود بردند.
پدرش که در تربیت وی، جدیت زیادی داشت از همان طفولیت او را با خود به مسجد و هیأت و مراسم عزاداری سرور شهیدان می‌برد، این حضور معنوی سبب شد که او در آن ایام عضو فعال و مؤثر هیأت نوباوگان محبان‌الحسین(ع) شود.
بخشی از  وصیت‌نامه سردار شهید حسن باقری
فعلا انقلاب ما همچون تیر زهرآگینی برای همه مستکبرین در آمده است و یاوری برای همه مستضعفین جهان، ما با هیچ دولت و کشوری شوخی نداریم و با تمام مستکبرین جهان هم سر جنگ داریم و در رابطه با این هدف جنگ با صدام یزید مقدمه است، در این موقعیت زمانی و مکانی، جنگ ما جنگ اسلام و کفر است و هر لحظه مسامحه و غفلت، خیانت به پیامبر اکرم(ص) و امام زمان(عج) و پشت پا زدن به به خون شهداست و ملت ما باید خود را آماده هر گونه فداکاری بکند.
در چنین میدان وسیع و این هدف رفیع انسانی و الهی، جان دادن و مال دادن و فداکاری امری بسیار ساده و پیش پا افتاده است و خدا کند که ما توفیق شهادت متعالی در راه اسلام با خلوص نیت را پیدا کنیم،در مورد درآمدها، چیزی به آن صورت ندارم و همین بضاعت مزجاة را هم خمسش را داده‌ام و بقیه را هم در راه کمک رساندن به جنگجویان و سربازان اسلام با سپاه کفر خرج کنند.
در صورت امکان با لباس سپاه مرا دفن کنید، درود بر رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمین(ره)، اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان (عج).
ویژگی‌های فرماندهی شهید باقری
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: نخستین ویژگی شهید باقری در بعد نظامی، نبوغ فکری وی بود، این شهید بزرگوار را نه تنها یک فرمانده، بلکه باید یکی از استراتژیست‌های هشت سال دفاع مقدس دانست که در تدوین جنگ انقلابی و استراتژی آن در مقابله با دشمن بعثی عراق، از نبوغ در طرح ریزی‌های عملیاتی، راه‌اندازی واحدهای اطلاعاتی، سازمان‌دهی یگان‌های رزم و آموزش نیروهای مردمی برخوردار بود.
این بزرگوار در ذهن الهی خود، جنگ نامتقارنی را به پیروزی می رساند که طرف مقابل تمام تجهیزات و امکانات از عِده و عُده گرفته تا پشتیبانی برتر اقتصادی، سیاسی و تبلیغی را داشت و نیروهای اسلام تقریبا، با آن قابل قیاس نبودند.
به یاد خود و شما بزرگواران می آورم زمانی که در روز 10 آبان ماه سال 1359، همراه با حدود صد نفر از پاسداران، مستقیم به خوزستان و اهواز وارد شدم، صحنه جنگ به صورت بسیار عجیبی بود و هیچ سر و سامانی نداشت، خرمشهر، بستان، مهران و قسمت شمال غرب سرپل ذهاب سقوط و سوسنگرد نیز پس از سقوط آزاد شده بود.
پاسداران، عزیزان ارتش و نیروهای مردمی نیز طرح ریزی منسجمی نداشتند، شاید نخستین کار منسجمی که در جبهه های جنوب انجام شد، اقدامات شهید حسن باقری بود، بنده پس از مدت کوتاهی که در جبهه دارخوین بودم، به فرمانده ستاد عملیات جنوب منصوب شدم، کار بزرگی که شهید حسن باقری در این ستاد کرد، این بود که از همان سال 1389 سامان دهی جبهه‌های نبرد را انجام داد، آن زمان ما محورهای آبادان، سوسنگرد، شوش را داشتیم، از همان زمان، آموزش‌ها آغاز و سازمان رزم مطرح شد خدایش با اولیا محشور کند.
درباره این‌که سازمان رزم از دسته و گروهان و گردان، چگونه، چند نفر و چه سلاح‌هایی داشته باشد، چندین بار، به طور مفصل با وی بحث کردیم، برادر عزیزم، سرلشکر رشید، جانشین بنده در فرماندهی عملیات و شهید حسن باقری، معاون اطلاعات ستاد عملیات جنوب بود، روی تنظیم سازمان نظامی تلاش زیادی شد تا برای نیروی انسانی تجهیزات آن، خودروها و سازمان رزم نوشته شود.
این شهید بزرگوار برای آموزش نیروها، آموزش اطلاعات عملیاتی، کار گسترده ای را آغاز کرد وی در طرح ریزی‌های عملیات، چه شکستن حصر آبادان و چه عملیات‌های بعدی (طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس) نقش بی نظیری داشت، انصافا، در بعد طرح‌ریزی عملیات از نظر قدرت فکری و تجسم وضعیت دشمن، زمین، نیروهای خودی و پیدا کردن ضعف دشمن و تمرکز نیروهای خودی بر نقاط ضعف دشمن، ایشان یک استراتژیست جنگ و فرمانده فکوری در جنگ نامتقارن و جنگ انقلابی بود، قدرت بیان، استدلال، منطق و نوشتن شهید باقری از دیگر ویژگی هایش بود، در جلسات مختلف، کسی جز ایشان نمی توانست به بهترین وضع، وضعیت جبهه‌ها را تشریح بکند.
نحوه شهادت
در این مقاله از ویژه‌نامه سقای بسیجیان با عنوان نحوه شهادت چنین آمده است: پس از عملیات رمضان در شهریور ماه 1361 که مقارن با ایام حج بود، در پاسخ به پیشنهاد یکی از دوستانش جهت عزیمت به سفر حج گفته بود، هنوز که کار جنگ تمام نشده و دشمن بعثی در خاک ماست، بروم به خدا چه بگویم، وقتی می‌روم که حرفی برای گفتن داشته باشم.
چند ماه پس از این صحبت در روز شنبه نهم بهمن ماه 1361 در طلیعه ایام مبارک دهه فجر در حالی که تعدادی از همرزمان و همسنگرانش به دیدار حضرت امام خمینی(ره) شتافته بودند، او برای شناسایی و آماده‌سازی عملیات والفجر مقدماتی به همراه تعدادی ازنیروهای سپاه در خطوط مقدم چنانه منطقه فکه در سنگر دیده‌بانی مورد هدف گلوله خمپاره دشمن بعثی قرار گرفت و همراه همسنگرانش شهیدان مجید بقایی و رضوانی به لقاءالله شتافت.
آخرین کلامی که از این شهید بزرگوار شنیده شد پس از ذکر شهادتین، نام مبارک امام شهیدان، حسین(ع) بود.
شهید باقری در همه مدت حضورش در جبهه‌های جنگ تنها یک بار، آن هم به مدت پنج روز برای ازدواج، از جنگ جدا شد و به جهت عشق به حضرت امام زمان(عج) نام نرگس را برای تنها فرزندش برگزید.
ویژه نامه اینترنتی «سقای بسیجیان» به مناسبت سالروز شهادت شهید حسن باقری در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات