۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۵۶۲۲۲
کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

دلایل پرداختن به باستان‌گرایی در عصر پهلوی / نقشه ترور امام در ایتالیا

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رادیو معارف گفت: زمانی که تجدد گرایی در کشور پیشرفت می‌کند و کشور به سمت غربی شدن پیش می‌رود مانعی به نام مذهب که متعارض با بسیاری از این باورها است در برابر این مدرنیته شدن ایستادگی می‌کند.
راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر ظهیری، استاد دانشگاه، در برنامه پرسمان انقلاب که از رادیو معارف پخش می‌شد، در ادامه بحث اندیشه های سیاسی امام در پاسخ به سؤال «چرا امام بعد از اخراج از عراق فرانسه را انتخاب کرد آیا خودشان می‌خواستند به فرانسه بروند یا ایشان را به آنجا تبعید کردند؟» گفت: بعد از این‌که نهضت امام دوباره شروع شد و بعد از قیام 19 دی که فضای انقلابی ایران گسترده تر شد شاه از دولت عراق خواست که امام را از کشورش اخراج و تبعید کند تا به مناطق دورتر برود؛ کشور فرانسه از طرف نزدیکان امام پیشنهاد شد.

وی افزود: البته کشورهای زیادی پیشنهاد شد اما به خاطر مشکلاتی که همراه شد سرانجام امام به فرانسه رفتند، حضور امام در فرانسه فرصت مناسبی را برای امام ایجاد کرد.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: فرانسه کشوری بود که می‌توانست محیط تبلیغاتی مناسبی را برای امام  فراهم کند، اخبار  به سرعت منتشر می‌شد و اخراج امام از عراق به فرانسه فرصت‌های زیادی برای امام فراهم کرد، در آنجا امام بسیاری از مباحث انقلاب و حتی دولت آینده را مطرح کرد، بحث‌های امام در فرانسه بحث‌های قابل تأملی است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این فرصت بسیار مغتنمی که برای امام به وجود آمد ساواک به دنبال این بود که امام را سرکوب کند و برایش مانع و محدودیت ایجاد کند، در اسناد سازمان بازرسی شاهنشاهی مشاهده می‌کنیم که سرویس امنیتی فرانسه پیشنهادی را برای سرویس امنیتی ایران یعنی ساواک فرستاده مبنی بر ترور حضرت امام.

ظهیری یادآور شد: با این‌که فرانسه یک کشور دموکرات به حساب می‌آید و ترور شخصیتی مثل امام می‌تواند پرستیژ کشور فرانسه را به خطر بیندازد، اما آن‌ها اعتقاد دارند که ما طوری طراحی می‌کنیم که امام را از فرانسه به ایتالیا تبعید می‌کنیم و با توجه به این‌که ایتالیا درگیر گروه‌های مافیایی و به هم ریخته است ساواک می‌تواند از این فرصت استفاده کند و حضرت امام را ترور کند.

وی ادامه داد: این طرح از طرف آن‌ها به ساواک پیشنهاد می‌شود و ساواک هم قبول می‌کند ولی لازمه‌اش این بود که مقامات ایرانی هم با این طرح موافقت کنند اما مقامات ایرانی از ترس این‌که با ترور امام فضای انقلابی گسترده تر و خشمگین‌تر پیش رود با این کار موافقت نکردند و این یک امر الهی بود که خداوند در ذهن آن‌ها این نگرانی را ایجاد کند و این طرح منتفی شود.

ظهیری در پاسخ به این سؤال که «رژیم پهلوی از زنده کردن باستان گرایی ناسیونالیستی و سنت‌های تاریخی چه اهدافی را دنبال می‌کرد؟» گفت: سیاست‌های پهلوی اول و پهلوی دوم در این امر مشترک است که در واقع سه اصل داشته، یکی باستان گرایی ناسیونالیستی بود، یکی تجدد گرایی و یکی هم تقویت فرایندهای غیر مذهبی.

وی ادامه داد: نکته جالبی که وجود دارد این است که با توجه به این‌که رژیم خودش را مدرن می‌داند و به سمت تجدد غرب می‌خواهد پیش برود چرا به سنت‌های تاریخی تکیه می‌کند، این مسأله ناشی از این است که زمانی تجدد گرایی در کشور پیشرفت می‌کند و کشور به سمت غربی شدن پیش می‌رود یک مانعی به نام مذهب که متعارض با بسیاری از این باورها است در برابر این مدرنیته شدن ایستادگی می‌کند.

ظهیری در پایان گفت: یکی از اقدامات این است که به تاریخ دوری که پیش از اسلام است مراجعه کنند یعنی یک قدرت نمایی از دوران طلایی آن‌ها که مذهب در آن هیچ نقشی نداشته به دوران هخامنشی و ساسانی تکیه می‌کنند و آن‌ها را زنده می‌کنند تا بگویند از دوره ای که اسلام وارد ایران شد قدرت شاهان ایران را تضعیف کرد، در واقع می‌توان گفت سنت گرایی برای تحکیم تجدد گرایی است./919/پ202/ن

ارسال نظرات