۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۵۶۲۲۳
دبیر کل کنگره روحانیت و دفاع مقدس مطرح کرد:

شهادت، شاه بیت سخنرانی روحانیان انقلابی در زمان جنگ

خبرگزاری رسا - دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس گفت: ترویج فرهنگ شهید و شهادت از دیگر محور های خدمات روحانیت در پشتیبانی از جبهه‌ها بود، شاه بیت سخنرانی‌های روحانیان انقلابی در زمان جنگ ترویج فرهنگ شهادت بود.
روحانيت و دفاع مقدس روحانيت و دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری دبیر کل کنگره روحانیت و دفاع مقدس، شب گذشته در برنامه مقاومت رادیو معارف، به بیان نقش پشتیبانی روحانیت در دفاع مقدس پرداخت و گفت: روحانیت در تمام ابعادی که به جنگ ارتباط داشت حضور جدی داشتند، یکی از این ابعاد مربوط به پشتیانی جبهه است.

فرهنگ شهادت

وی تبیین فضیلت جهاد و شهادت را یکی از عرصه های تأثیر گذاری روحانیت عنوان کرد و افزود: تطبیق دفاع مقدس با جهاد سفارش شده در اسلام و تشریح و جا انداختن این موضوع به عهده روحانیت بود که این مهم را از تریبون‌های در اختیار، به ویژه نماز جمعه، مساجد و کلاس‌های درس انجام می‌دادند.

دبیر کل کنگره روحانیت و دفاع مقدس با تصریح بر این که روحانیت با فعالیت‌های فرهنگی و تبیینی خود نقش بسزایی در کاروان عظیم مردمی که راهی جبهه بودند داشتند، خاطرنشان کرد: در حقیقت بسیج و راه اندازی نیروهای اعزامی به دفاع مقدس یکی از فعالیت‌های روحانیت، پشت جبهه‌ها بود.

تشریح بیانات امام

وی تشریح بیانات حضرت امام برای مردم را محور دیگری از فعالیت پشتیبانی فرهنگی روحانیت دانست و ادامه داد: وقتی حضرت امام فرمودند امروز جنگ در رأس امور است، این روحانیت بود که در سازمان‌ها و ادارات، مساجد و محافل به تبیین این فرموده حضرت امام اقدام می‌کردند.

حجت‌الاسلام ذوالنور جمع آوری کمک برای جبهه را از دیگر خدمات روحانیت در عقبه جبهه عنوان و اضافه کرد: با اعتماد مردم، محوریت و نظارت بر جمع آوری کمک‌ها را روحانیت بر عهده داشت.

بازدید از خانواده شهدا

وی در بخش دیگری از سخنان خود سرکشی به خانواده شهدا را از دیگر خدمات روحانیت دانست و افزود: روحانیت در تجلیل از خانواده شهدا، دلداری و پی گیری مشکلات آن‌ها پیش‌قدم بودند.

دبیر کل کنگره روحانیت و دفاع مقدس، ترویج فرهنگ شهید و شهادت را از دیگر محور های خدمات روحانیت در پشتیبانی از جبهه‌ها بیان کرد و اضافه کرد: شاه بیت سخنرانی‌های روحانیان انقلابی در زمان جنگ ترویج فرهنگ شهادت بود.

پشتیبانی پشت جبهه از جبهه منقطع نبود

وی با تأکید بر این که صحبت در باره تأثیرات حضور حضرت آیت الله خامنه ای در جبهه‌ها برنامه ای جداگانه می‌طلبد، ادامه داد: پشتیبانی جبهه‌ها منقطع از جبهه نبوده و هر زمان ایرادی در پشتیبانی بود رزمندگان با مراجعه به روحانیان معتمد و با حمایت و پادرمیانی آن‌ها مشکلات را به گوش مسؤولین می‌رساندند.‌

افشاگری روحانیت مانع از تضعیف روحیه رزمندگان میشد

فرمانده سابق تیپ 83 امام جعفر صادق با اشاره به عنوان رزمی تبلیغی در نام‌گذاری تیپ امام جعفر صادق به تبیین نقش تبلیغی روحانیت پرداخت و خاطرنشان کرد: دشمن از نظر جنگ الکترونیک چه در گذشته و چه در زمان حال بر ما برتری تبلیغی دارد، در زمان جنگ برای تضعیف روحیه و محورهای مقاومت رزمندگان، صد و بیست و چهار رادیو در دنیا با 12 زبان زنده شبانه روز علیه ایران تبلیغ می‌کردند.

وی با بیان اینکه با تمام این کارشکنی‌ها، مردم تأثیر نپذیرفته و بر آرمان‌های خود محکم ایستادگی کردند، اضافه کرد: یکی از عوامل این ایستادگی فعالیت فرهنگی روحانیان در افشاء نقشه های دشمن، خنثی سازی آن‌ها و جاری کردن زلال معارف ناب دینی بر جان مردم بود.

حضور اخلاقی

دبیر کل کنگره روحانیت و دفاع مقدس، کارکردهای تبلیغی روحانیت در جبهه‌ها را بسیار زیاد عنوان و تصریح کرد: می‌توانم بیش از 50 نقش برای کارکرد تبلیغی روحانیان در جبهه نام ببرم.

وی محور اخلاق را یکی از محور های جدی مباحث روحانیت دانست و ابراز داشت: مباحث معنوی، اخلاقی، بیان روایات، تقویت فضایل اخلاقی در بین رزمنده‌ها، تشویق آن‌ها به نماز شب، ذکر، دعا، عبادت از جمله فعالیت‌های تبلیغی رزمندگان بود.

حجت‌الاسلام ذوالنور حضور بزرگان از جمله شهدای محراب در جبهه‌ها را تأثیر گذار در تقویت اعتقادی رزمندگان عنوان کرد و افزود: روحانیان از بالاترین سطح همچون علما و مراجع، نمایندگان امام تا ائمه جمعه و جماعات با حضور در جبهه در تقویت روحیه معنوی رزمندگان تأثیر گذار بودند.

دبیر کل کنگره روحانیت و دفاع مقدس در پایان با جمع بندی سخنان این برنامه خود خاطرنشان کرد: نقش تبلیغی روحانیت در پشت جبهه‌ها به خوبی بیان شد ولی نقش تبلیغی روحانیت در جبهه‌ها نیاز به برنامه جداگانه‌ای دارد./995/ پ202/ن

ارسال نظرات