۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۵۶۹۸۰
حجت الاسلام رفیعی:

ظلم اقتصادی نوعی حق‌الناس و گناهی نابخشودنی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به انواع ظلم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، خانوادگی و فردی گفت: ‌ در بحران‌های اقتصادی ظلم‌های اقتصادی برجسته‌تر می‌شود.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدناصر رفیعی در برنامه سمت خدا با اشاره به این که مکلف هستیم تا قرآن را بفهمیم، گفت: خداوند دستور به تدبر و تفسیر قرآن داده است. این تدبر و تفسیر فقط مخصوص مفسران نیست. قرآن دفترچه راهنمای دین ماست و باید همه بحث‌ها به سوی قرآن سوق داده شود.


وی با بیان این که در آیه 23 سوره یونس آمده «ای مردم ظلم به خودتان برمی‌گردد» گفت: ظلم و ستم کار بدی است حتی به فرض قیامتی هم نباشد ظلم کار ناپسندی است چون با ظلم کردن وجدان انسان ناراحت می‌شود. بچه کوچک هم از زور گفتن و ظلم بدش می آید و ناراحت می شود. خدا هم ظلم را دوست ندارد و از ظالم بدش می آید.


استاد حوزه علمیه بیان داشت: فردی از پیامبر(ص) سوال کرد چکار کنم که در قیامت در تاریکی نباشم؟ پیامبر(ص) فرمود: از ظلم بپرهیز زیرا ظلم باعث تاریکی قیامت است. فردی از پیامبر(ص) پرسید اگر من بخواهم با نور به صحرای محشر بیایم چکار باید بکنم؟ پیامبر(ص) فرمود: به کسی ظلم نکن تا روز قیامت با نور محشور شوی. امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: ظلم مادر همه رذائل است.


وی ادامه داد: هر کس در جامعه حقوق دیگران را رعایت نکند ظلم کرده است. ظلم عبور از مرزها و مرزشکنی است. کسی هم که حق خدا را نادیده می گیرد به خدا ظلم می‌کند. وقتی ما در مورد ظلم صحبت می کنیم فکر ما به قارون و فرعون می رود در حالیکه این طور نیست. ممکن است ما با بد پارک کردن اتومبیل خود یا با بی دقتی به همسایه ظلم کنیم. شوهر در خانه حقوقی دارد اگر زن این حقوق را رعایت نکرد به شوهرش ظلم کرده است. پس هر حقی که پایمال بشود ظلمی اتفاق می‌افتد.


عضو هیات علمی جامعه المصطفی با اشاره به آثار ظلم در زندگی انسان گفت: یکی از کارهایی که خداوند زود عقوبت می‌کند ظلم است. یعنی اگر به کسی ظلم کنید به شما ظلم خواهد شد. روایت داریم: ظلم نعمت ها را سلب و امت‌ها را نابود می‌کند.


حجت الاسلام رفیعی اظهار داشت: ظلم سه نوع است: ظلمی که خدا آنرا نمی بخشد که همان شرک است، ظلم دیگر حق‌الناس و نوع سوم ظلم به نفس است. نگاه کردن به نامحرم و دروغ گفتن ظلم است. کسی که غیبت می‌کند به زبانش ظلم می کند و این را وقتی می فهمد که در محشر زبانش آنقدر دراز می شود که زیرا پاها قرار می گیرد .کسی که ربا می خورد به خودش ظلم می کند. در دعای کمیل داریم که خدایا به خودم ظلم کردم. ظلم نابخشودنی حق الناس است و ظلمی که اگر توبه کنیم خدا آنرا می بخشد ظلم به نفس است.


وی افزود: گاهی ظلم اقتصادی است. در بحران های اقتصادی ظلم های اقتصادی برجسته‌تر می شود. قوم شعیب کم‌فروشی می‌کردند و حضرت شعیب به آنها می گفت که این کار را نکنید. حضرت شعیب خیلی صبور بود. روایت داریم که حضرت شعیب آنقدر از خوف خدا گریه کرد تا چشمهایش را از دست داد. خدا فرمود که بخاطر تعبدی که در زندگی داری من موسای کلیم را خادم تو قرار می دهم. موسی سالها پیش حضرت شعیب کار کرد. شعیب خیلی امتش را از کم‌فروشی برحذر داشت ولی آنها گوش نکردند و دچار عذاب شدند. صاحبان صنایع اگر از کالا کم بگذارند یا نوع جنس را تغییر بدهند یا در قیمت به مردم اجحاف کنند به مردم ظلم کرده‌اند و اینها ظلم اقتصادی و نوعی از حق‌الناس است.


حجت الاسلام رفیعی بیان داشت: گاهی ظلم اجتماعی است. کسی که حقوق اقشار جامعه را نادیده بگیرد به اجتماع ظلم کرده است. کسی که در بیرون مغازه اش جنس می گذارد و باعث گرفته شدن راه مردم شده، این ظلم اجتماعی است. بوق زدن در نصف شب هم ظلم اجتماعی است. ماشین های عروس نباید خیابان را ببندند زیرا این ظلم به اجتماع است .


وی اظهار داشت: گاهی ظلم فردی است. بعضی به خودشان ظلم می کنند. کسی که معتاد می شود به خودش ظلم می کند. کسی که دچار بی بند و باری جنسی می شوند و دختر خانمی که عفاف را رعایت نمی‌کند شانس ازدواج را از دست می‌دهد.


استاد حوزه علمیه به ظلم خانوادگی هم اشاره کرد و گفت: آقایی که صبح از خانه بیرون می رود و شب به خانه می آید باید در همان ساعتی که درخانه است حقوق همسرش را رعایت کند. بعضی از آقایان همان ساعات کمی هم که در خانه هستند پشت کامپیوتر هستند و به خانواده‌شان توجه نمی‌کنند. امام خمینی(ره) هیچ وقت به خانواده‌‌شان امر نمی‌کردند و تا همسرشان سر سفره نمی آمدند غذا را شروع نمی‌کردند. خانم هم باید حقوق شوهر را رعایت کند. البته بعضی از کارها هم هست که جزو وظایف خانم نیست ولی بخاطر عاطفه و مهری که خانم دارد آنها را انجام می دهد مثل شیر دادن به بچه یا غذا درست کردن.


وی خاطرنشان کرد: ظلم دیگر ظلم سیاسی است. در تاریخ پادشاهان و حاکمانی بودند که ظلم سیاسی ‌می‌کردند و شایسته سالاری را در نظر نمی‌گرفتند. تمام این ظلم ها خطرناک است و به خودمان برمی‌گردد.


این کارشناس مسائل دینی در پاسخ به این سوال که اگر کسی به دیگری ظلم می‌کند وظیفه کسی که این ظلم را می‌بیند چیست؟ گفت: سه حالت وجود دارد : من از ظلم راضی هستم و می‌گویم او خوب کاری می کند یا اینکه سکوت می‌کنم که در هر دو حالت من شریک در ظلم هستم یا اینکه از مظلوم دفاع می کنم. در روایت داریم هرکسی حق مظلوم را از ظالم بگیرد، با پیامبر(ص) در بهشت محشور می شود. امیرالمومنین(ع) به امام حسن(ع) و امام حسین (ع) فرمود: همواره یاور مظلوم باشید و در مقابل ظالم بایستید. پس اگر در جامعه ظلم شد ما نباید بی تفاوت باشیم./916/پ202/ع

ارسال نظرات