۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۵۷۴۷۳
آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد؛

ضرورت هماهنگی و پرهیز از موازی کاری مراکز پژوهشی حوزه

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه بر ضرورت هماهنگی مراکز پژوهشی در عرصه تألیف کتاب تأکید کرد و گفت: کارهای پژوهشی باید مصروف موارد مورد نیاز گردد و از پراکنده کاری و موازی کاری پرهیز شود.
چهاردهمين همايش کتاب سال حوزه چهاردهمين همايش کتاب سال حوزه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد،‌ با بیان این‌که یکی از رسالت‌های روحانیت تفسیر و تبیین مبانی دینی است، گفت:‌ این وظیفه گاهی در قالب خطابه و سخن و گاهی در قالب تدوین کتاب است.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب یکی از وظایف مهم حوزه‌های علمیه را تولید علم دانست و ابراز کرد: این رسالت سنگین حوزه علمیه و دانشگاه باید به بهترین شکل از سوی آنها پیگیری شود.
نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: تولید علم انتقال مفاهیم کتاب‌هایی به کتاب دیگر نیست و باید با چنین اقداماتی مقابله کرد.
امام جمعه قم فرهنگ سازی جامعه را یکی از اقدامات مؤثر و از وظایف اصلی روحانیت خواند و اظهار کرد: امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند عالمان دینی همت شان رعایت حلال و حرام و مرزبانی از ارزش‌های دینی است و همت سفیهان روایت بدون اظهار نظر و علم است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که در اسلام توصیه به نقد عالمانه شده است، ابراز کرد: در کلام معصومان(ع) میز به این توجه ویژه‌ای شده و در سایه نقد عالمانه اندیشه‌های نوینی در دین به وجود می‌آید.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر اعظم(ص) در زمینه فضیلت نویسندگی کتاب، گفت:‌کسی که از دنیا می‌رود و از خود یک برگه علمی به جا گذاشته باشد روز قیامت این برگه حجابی میان او آتش جهنم ایجاد می‌کند.
آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر این‌که در روایات مداد علما برتر از خون شهدا آمده است، اظهار کرد: جایگاه علم و کتابت بسیار والا است؛ از این رو برگزاری چنین همایشی که به تقدیر از مؤلفان می‌پردازد کار بسیار شایسته‌ای است.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که همایش کتاب سال حوزه جایگاه حوزیان در تولید علم و دانش را نشان می‌دهد، ابراز کرد: نزدیک به هزار کتاب در سال 90 به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه ارسال شده البته نباید به این مقدار قانع بود هرچند این مقدار نیز همه کتاب های حوزه نیست.
وی بر ضرورت شناسایی و معرفی آثار برتر در حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: در گذشته تعداد نویسندگان حوزه انگشت شمار بود اما خوشبختانه امروز از نام بردن نویسندگان چیره دست حوزوی عاجز هستیم.
امام جمعه قم با بیان این‌که امروز پژوهشگران و محققان حوزوی در عرصه مسائل نو پیدای فقهی، اقدامات شایسته‌ای را انجام داده‌اند، افزود: محققان جوان حوزه در مجلات حوزوی مجتهدانه و عالمانه مسائل نو پیدای علمی را برررسی می‌کنند در حالی که این مسائل مسبوق به سابقه نیست و بزرگان ما نسبت به آن نظری نداده‌اند، فضلای جوان ما با استنباط درست و با مراجعه به منابع قوی اظهار نظر می‌کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از اقدامات مهم حوزه علمیه را تقویت روحیه پژوهشی در میان طلاب دانست و گفت: هر طلبه در کنار آموزش پژوهش داشته باشد و آموزش او رنگ پژوهش به خود بگیرد تا زمانی که به درس خارج رسد تقریرات عالمانه‌ای را از استاد به نگارش در آورد.
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این‌که ظرفیت‌ها و آسیب‌های آثار حوزوی باید بررسی شود، اظهار داشت: هنوز آثار ما دارای آسیب‌های فراوانی است که به همت فضلا و نویسندگان حوزوی باید بررسی شود.
نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که اخلاق نویسندگی باید حاکم بر نویسندگان شود،‌ افزود: نویسندگان باید برای موضوعات مورد نیاز جامعه کتاب بنویسند.
وی بر ضرورت هماهنگی مراکز پژوهشی در عرصه تألیف کتاب تأکید کرد و با بیان این‌که در عرصه کارهای پژوهشی باید از پراکنده کاری و موازی کاری پرهیز شود، ابراز داشت: متأسفانه بسیاری از مراکز پژوهشی از کار هم بی خبر هستند و گاهی یک اثر تألیف شده و بعد از آن اثری دیگر با همان موضوع که تفاوت چندانی نیز با هم ندارند چاپ شده است؛ این کارسبب می‌شود نیروی انسانی و امکانات مالی هدر رود.
آیت‌الله حسینی بوشهری بیان داشت: یکی از اولویت‌های مهم معاونت پژوهش حوزه باید این باشد که مراکز پژوهشی که تعدادشان نیز فراوان است را هماهنگ کند تا بتوانند تکمیل کننده کار یکدیگر باشند.
امام جمعه قم در ادامه با اشاره به این‌که در این همایش از سند اولویت‌های پژوهشی دانش فقه نیز رونمایی می‌شود، گفت:‌ این اقدام بسیار مناسبی است که در چه عرصه‌هایی راجع به فقه نیاز به کار پژوهشی وجود دارد و این کتاب یک فهرستی از این نیازها را در اختیار ما قرار داده که می توان این فهرست را به مدارج علمی و مراکز پژوهشی داد که در این عرصه‌ها بر اساس نیاز سنجی که شده کار پژوهشی انجام دهند.   
وی با بیان این‌که در همایش امسال کتاب سال حوزه محدود به کتاب‌های داخلی نیست، ابراز کرد: در عرصه بین‌المللی نیز کتاب‌هایی به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی، تاجیکی ترکی و زبان‌های دیگر برای ارزیابی ارسال شده است.
آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان گفت:‌ امروز آثار فراوانی در حوزه وجود دارد اما آثاری که در تراز حوزه باشد کم است؛ باید کاستی‌ها بررسی شود و در عرصه‌های مورد نیاز جامعه بیشتر کار شود تا در همایش سال آینده نیازهای حوزه و جامعه برطرف شود./927/پ202/ج
ارسال نظرات