۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۵۷۴۸۲
دبیر علمی جشنواره شیخ طوسی مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی پیچ تاریخی برای بازنگری در رسالت مسلمانان

خبرگزاری رسا - دبیر علمی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی گفت: انقلاب اسلامی پیچ تاریخی برای بازنگری در رسالت مسلمانان و بازگشت به آموزه های اصیل اسلامی است.
حجت الاسلام حسن خيري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن خیری، پیش از ظهر امروز در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به نامگذاری این جشنواره به نام شیخ طوسی، گفت: شیخ طوسی از ممتازترین شخصیت‌های فقه شیعی است و نوآوری وی در فقه، در نوع خود بی‌نظیر است.
وی افزود: هر ساله جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی با هدف بسترسازی مناسب برای رقابت سالم علمی و پژوهشی، بین طلاب جامعةالمصطفی و اندیشمندان برگزار می‌شود و جهت‌دهی پژوهش‌ها به سمت پاسخ‌گویی به نیازهای فکری جهان اسلام و تلاش در راستای عرصه‌های نوین پژوهش‌های دینی و اجتماعی از دیگر اهداف این جشنواره است.
دبیر علمی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی با یادآوری این مطلب که «تمدن نوین اسلامی» به عنوان موضوع محوری بخش ویژه جشنواره است، اظهار داشت: اصطلاح تمدن نوین اسلامی، همچون بسیاری از واژگان فرهنگی دیگر از سوی رهبر معظم انقلاب به کار گرفته شده و در تحلیلی، ایشان، مراحلی را برای ایفای رسالت انقلاب اسلامی مطرح کردند.
حجت‌الاسلام خیری خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب، نخستین گام در تمدن نوین اسلامی را تشکیل نظام حکومت اسلامی و در پی آن تلاش برای اسلامی کردن همه عرصه‌ها و نظام‌های اجتماعی می‌دانند.
وی گفت: تلاشی که با عنوان ارائه الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، مهندسی فرهنگی، داشتن پیوست فرهنگی، تحول در علوم انسانی اسلامی و بسیاری دیگر صورت می‌گیرد همه زمینه‌ساز ایجاد نظام‌های اجتماعی بر مدار اسلام است و اگر این مرحله سپری شود شاهد تحقق تمدن نوین اسلامی خواهیم بود.
دبیر علمی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی با اشاره به اهمیت موضوع تمدن نوین اسلامی ابراز داشت: این موضوع در چهار محور مفاهیم و کلیات، پایه‌های معرفتی تمدن نوین اسلامی، زمینه های تحقق تمدن نوین اسلامی و آسیب‌ها و موانع فراخوان شد.
وی درباره تفاوت پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی با دوره‌های قبل، گفت: امتیاز این دوره نسبت به دوره‌های قبل شرکت کردن و ارائه مقالات از محققانی غیر از محققان جامعةالمصطفی است.
حجت‌الاسلام خیری با اشاره به این که آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره به دو بخش ویژه و عمومی تقسیم‌بندی شده است، افزود: آثار بخش عمومی از سوی 295 پژوهشگر از 28 ملیت تألیف شده که این آثار شامل 64 کتاب، 88 مقاله، هشتاد پایان نامه و 135 تحقیق پایانی است.
وی اظهار داشت: در بخش ویژه این جشنواره نیز 90 اثر از 92 محقق به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که این آثار به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی نوشته شده است و تعداد ملیت‌های شرکت‌کننده در بخش آثار ویژه جشنواره هشت ملیت از کشورهای افغانستان، آذربایجان، ایران، پاکستان، عراق، عربستان، لبنان و میانمار می‌شوند که بیشترین محققان تعداد 45 محقق از کشور افغانستان است.
دبیر علمی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی در پایان افزود: انقلاب اسلامی، پیچ تاریخی برای بازنگری در رسالت اسلامی مسلمانان و بازگشت به آموزه های اصیل اسلامی است و طبیعتا تمدن نوین اسلامی محصول این تلاش‌ها خواهد بود و بیداری اسلامی در منطقه نشان از خواستگاه تمدن‌سازی اسلام در جوامع اسلامی است./907/پ202/ی
ارسال نظرات