۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۵۷۵۱۲
معاون پژوهش جامعةالمصطفی:

حرکت در جهت تمدن نوین اسلامی در گرو جهان‌بینی استوار است

خبرگزاری رسا - معاون پژوهش جامعةالمصطفی گفت: ما زمانی می‌توانیم در جهت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم که جهان‌بینی دینی ما از یک استواری کاملی برخوردار باشد و متناسب با حال حاضر بازبینی شده و بتوانیم این جهان بینی را قوی و به روز نگاه داریم و گر نه به تمدن نوین اسلامی دست پیدا نمی کنیم.
حجت‌الاسلام جعفر علمي، معاون پژوهش جامعةالمصطفي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام جعفر علمی، معاون پژوهش جامعةالمصطفی پیش از ظهر امروز در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد: گفت: تمدن ارتباط عمیقی با بحث فرهنگ دارد و عوامل رشد و سقوط آن دو نیز در یک بخش مورد برسی قرار میگیرد؛ در هر حوزه تمدنی، می توان چند لایه محوایی را پردازش کرد.
وی با اشاره به رابطه فرهنگ و تمدن و عوامل رشد و سقوط تمدن، افزود: یکی از لایه‌های حوزه تمدن در جوامع بری لایه روزمره زندگی مردم یعنی سبک زندگی آنان است و اگر می‌خواهیم به یک سبک زندگی منظم و بالنده‌ای دست پیدا کنیم باید ابتدا لایه نرم‌افزاری و فرهنگی آن را مورد توجه قرار دهیم.
معاون پژوهش جامعة‌المصطفی اظهار داشت: ما زمانی می‌توانیم در جهت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم که جهان‌بینی دینی ما از یک استواری کاملی برخوردار باشد و متناسب با حال حاضر بازبینی شده و بتوانیم این جهان بینی را قوی و به روز نگه داریم و گر نه به تمدن نوین اسلامی دست پیدا نمی کنیم.
حجت‌الاسلام علمی با بیان این‌که واژه تمدن از جمله واژه هایی است که پژوهشگران واندیشمندان، واژه های بسیاری را به عنوان مترداف با آن ذکر کرده اند که هنوز هم این تعاریف ادامه دارد، خاطرنشان کرد: لایه اجتماعی و خانواگی فردی و سبک زندگی در مباحث مطروحه از سوی رهبر معظم انقلاب به دقت و ظرافت بیان شده است.
وی افزود: جنبه سخت افزاری نگاه تمدنی مبتنی بر یک سری الگوهای نرم افزاری تاریخی است که در حوزه اخلاق نمایان‌گر می شود و حرکت سبک زندگی بر مبنای تکنولوژی به معنای وسیع آن یعنی در بخشهای حقوقی و قانونی است.
معاون پژوهش جامعة‌المصطفی با اشاره به این‌که تا زمانی که این نرم افزار شکل نگیرد، سبک زندگی را نیز نخواهیم داشت، تصریح کرد: این تکنولوژی به معنای کامل آن، آیین نامه‌ای است و جنبه کاملا کاربردی دارد، این مسأله مبتنی بر یک لایه عمیق تر است که در نگاه تمدنی موج می زند.
وی افزود: هیچ علمی نیست که متکی بر مباحث فلسفی نباشد، چون باید از این طریق تکلیفش مشخص شود که البته در این بین افق نگاه ها با هم تفاوت دارد.
حجت الاسلام والمسلمین علمی در ادامه به آغاز کار دارالفنون‌ها در کشورهای اسلامی از 150پیش تا کنون اشاره کرد و گفت: این مسأله نشان داد که کشورهای اسلامی هم علاقه‌مند هستند در این مسیر علمی حرکت کنند، ولی راه را اشتباه رفتند و گمان می کردند که با اعزام چند دانشجو به خارج از کشور آنها به علم روز مسلط شده و با حفظ فرهنگ های خود علم را به دست می آورند، ولی این گونه نشد، زیرا اساس کار مشکل داشت.
وی ابراز داشت: باید مبانی فلسفی استواری را انتخاب کنیم و با رعایت جنبه‌های تکنولوژیکی کاربردی به سمت تمدن سازی برویم و باید توانمندی نظریه پردازی و اجتهادی خود را در عرصه تولید مباحث نوین تمدنی با استفاده از سرمایه قرآنی و روایی به منصه برسانیم .
معاون پژوهش جامعة‌المصطفی در پایان افزود: اگر در عرصه تولید، نظریه پردازی و ایده پردازی عمیق شود به تدریج می توانیم بستر زمینه سازی تحول در نگاه تمدنی اسلامی را تقویت کنیم و به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم. /907/پ202/پ
ارسال نظرات